• Äldre 19 Jan 19:05
    136839 visningar
    24 svar
    24
    136839

    Vad kostar det att byta tak på en villa?

    Jepp, som titeln säger, ett normalstort hus, vad kostar det att byta?
    Någon som vet?

    Tack!!

  • Svar på tråden Vad kostar det att byta tak på en villa?
  • Äldre 19 Jan 19:28
    #11

    Detta huset har också en veranda som gör takytan lite större! Men det verkar ju omöjligt att få ett ca pris.... Får höra efter helt enkelt!

  • Äldre 19 Jan 19:29
    #12

    Huset är dessutom bygt i 1911 och det är svårt att veta hur det ser ut under tegelpannorna.... Kan ju fort bli väldigt dyrt om det är skadat under.

  • Äldre 19 Jan 19:40
    #13
    Margaux skrev 2012-01-19 19:29:38 följande:
    Huset är dessutom bygt i 1911 och det är svårt att veta hur det ser ut under tegelpannorna.... Kan ju fort bli väldigt dyrt om det är skadat under.
    Vi behövde inte byta något alls av råsponten, utan bara ny papp ovanpå. Kan tillägga att vårt hus är lite krångligt så bygnadsställningen var nog lite dyrare än "normen". Vi bor i Göteborgsområdet, det kan ju också spela in (inbillar mig att det kan vara billigare på mindre orter?). Men vi fick flera offerter och de låg där någonstans.
    I reject your reality and substitute my own.
  • Äldre 20 Jan 08:25
    #14

    våra grannar har bytt tak och dom har gett ca 75 000kr efter fullt rot-avdrag för sina tak. Hyffsat stora, brutna tak är det.


    Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • Äldre 20 Jan 08:26
    #15

    men har ni äkta tegel på huset??Isf kanske ni inte måste byta pannorna iaf...det priset jag berättade om var med betongpannor iaf..


    Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • Äldre 20 Jan 15:19
    #16

    Vi bytte tak i somras på vårt hus med ca 100km tak.

    Vi valde äkta tegel (som enligt vår mening åldras mycket vackrare, men är något dyrare), bytte papp, spont, alla rännor (valde metall - inte plast).

    Vi gjorde allt jobb själva men valde hemkörning med upplyft av teglet.

    Sammanlagt med ställningar, plåtarbeten runt skorstenen och inklädd skorsten gick det på närmare 100 000. (exkl. plåt och hängrännor kanske 75 000) 

    Tycker det låter väääldigt billigt med 75 000 kr inkl. jobb och undrar då lite på vilken kvalitée det var på materialet.

    (som jag förstår det så kan äkta tegel bara vara tegelfärgat för övrigt och inte svart som twin skrev - inte mening att vara besservissrig, men bra att veta när man kollar runt :))

  • Äldre 20 Jan 22:06
    #17
    stormfågel skrev 2012-01-20 15:19:50 följande:
    Vi bytte tak i somras på vårt hus med ca 100km tak.

    Vi valde äkta tegel (som enligt vår mening åldras mycket vackrare, men är något dyrare), bytte papp, spont, alla rännor (valde metall - inte plast).

    Vi gjorde allt jobb själva men valde hemkörning med upplyft av teglet.

    Sammanlagt med ställningar, plåtarbeten runt skorstenen och inklädd skorsten gick det på närmare 100 000. (exkl. plåt och hängrännor kanske 75 000) 

    Tycker det låter väääldigt billigt med 75 000 kr inkl. jobb och undrar då lite på vilken kvalitée det var på materialet.

    (som jag förstår det så kan äkta tegel bara vara tegelfärgat för övrigt och inte svart som twin skrev - inte mening att vara besservissrig, men bra att veta när man kollar runt :))
    du kan inte jämföra betongpannor med tegelpannor...bara där skiljer det många många tusenlappar..sen beror ju priset på hur mycket plåtjobb det är. På våra hus är det inte mer än ytterplåtarna och skorstenen men den huven kan återanvändas. har du mycket plåtjobb så rusar priset snabbt iväg..
    Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • Äldre 21 Jan 15:33
    #18
    johandra skrev 2012-01-20 22:06:16 följande:
    du kan inte jämföra betongpannor med tegelpannor...bara där skiljer det många många tusenlappar..sen beror ju priset på hur mycket plåtjobb det är. På våra hus är det inte mer än ytterplåtarna och skorstenen men den huven kan återanvändas. har du mycket plåtjobb så rusar priset snabbt iväg..
    Du har helt rätt! Det var ju det jag skrev!
    Men det är väl precis sånt man vill jämföra om man funderar på att byta tak.

