• telgebo

Många svar önskas

Kan mensen vara helt rubbad efter en förlossningen när man haft en regelbunden cykel tidigare?

Jag hade min första mens den 23 december och räknade ut att nästa mens borde komma 29 dagar senare. Jag blödde rikligt i 12 dagar innan den tog slut. Brukar i normala fall ha mens i 6 dagar.
    Nu skulle jag haft mens i fredags men den har inte kommit än och jag upplever mig inte gravid men känner ändå oro då jag hade sex 6 dagar innan jag borde ha fått mens.

Vad kan annars utebliven mens bero på än graviditet?

Min lycka Alice född den 14 okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek
  • Svar på tråden Många svar önskas
  • cosinus

Med första fick jag mens efter 7 månader. Dröjde 8 veckor till nästa mens. Med nummer 2 och 3 så fick jag mens vid 9-10 månader och den funkade ok från start. Med yngsta så fick jag mens vid 7 månader och då tog det 5 veckor till nästa mens. Normalt har jag menscykler på 24-26 dagar.

Så jag mensen kan vara lustig i början.

• Mellanmjölkens land

Första gången jag slutade med p-piller tog det 3 mån innan jag fick mens, sen tog det ytterligare 2 mån innan nästa kom. Nu väntar jag fortfarande på min mens och dottern är över 9 mån...

• telgebo

vad råder du mig till Hannah?

Jag har fött barn tidigare och med alla mina tidigare barn har mensen kommit tillbaks 4 månader efter förlossningen och blitt regelbunden direkt och räknade ju kallt med att det skulle bli likadant denna gång då jag haft det så 3 ggr tidigare.

Jag känner mig inte gravid på nåt sätt inga annorlunda flytningar eller ömhet i brösten eller nåt sånt så cykeln verkar bara vara helt fucked up men jag ska ändå ta ett test utifall att så jag kan utesluta det iaf, men jag beställde testen idag så dom kommer tidigast imorgon eller på onsdag.

• Hannah76
    telgebo skrev 2012-01-23 18:04:27 följande:
    vad råder du mig till Hannah?

Jag har fött barn tidigare och med alla mina tidigare barn har mensen kommit tillbaks 4 månader efter förlossningen och blitt regelbunden direkt och räknade ju kallt med att det skulle bli likadant denna gång då jag haft det så 3 ggr tidigare.

Jag känner mig inte gravid på nåt sätt inga annorlunda flytningar eller ömhet i brösten eller nåt sånt så cykeln verkar bara vara helt fucked up men jag ska ändå ta ett test utifall att så jag kan utesluta det iaf, men jag beställde testen idag så dom kommer tidigast imorgon eller på onsdag.

Det är ju det som är det trixiga, att det kan vara helt olika.
    Jag skulle ha tagit testet, o visade det negativt så skulle jag ta ett test till efter 2 veckor. Skulle min cykel fortfarande vara främmande så skulle jag kontakta bm/gyn. Du känner din kropp bäst =)
  • telgebo

hannah jag tar ett test morgonen efter jag får dom, vill ta på morgonurin, nästan säker på att jag inte är gravid. Tycker jag borde märka nåt annars för jag har alltid innan när jag vart gravid haft symtom på nåt sätt när jag vart det och det har jag inte nu.

Är testet negativt och ingen mens kommer så tar jag kontakt med min BM nästa vecka blir galen på detta att behöva gå med binda så fort man går ut itifall att mensen drar igång. Tidigare så har mensen alltid dratt igång när jag lagt en binda i trosan men inte denna gång. Trodde aldrig jag skulle längta efter mens, men denna gång gör jag det.

