• Videli

Barnkalas verkar vara en HET potatis...

Herre Gud är lite chockad över vad vi har ställt till med.

Min son går på ett dagis där avdelningen har 18 st barn. När min son fyllde 4 år så gjorde vi så att han själv fick bestämma vilka som skulle komma på hans kalas.

Jag har alltid haft som regel att man får bjuda så många som sina år. Men min son ville bjuda flera så jag gick självklart med på det.
    Så det blev 6 st bjudna gäster och 7 st med honom. 

Detta är tydligen något föräldrarna på dagis har gått i taket för, självklart inte alla men en del som inte blev bjudna.

En familj tackade till och med nej till sin ena son för att min son inte ville bjuda hans bror.

Men hur tänker alla där ute? Bjuder ni hela avdelningen och hur får ni plats? och hur mycket kostar inte ett kalas med 20 ungar?? 

• Svar på tråden Barnkalas verkar vara en HET potatis...
  • Omorfia

Min dotter fyller fyra år snart och har de senaste veckorna bestämt att hon inte vill ha kalas med dagiskompisarna. Bara sina kusiner och en kompis till familjen. Jag tycker ju att det blir bra rent antalsmässigt och lättare att få till hemma hos oss (vi bor inte stort). Hon har dock varit på ett kalas hos en dagiskompis (hennes bästa kompis på dagis sedan nästan tre år) och det känns lite skämmigt att inte bjuda tillbaka. Hur tänker ni?

• Studentpappa

Regeln från förskolan att alla skall bli bjudna gäller iaf där jag bor om barnet skall dela ut inbjudningarna på förskolan/dagis.

Låter väldigt rimligt i mina öron, annars är ju inte ett frimärke särskilt dyrt. Sker inbjudningarna utanför förskolan är valet givetvis fritt.
    Men då vissa föräldrar brukar till och med lämna en bunt inbjudningar till personalen och tro att de ska ombesörja utdelning förstår jag besluten.

• fläta
    TEDDEN skrev 2012-01-19 09:07:35 följande:
    Vi har en regel från förskolan som säger antingen alla barn alt alla tjejer resp alla killar. Man får inte plocka ut barn i gruppen! Barnen är nu 4 år. 
    Vi är 19 barn i gruppen. Har löst sig utmärkt.

Vissa går ihop 2 och 2 och hyr ett ställe (museeum, skansen, junibacken) och vissa väljer att ha det hemma men har då hyrt in en lektant i form av ex prinsessa som sköter hela kalaset med tårta, lekar, godispåse och roliga äventyr under 1,5 h. Om man tycker att det är för  kostsamt och för jobbigt får man väl skippa kalasbiten...

"...en lektant i form av ex en prinsessa..."

HAHAHAHA!
  • La Lola

Här har vi aldrig haft kalas för några förskolekompisar.
    Alma hade kalas för tjejerna i sin klass när hon fyllde 7 år, det är allt.

Hedda fyller 3 år nästa vecka och då ska hon bjuda hela avledningen på glass på förskolan.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola

Förskolan kan aldrig bestämma vilka man bjuder.
    Men de kan ha den policyn att man inte lämnar inbjudningskort på hyllan utan skickar hem de.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • cloudberry79

Här får vi absolut INTE lämna inbjudningarna på dagis, vilket på sätt och vis löser problemet. När sonen fyllde fyra bjöd vi alla -07or på kalaset (fyra barn) och så gör vi nog till hösten också.

Sur, grinig och på smällen.
  • johandra

Jag tycker oxå att det är svårt, samtidigt så tycker jag att man bjuder alla eller ytterst få. Min dotter som fyller 6år hade kalas förra helgen och vi bjöd alla i hennes åldersgrupp på förskolan samt en kusin och tre övriga kompisar. Hon hade bowling-kalas och det kostade en rejäl slant att bjuda alla, men samtidigt så vill jag inte att någon ska känna sig utanför. Tänk omd et var min dotter som inte fick komma på kalas nästa gång?

Nu börjar hon i förskoleklass till hösten och då blir dom 38 barn i klassen. Det är FÖR många så from nästa år får det bli dom hon vill bjuda...Känns knepigt men åas så har vi inte plats för 38 barn här hemma och då kommer merparten inte att bli bjudna vilket känns ok......men en liten skara som lämnas utanför är inte ok..

på förskolan har vi policyn att man inte lämnar inbjudningskort i facken. Detta är bestämt i samråd med oss föräldrar 

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • Omorfia

I min dotters grupp (åldershomogena avdelningar på hennes förskola) är det 30 barn födda 08. Inte riktigt görligt att bjuda alla...