    Om jag minns rätt skiljde det ungefär 15 000 kr för oss på äkta tegel och på betong. Och det är ju mer än smaksak vad man vill ha.

    Men om priset för på takpapp och hängrännor är väldigt billigt så skulle jag fundera på kvalitén (som vi inte ens vet om TS vill byta).

    Om jag bara gissar på priset från din granne att jobbet kanske är på 60 000- vilket är väldigt billigt-  (med rot, 30 000 kr) så tycker jag i alla fall att så tycker jag att 45 000 låter nästan för billigt för materialet. Jag är ingen expert jag bara "tycker" :). 

    Det jag menar är att man  vill ju inte göra om arbetet på kanske 40-50 år och då ska det ju vara bra väderbeständig papp och inte för tunn spont osv. Liksom inte värt att snåla på. 
  • Äldre 22 Jan 10:48
    #19

    Det är ett gammalt hus och jag tycker tegel är mkt finare. Det är det som jag vill ha i alla fall... sen får vi se om snålheten tar överhanden!

  • jodå
    Äldre 22 Jan 10:58
    #20

    Det beror ju på hur mycket som behöver göras, takets lutning mm. Ex så kanske ni kan återanvända tegelpannorna, slipper byta råsponten, låna ställning mm och kan göra arbetet själva...då behöver det inte blir så dyrt. Den andra ytterligheten; Att allt måste göras om/skaffas nytt och att ni tar in yrkesfolk som gör allt kostar ju givetvis mycket mer.

  • Äldre 22 Jan 11:07
    #21
    stormfågel skrev 2012-01-21 15:33:27 följande:
    Om jag bara gissar på priset från din granne att jobbet kanske är på 60 000- vilket är väldigt billigt-  (med rot, 30 000 kr) så tycker jag i alla fall att så tycker jag att 45 000 låter nästan för billigt för materialet. Jag är ingen expert jag bara "tycker" :). 

     
    Jag har  egentligen ingen aning heller men vi bytte tak förra året, svågern är takläggare och han och maken och ett gäng kompisar bytte på 2 dagar. Vi betalade bara materialet, betongpannor visserligen, vi behövde bara lägga ny papp uppe på den gamla och byta vindskivor (hängrännor mm fixade vi i efterhand så den kostnaden hamnade utanför själva taket). Huset har en byggyta på 88 kvadratmeter med låg taklutning så ytan är inte så stor men jag kommer inte ihåg exakt.

    I vilket fall som helst gick materialet på ca 25 000:-, pannorna betalade vi normalpris för, möjligen fixade svågern bättre pris på pappen och vindskivorna men det är ju inte den stora kostnaden heller. materialet behöver alltså inte vara särskilt dyrt, vi valde visserligen betongpannor men av ett bra känt märke och jag litar på att svågern inte lurade på oss någon budgetvariant på papp.

    Skulle vi anlitat någon hade vi räknat med 100-125 000 före eventuellt rotavdrag.
  • Äldre 24 Jan 14:26
    #22

    Vi betalade 75000:- vitt för ett takbyte. Betongpannor, papp, läkt, nedtagning och bortforsling av de gamla pannorna och självfallet ditmontering av det nya inklusive plåtarbetet. 180 kvm takyta.

  • Äldre 20 Jan 21:10
    #23

    Hittade en bra sida (företag) när jag googlade runt som gav en rätt detaljerad beskrivning. Fanns med lite olika lutningar och ytor, något dyra är dom men det ser ut att ingå en del.

    Byta tak kostnad / pris.

  • Sat 19 Feb 2022 09:31
    #24

    Räkna med minst 100.000 kr för att byta tak på villa.

    Vi använde oss av jämförelsetjänsten Tak365 för att enkelt hitta ett pris på vad ett takbyte skulle kosta för vår villa i området Mölndal (som ligger i Göteborg).

Svar på tråden Vad kostar det att byta tak på en villa?