• Limpan 83

Vägrar ta flaska! Hur göra? TIPS?!

Har en son på 11 veckor som vägrar ta flaska och napp med för den delen. Vi började tidigt med flaska, har använt Calmas flaska så att amningen inte ska störas och det har fungerat hur bra som helst. Tills för några veckor sedan då han började totalvägra flaskan. Det spelar ingen roll om han är vrålhungrig. Han suger lite, spottar ut, börjar bita i flasknappen och blir tillslut skitförbannad. Skriker tills jag tilllut ger upp och ger bröstet. Då lugnar han sig och äter som en tok :) Vi har provat flera olika nappar med olika stora hål men inget duger.

Jag vill gärna amma, det är inte det. Men jag har väldiga problem med migrän och tar en medicin som är väldigt stark och får då inte  amma på 24 timmar. Därför behöver jag kunna ge flaska.
    Har även testat att ge bröstmjölk men blir bara samma sak. Börjar känna mig smått frustrerad.

Någon som har nåt bra tips?? Allt är välkommet! :)

• Svar på tråden Vägrar ta flaska! Hur göra? TIPS?!
  • Virren

Det är i min mening inte hållbart då jag:
    1. Ska börja jobba om några veckor.
    2. Får så jävla ont
    3. Faktiskt inte orkar, har två barn till att ta hand om samt att pappan har två halvtidsjobb= arbetar både dag och de flesta kvällar.

Mår helt enkelt inte bra och börjar därmed bli deprimerad... inte bra för vare sig barnen eller mig.
    Var och köpte två andra sorters flaskor igår som jag ska prova.

• Virren

Oj, glömde, hon är 3,5 månad och tog flaska fram till ca. 2 månaders ålder. Sedan dess totalvägrar hon. Det går inte heller 2 timmar mellan amningarna utan hon från det hon börjar äta till det att hon börjar äta nästa gång.

• Kvackismamma

Min son är äldre, 6 mån och vi försöker att börja vänja honom vid flaska för att hans pappa ska kunna vara hemma till sommaren. Nappflaska gick inte alls, däremot fungerar det fint med pipmugg med hård pip och två små hål. Än så länge dricker han bara kanske 0,5 dl ersättning per dygn, resten ammar jag så vet inte om det skulle fungera om han bara åt ersättning.

• skogsvitter
    Virren skrev 2012-03-18 09:31:35 följande:
    Det är i min mening inte hållbart då jag:
    1. Ska börja jobba om några veckor.
    2. Får så jävla ont
    3. Faktiskt inte orkar, har två barn till att ta hand om samt att pappan har två halvtidsjobb= arbetar både dag och de flesta kvällar.

Mår helt enkelt inte bra och börjar därmed bli deprimerad... inte bra för vare sig barnen eller mig.
    Var och köpte två andra sorters flaskor igår som jag ska prova.
    Utifrån det här så är det ju du som har problem med amningen, inte bebisen. Alltså det är ju inte så att mjölken inte räcker som du skrev.

Men hur tänker du att du ska börja jobba om några veckor, när pappan i dagsläget knappt ens är hemma..? Han bör vara hemma en period tillsammans med dig först så att bebisen får vänja sig lite vid övergången, särskilt om han är borta så här mycket i nuläget. Hade du tänkt fortsätta delamma medan du jobbar eller vill du sluta amma helt?

Ibland så blir det inte alltid som man bestämt, och då i synnerhet när det gäller att börja jobba. Jag hade tänkt återgå till jobbet och jobba ca 1-2 kvällar i veckan när min yngsta var 6-7 månader, men när vi väl kom till den punkten var det inte möjligt eftersom hon inte åt annan mat än att amma, inte ens gröt på kvällen. Så jag fick skjuta på det. Din bebis är ju näst intill nyfödd fortfarande! Att räkna med att kunna återgå till arbetet så tidigt tycker jag är att bortse lite väl mycket från spädbarnets egna behov av kontinuitet i relationen och av amningen. Ibland tycker jag det blir hysteriskt med denna jobbhets, och det blir i slutändan barnen som tar skada av det.
  • skogsvitter

