• Anonym (tjuven)

socialen e fortfarande kvar i medeltiden..

det e år 2012 men jag och min kille kan fortfarande inte bo ihop.
    jag har det stadigt ekonomiskt. har ett sparande från min föräldrar och en del arv som tillsamma är på minst 250 000 vilket ska gå till bil, körkort och en dag köpa hus.
    min man har inte detta, han e uppvuxen med två föräldrar som både varit alkolister och narkomaner, blivit pappa vid 16 års ålder och därför ingen utbildning har mera en ett körkort/truckkort, därför går han på soc.
    vi var först särbos men när vi fick reda på att vi var gravida ville vi självklart att vi skulle bo tillsammans som en familj. att vårt barn skulle ha en mamma och pappa att väcka på morgonen!
    MEN nej! det går inte för sig... för om min kille skulle vilja skriva sig hos mig skulle jag få betala för han! jag skulle behöva ta mina pengar som min föräldrar sparat ihop till och jag ärvt efter betydelsefulla personer i mitt liv!!
    alltså i sverige idag kan en person som har det hyfsat ekonomiskt och en person som måste gå på soc inte leva tillsammans utan att den på soc ska bli den lilla rövslickaren på den andra eller ska jag säga en liten playboykanin på hefner!!
    så jävla ledsen och besviken vf inte man kan komma överrens med soc att dom betalar halva hyran och jag resten!

just nu lurar vi soc ja ni ser rätt vi snor era skattepengar för att reglerna e åt helvete.
    min man e hemlös men bor hos mig han e inte skriven här. vi har sagt att vi inte e tsm längre men de e vi. vi kommer få göra så här tills min man får jobb och blir av med soc men när de blir.. ja vem vet?? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-20 11:23
    det jag vill är att soc ska betala halvahyran för min kille. jag har inget jobb för jag studerar.
    har lägsta föräldrarpenningen och ett csn bidrag på en tusenlapp och barnbidraget.

• Svar på tråden socialen e fortfarande kvar i medeltiden..
  • Anonym
    sirisdotter skrev 2012-01-22 20:49:14 följande:
    Vad  Vision redovisar är att av de arbetslösa är det  60 %   som inte får ersättning från arbetslöshetsersättningen -  beroende på skärpningar ar reglerna gång på gång.  

Det är något HELT ANNAT än att 80 %  av de anställda  valt bort att vara med i A-kassan!

Många har säkerligen varit med och troget betalat månad efter månad,  år efter år -  och så uppfyller de ändå inte villkoren till 100 %   när de blir arbetslösa och får alltså ingen ersättning.   
  • sirisdotter
    Anonym skrev 2012-01-22 16:25:14 följande:
    Suck... Så här är det: För att finansera arbetslöshetsförsäkringen finns intäkter från två källor, avgifter som a-kassans medlemmar betalar samt en arbetsgivaravgift som kallas för arbetsmarknadsavgift. Den skall enligt lag finansiera arbetslöshetsersättning men också aktivitetsstöd, lönegarantin och vissa statliga ålderspensionsavgifter. Arbetsmarknadsavgiften är alltså arbetsgivarnas och arbetstagarnas pengar, som räknas av löneutrymmet.

Alltså är a-kassan självfinansierad av arbetstagarna genom egna avgifter och den skatt som betalas in för deras arbete.
    Känner inte för att googla igen -  när jag gjorde det sist hiitade jag någon koppling mellan jobbskatteavdrag och ersättning från A-kassan -  tror jag.
  • Anonym (tips)
    Anonym skrev 2012-01-22 18:50:01 följande:
    om jag söker för februari monad när kommer det pengar då? hyran betalas ju redan i denna månaden jan hänger ni med?
    Brukar komma runt den 27:e varje månad.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-22 16:25:14 följande:
    Suck... Så här är det: För att finansera arbetslöshetsförsäkringen finns intäkter från två källor, avgifter som a-kassans medlemmar betalar samt en arbetsgivaravgift som kallas för arbetsmarknadsavgift. Den skall enligt lag finansiera arbetslöshetsersättning men också aktivitetsstöd, lönegarantin och vissa statliga ålderspensionsavgifter. Arbetsmarknadsavgiften är alltså arbetsgivarnas och arbetstagarnas pengar, som räknas av löneutrymmet.

Alltså är a-kassan självfinansierad av arbetstagarna genom egna avgifter och den skatt som betalas in för deras arbete.
    Utbetalningarna till A-kassan kommer från alla skattepengar, Kapitalinkomster, inkomst av näringsverksamhet etc inte specifikt från arbetsgivaravgiften.
  • WhiskeyRiver

TS, varför anser du att andra ska betala för att du väljer att skaffa familj med en slacker? DU har valt honom som far till ditt barn och här och nu har du möjlighet att försörja din familj, men du tycker alltså att den biten ska falla på andra som inte har ett skit med din familj att göra?

Skulle du själv gärna betala för andra familjer som tillfälligt står utan inkomst men som har pengar på banken? De vill garanterat, precis som du, göra annat för sina besparingar än att betala trista saker som mat och husrum. Och frun kanske dessutom har ärvt pengarna av sina föräldrar.. Nå, betalar du och ser glad ut?

*väntar spänt på svar* 

I'll never smoke weed with Willie again
  • Anonym
    Anonym (tips) skrev 2012-01-22 22:25:34 följande:
    Brukar komma runt den 27:e varje månad.
    tack för ditt svar
  • Kakans

Yeeey! Måste sprida min lycka här!

Har börjat plugga! Och jag är lyckligare än någon annan! 
    Man FÅR plugga upp betyg medan man har försörjningsstöd, så det gör jag nu, så fort jag är klar ska jag ta mig ett studielån och plugga på högskolan!

• MatsAtari
    Anonym skrev 2012-01-23 03:18:15 följande:
    Utbetalningarna till A-kassan kommer från alla skattepengar, Kapitalinkomster, inkomst av näringsverksamhet etc inte specifikt från arbetsgivaravgiften.
    Kanske mest från pensionärerna faktiskt.
  • Anonym
    MatsAtari skrev 2012-02-16 09:17:31 följande:
    Kanske mest från pensionärerna faktiskt.
    Hur tänkte du då?
    Finansieringen skrer geonom avgifter för att bekosta försäkringsadministrationen, arbetsmarknadsavgifter som är en del av socialavgifterna som arbetsgivare betalar till staten, finansieringsavgifter till staten med cirka 70 kr per medlem och månad samt den så kallade ”arbetslöshetsavgiften” med upp till 300 kronor netto per medlem och månad, som regeringen införde 2007. Finansieringsmodellen gav 2007 ett överskott i arbetslöshetsförsäkringen på mer än 20 miljarder kronor.
  • Sven Justus

Arbetslöshetsförsäkringen finansieras enligt följande:

3.1 Hur finansieras arbetslöshetsförsäkringen i dag? 
    I dag finansieras arbetslöshetsförsäkringen till allra största delen med skattemedel. Egenavgiften som är ungefär 100 kronor per medlem och månad utgjorde 2005 cirka 10 procent av den kostanden för den inkomstrelaterade arbetslöshetsersättningen vilket innebär cirka 4 miljarder. Resterande 90 procent finansieras över statsbudgeten med skattemedel/arbetsmarknadsavgift.  

Källa: LO 

Män är män. Kvinnor är kvinnor. Skriver du anonymt till mig - räkna inte med något svar.
Svar på tråden socialen e fortfarande kvar i medeltiden..