• En struts
    Omorfia skrev 2012-03-08 07:39:48 följande:
    Min dotter fyller fyra år snart och har de senaste veckorna bestämt att hon inte vill ha kalas med dagiskompisarna. Bara sina kusiner och en kompis till familjen. Jag tycker ju att det blir bra rent antalsmässigt och lättare att få till hemma hos oss (vi bor inte stort). Hon har dock varit på ett kalas hos en dagiskompis (hennes bästa kompis på dagis sedan nästan tre år) och det känns lite skämmigt att inte bjuda tillbaka. Hur tänker ni?
    Ni kan inte bjuda bara dagiskompisen då? Vad är det som hindrar liksom? Det är ju bästa vännerna man ska bjuda. Kanske har man några på dagis, och några utanför. Det roliga är att bjuda dem.
    ALLTID blir det faktiskt att vi kör något kalas med klassisarna, och sen måste vi köra något till med närmsta vännerna bland grannarna. Men nu i år siktar vi in oss på att blanda.
  • Tom Araya

Jag gick aldrig på dagis, det var dagmamma och lekskola. Fram till skolåldern brukade mina föräldrar bjuda de andra dagbarnen, de var inte så många, 2-5 st kanske, varav någon möjligtvis även gick i samma lekskolegrupp och så var det några kompisar från grannskapet och några kusiner.
    Aldrig att jag eller mina föräldrar bjöd alla i lekskolegruppen eller skolklassen.

• Norrskenet

Vi har aldrig bjudit alla på förskolan på kala o hittills är det ingen som blivit sur... De firar ju varje barn där också o då vi föräldrar tar med fikat. Vi har låtit barnen själva välja att bjuda dem som de själva vil. Då det på denna förskola går barn i åldrarna 1-6 år, så brukar barnen helt naturligt välja några ur i sin egen ålder som de brukar leka mest med. Så vi har haft "blandade" kalas med barn från förskolan o andra bekantas barn. Då vi gjort så har vi inte heller lämnat inbjudningskorten på förskolan, utan lämnat de hem till var o en/skickat. Sen när barnet själv blir bjudet på kalas, brukar vi självklart bjuda tillbaka dem på vilkas kalas de varit på.

• big mama

Jag har 3 av mina barn i samma grupp och det har hänt att inte dom blivit bjudna samtidigt.. första gången det hände valde vi föräldrar att tacka nej. Sen kände vi att det var taskigt mot det barnet.. så efter den gången har vi låtit barnet själv bestämma . Men jag måste säga att det är ganska grymt att bara bjuda ett av syskonen när dom går i samma grupp.. barnet som inte blivit  bjudet tar det ganska hårt och känner sig väldigt avvisat. Så snälla ni försök tänka på det när ni väljer om ni ska bjuda syskon eller inte som går i samma grupp.

• Mumriken

Nu har jag bestämt mig efter att ha läst lite i tråden: Min 3-åriga dotter kommer aldrig att få ha barnkalas så länge hon går på dagis och det finns "regler" kring detta. Vart man än vänder röven så är det fel, så då känns det bättre att strunta i kalas och inbjudningar helt och hållet.

"Men stackars barn som aldrig få ha ett kalaaass!"
    Hon får klara sig med att ha bara släkten på besök och då kanske bjuda in sin bästis vid detta tillfälle. Eftersom hon fyller på en helgdag så kommer hon aldrig att vara i närheten av förskolan de dagarna som är kring hennes födelsedag, så diskussionen bör inte ens kunna uppstå spontant i kapprummet.
    Själv fyllde jag på en mycket udda dag som aldrig är skoldag, så jag har bara haft ett barnkalas någonsin - och gud vad skönt det var att slippa ordna fler kalas för folk som jag inte ville umgås med (av 20 barn i klassen var jag kanske bästis med två av dem, de övriga 18 hade jag gärna sluppit men tvingades bjuda denna enda gång).
    Vill dottern senare så är det hennes problem, men så länge hon är liten nog att gå på förskola så är det jag som bestämmer, och i mitt hus blir det inga barnkalas.

• Mumriken
    La Lola skrev 2012-03-08 08:17:24 följande:
    Här har vi aldrig haft kalas för några förskolekompisar.
    Alma hade kalas för tjejerna i sin klass när hon fyllde 7 år, det är allt.

Hedda fyller 3 år nästa vecka och då ska hon bjuda hela avledningen på glass på förskolan.
    Härligt att höra! Det finns alltså fler än jag som inte ser det självuppfyllande syftet med att tvångsmässigt hålla ett kalas för småungar
Svar på tråden Barnkalas verkar vara en HET potatis...