Om du bara vill ge lite tillägg efter amningen kan du ju testa att mata med kopp, har du provat det? Det brukar alltid funka även om de inte tar flaska. Men några större mängder går ju inte att mata på det sättet. Sedan är ju pipmugg ett alternativ när hon blir aningens äldre, men hon är för liten för det fortfarande. Så i övrigt har jag inga råd om hon slutat ta flaskan, jag tycker inte man ska tvinga bebisar att ta flaskan som inte vill. Båda mina har föredragit brösten och amningen och tog inte flaskan trots lite halvhjärtade försök och eftersom amningen är absolut bäst och mest fördelaktigt så kändes det rätt oviktigt i det stora hela. Det är en så otroligt kort period man ammar ändå så det kändes bättre att ta tillvara på den tiden

• Virren

Skogsvitter:
    Bad om tips på hur man kan få bebben att ta flaska, har en massa anledningar til dettta.
    Bad inte om kritik och påhopp, där du får det att låta som om vi är värdelösa föräldrar.
    Undanber mig fler av dina åsikter.

De hjälper inte utan snarare stjälper. 

• skogsvitter

Jag försöker få dig att tänka till lite, du kan ju inte bara köra ditt race och skita fullkomligt i bebisens behov utan du måste ju se hela bilden. Särskilt när jag läser om situationen ni har i övrigt! Vill nog påstå att de flesta skulle hålla med mig i det. Var bara det jag ville ha sagt.

• Virren

TS är ledsen att denna diskussion med Skogsvitter hamnade på din tråd. 

Skogsvitter: Du har inte ens en bråkdel av den information som behövs för att DU ska ha hela bilden klar för dig och börja döma mig. Att påstå att jag/vi fullständigt skiter i vår bebis behov är för mig kränkande och upprörande.  

• pixie mason

Äsch skit i va folk säger vissa tror väl att amming är nått heligt men det är det inte och de kommer dom inse tillslut dom också att vi inte lever på 1800 tal längre eller i ett U land där vattnet är fullt av e coli bakterier och vi är TVINGADE och amma...

Ammingen är inte det bästa heller finns inga som helst bevis för det så skit i dessa moral predikningar!!

åter till frågan hur man ska få bebisen och ta flaskan
    kan tipsa om en bra bok du kan läsa

Att flaskmata av Petra Jankov Picha finns massa bra tips i den :D så läs den den är guld värd!!!

• Virren

Tack för tipset pixie mason, blir en sväng till bibblan imorrn

• pixie mason
    Virren skrev 2012-03-18 19:34:42 följande:
    Vad bra :D jag sträck läste den boken för den var så himla bra fanns så himla bra tips och råd i den =)

hoppas de löser sej med allt!
  • straw2008
    skogsvitter skrev 2012-03-18 11:53:35 följande:
    Jag försöker få dig att tänka till lite, du kan ju inte bara köra ditt race och skita fullkomligt i bebisens behov utan du måste ju se hela bilden. Särskilt när jag läser om situationen ni har i övrigt! Vill nog påstå att de flesta skulle hålla med mig i det. Var bara det jag ville ha sagt.

MEN KAN DU ALDRIG LÄGGA NER ??? Varför hänger du int eendast i amningstrådarna ?
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • straw2008
    Virren skrev 2012-03-18 19:34:42 följande:

Vi hade inga direkta problem med flaskan men vill bara säga att inga barn svälter ihjäl frivilligt, ditt barn kommer sannerligen äta då den blir hungrig... eller ? Har ni provat vänta ut barnet tillräckligt ? Jag har i alla fall svårt att tro att barn svälter ihjäl av sig själva. Lycka till, flaskan är ju guds gåva till föräldrarna !
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
Svar på tråden Vägrar ta flaska! Hur göra? TIPS?!