• Anonym (adoptionskö)

    Vilken adoptionsorganisation?

    Vi känner att det börjar bli dags att ställa sig i adoptionskö. Har någon av er adoptionsföräldrar några tips och råd om vilken eller vilka organisationer man ska vända sig till?

    Vi är ett gift par som är 25-30 år gamla. Vi har mycket starkt familjestöd. Vi har båda jobb och är högutbildade. Det som talar emot oss som jag kan se är att jag inte är fullt frisk utan har en kronisk fysisk sjukdom, enligt mig inget som hindrar mig från att vara en bra förälder men vet att många länder kräver att man är fullt frisk.

    Så, förslag?

  • Svar på tråden Vilken adoptionsorganisation?
  • Anonym

    Ställ er i kö hos BFA. De har många länder och många förmedlade barn, bra bemötande av handläggarna (dvs de svarar gärna på frågor även EFTER att man betalt förmedlingsavgiften).

    Och tex Barnens vänner om ni funderar på Kina 72-timmarslistan.

  • Anonym (adoptionskö)
    Anonym skrev 2012-01-22 12:58:40 följande:
    Ställ er i kö hos BFA. De har många länder och många förmedlade barn, bra bemötande av handläggarna (dvs de svarar gärna på frågor även EFTER att man betalt förmedlingsavgiften).

    Och tex Barnens vänner om ni funderar på Kina 72-timmarslistan.

    Tack så mycket!
  • Emeli

    Frågan går inte att besvara generellt eftersom vi alla är olika och har olika behov och önskemål. Länkar till adoptionsorganisationerna och mycket annat läsvärt hittar du på www.mia.eu

    Börja med att lista vilka länder ni passar in på. Några länder, t.ex. Kina, kräver att båda har fyllt 30 år. Några länder kräver en viss längd på äktenskapet. Några kräver att man är aktivt troende kristen osv. Gå in på adoptionsorganisationernas hemsidor och läs. Stryk alla länder som ni inte passar in på.

    Fundera över vad ni klarar. Vad går er smärtgräns för kostnaderna? Hur länge klarar ni att stanna i landet? Beakta väntetiderna tills det kan bli aktuellt att sända iväg en ansökan. Kan ni tänka er att adoptera ett barn med särskilda behov? Vilken ålder på barn hoppas ni på? Läs, fundera och diskutera. Stryk de länder som inte känns rätt för er.

    Kvar har ni förhoppningsvis ett antal länder. Ring till de organisationer som förmedlar barn från dessa länder och ställ de kompletterade frågor ni med all säkerhet har.

    När ni har gjort allt detta bestämmer ni er för vilken organisation som passar bäst i just ert fall.

  • Anonym (svårt)

    Håller med, svårt att svara på men har av egen erfarenhet bara positivt att säga oö BFA både som organisation och de länder som de förmedlar. Särskilt när man har något ''problem'' som gör attt man kanske inte stämmer helt in i de önskemål som de olika länderna har. Det engagemang och det intresse av att hjälpa motsvarar inte något av det vi själva stött på i de andra två organisationer vi är medlemmar i. Har adopterat genom BFA, kommer troligtvis inte att adoptera igen av olika skäl men skulle vi göra det skulle vi säkert välja dem igen.

  • Anonym (adoptionskö)

    Jag förstår att det är svårt att svara på, jag har läst mycket om länderna på de olika hemsidorna men just med tanke på min hälsosituation så är det mycket som inte är helt klart tycker jag. Därför ville jag bara se om ni hade några egna åsikter. Jag tror det får bli så att vi ställer oss i kö hos flera organisationer och sen får vi diskutera våra alternativ till länder med dem i ett senare skede.

  • fabbemam
    Anonym (adoptionskö) skrev 2012-01-23 10:15:59 följande:
    Jag förstår att det är svårt att svara på, jag har läst mycket om länderna på de olika hemsidorna men just med tanke på min hälsosituation så är det mycket som inte är helt klart tycker jag. Därför ville jag bara se om ni hade några egna åsikter. Jag tror det får bli så att vi ställer oss i kö hos flera organisationer och sen får vi diskutera våra alternativ till länder med dem i ett senare skede.
    En mycket bra idé! Att ställa sig i kö hos lera är vad jag skulle rekomendara. De mindre organisationerna BV och 'FFIA kanske redan nu kan säga om de har något land där du skulle kunna adoptera ifrån trots sjukdomen efter som de har så få länder så borde de ha bra koll på kraven och en ny sökandemedlemsfamilj vill de nog gärna ha...
  • Anonym (adoptionskö)
    fabbemam skrev 2012-01-23 11:06:49 följande:
    En mycket bra idé! Att ställa sig i kö hos lera är vad jag skulle rekomendara. De mindre organisationerna BV och 'FFIA kanske redan nu kan säga om de har något land där du skulle kunna adoptera ifrån trots sjukdomen efter som de har så få länder så borde de ha bra koll på kraven och en ny sökandemedlemsfamilj vill de nog gärna ha...
    Tack för tipset!
  • Anonym (Adoptant)

    Ring och kolla också, i och med att ni har speciella omständigheter! Det är lätt sagt att stå i kö till många organisationer, och det är lätt gjort när man badar i pengar, men blir rätt mycket när det ska betalas år efter år. Vi kollade ordentligt och tog två i slutänden, där kraven passar in på oss.

  • Anonym (adoptionskö)
    Anonym (Adoptant) skrev 2012-01-23 20:42:12 följande:
    Ring och kolla också, i och med att ni har speciella omständigheter! Det är lätt sagt att stå i kö till många organisationer, och det är lätt gjort när man badar i pengar, men blir rätt mycket när det ska betalas år efter år. Vi kollade ordentligt och tog två i slutänden, där kraven passar in på oss.
    Ska definitivt sätta oss och kolla noggrannare på detta snart. Tack för rådet!
Svar på tråden Vilken adoptionsorganisation?