Gifta oss nu eller vänta..? Vad hade Du gjort i vår sits?
Är lite nyfiken på hur andra, speciellt kvinnor, hade resonerat i min situation.
Min sambo och jag har varit ett par i 9 år, vi har två barn tillsammans: snart 4 och 6 år gamla, samt väntar nr 3 om några månader. Vi har varit förlovade i 6 år, och pratat om bröllop lika länge.. Varken min sambo eller jag är nämnvärt religiösa, och tänker bl.a. därför gifta oss borgerligt. Vi har genom åren pratat en hel del om hur ceremonin ska gå till, var den ska äga rum, hur vi vill att festen efteråt ska gå till, gäster, mat, mina och hans kläder, våra ringar osv, osv. Min sambo pendlar mellan att verka väldigt entusiastisk inför hela proceduren, och mellan att säga att han också kan tänka sig ett snabbt och enkelt besök i Rådhuset. Jag har däremot hela tiden känt att jag vill ha "lite mer", än bara en 30 minuters (15?) vigsel med ett fåtal vittnen, ingen fest, ingen uppvaktning osv. Behöver inte vara ett jättestort bröllop, men dock liiite mer festligheter än att bara "skriva under papperna". Känns lite för "vardagligt" och tråkigt, för min smak.
Men...åren har gått, vi har fått barn med jämna mellanrum, vi har valt att vänta tills de blir lite större, vi har velat spara mer pengar till bröllop + resa osv, osv. Det har liksom inte blivit av än. Och nu är jag gravid igen, och snart har vi ännu en liten bebis som ska "bli lite större" innan vi gifter oss.. Och nu har jag börjat fundera lite över de för/nackdelar som finns med att vara sambos respektive gifta, med gemensamma barn med i bilden, rent juridiskt. Läste en artikel där en expert gav sambos med barn rådet att gifta sig snabbt och lätt i Rådhuset, få det på papper, och sedan ta "det riktiga" bröllopet senare, vid lämpligt tillfälle. Detta för att öka den juridiska tryggheten inom relationen/familjen (i händelse av t.ex. dödsfall). Sedan kan jag även tänka mig att själva känslan av att ha tagit steget och gift oss, hade styrkt vår relation ytterligare, stärkt banden av samhörighet mellan oss osv.
Hur hade ni gjort: följt rådet, eller väntat på "det riktiga bröllopet", även om det kunde ta ytterligare några år..?