• kixan
    telgebo skrev 2012-01-23 17:56:25 följande:
    Kixan vet du vad det beror på? Har du fler barn och var mensen lika oregelbunden då? För min del har den inte uteblivit förr trots att jag nyss fött barn utan när den väl kommit tillbaka efteråt så har den kommit som den ska. Tycker inte du att det låter osannolikt att ha äl på dag 22 om man har en 29 dagars cykel? Nu är jag på dag 32
    Jag var chockad över att alls få mens så tidigt, med de två första dröjde den till de hade passerat året i alla fall och var någorlunda regelbunden på en gång.
    Så jag antar att det beror på att den kom tidigare och att jag ammar mycket. ÄL har jag aldrig haft koll på..
    A -03, F -05, V -10
  • skogsvitter

Ja jag hade jättekonstigt i början, först kom det bara jättelite under typ en dag, sedan dröjde det ett par månader utan att jag blödde, trots att jag hade otroligt kraftig mensvärk både vid ägglossning och då när mensen borde ha kommit. Men sedan blödde jag plötsligt gigantiska mängder i 2 veckor i sträck när mensen väl kom för andra gången. Efter min jätteblödning dröjde det ytterligare några månader innan jag fick mens (trots kraftig mensvärk 2 ggr i månaden) och efter det så har det varit betydligt mer regelbunden och mer "normal" så som jag brukade ha det. Min kraftiga mensvärk har dessutom avtagit. Detta var efter andra barnet, efter första barnet hade jag inte alls samma konstigheter.

• skogsvitter

Jag tror absolut inte man behöver oroa sig för utebliven mens i så här tidigt skede, även med första barnet var mensen oregelbunden i början, även om det inte var så extremt som efter andra. Det är väldigt vanligt. Men hade ni oskyddat sex kanske det är bäst att testa för graviditet om mensen inte är på ingång snart?

• telgebo

började blöda sent igår och nu är mensen här. Typiskt bara att jag hann beställa hem graviditetstest men men skönt att den kom iaf.

• kixan
    telgebo skrev 2012-01-24 20:32:20 följande:
    började blöda sent igår och nu är mensen här. Typiskt bara att jag hann beställa hem graviditetstest men men skönt att den kom iaf.
    den gången det gick mer än 60 dagar mellan köpte jag test på apoteket, testade och dagen efter kom mensen... så det kanske är bästa tipset för att få mens, att köpa grav.test? Cool
    A -03, F -05, V -10
  • maximum

Om inte annat så har jag mycket mer ont och mycket mer mens än innan sonen föddes. "alla" andra säger att det blir bättre efter att man fött barn då man banat vägen liksom, jävla bullshit!
    När jag får mens känner jag mig helt nyförlöst och det känns som att det kommer att göra ont när jag ska sätta mig och när jag ska torka mig men sen gör det inte så farligt ont när jag väl gör dessa saker.
    Men känner mig svullen och rena niagara dom första 3 dagarna, har tamponger sprdda överralt på jobbet, i bilen i sonens väska i min egen måste ha dom nära till hands.
    Har en vän som har det likadant som mig   

• telgebo

kixan: Jo det verkar så.

maxium: Jo jag blöder också mer nu än vad jag innan mitt barn föddes och hade mensvärk både i fredags och i måndags.

Första mensen efter förlossningen var inte att leka med, trodde allvarligt att jag skulle förblöda fick använda super plus tamponger och tjock binda och blödde ändå igenom båda och trosor och byxor på runt 1 timme, det var hemskt och mer än vad man blöder precis efter förlossningen.

• maximum
    telgebo skrev 2012-01-25 10:04:29 följande:

kixan: Jo det verkar så.

maxium: Jo jag blöder också mer nu än vad jag innan mitt barn föddes och hade mensvärk både i fredags och i måndags.

Första mensen efter förlossningen var inte att leka med, trodde allvarligt att jag skulle förblöda fick använda super plus tamponger och tjock binda och blödde ändå igenom båda och trosor och byxor på runt 1 timme, det var hemskt och mer än vad man blöder precis efter förlossningen.

Jag får byta den största tampngen 1 gång i timmen de första dagarna innan det lugnar sig. Inte kul alls. och snart är det 3 år sedan sonen föddes
Svar på tråden Många svar önskas