• Älskarlivet

    Tar det längre tid för magen att gå tillbaka efter kejsarsnitt än vaginal förlossning?

    Ställer frågan till Barnmorska och Träningsexperten:

    Jag fick mitt första barn när jag precis fyllt 31 år. Vaginal förlossning och magen gick tillbaka ganska snabbt (utan hjälp av träning).

    Jag fick mitt andra barn (okt 2011) när jag var 35,5 år och blev snittad. Magen "svullnaden" går liksom inte ner....
     Jag blir något frustrerad.

    Är det så att magen drar ihop sig snabbare efter vaginal än kejsarsnitt? Och har det kanske med att jag är några år äldre att göra..?

    Jag ammade exakt en månad var med båda barnen.

    Mvh/Hanna

  • Svar på tråden Tar det längre tid för magen att gå tillbaka efter kejsarsnitt än vaginal förlossning?
  • Träningsexpert Elmina

    Det kan ta längre tid att "hitta" coremusklerna efter kejsarsnitt och därför kan det kännas som om det tar längre tid att bli av med magen eftersom det är svårare att träna effektivt.

    Precis som du skriver spelar också åldern in. Väger du lika mycket som sist? (3-4 månader efter din första graviditet?) Har du haft lika mycket tid att träna och äter du på samma sätt?

    Hälsningar Elmina  

  • Älskarlivet
    Träningsexpert Elmina skrev 2012-01-29 20:10:18 följande:
    Det kan ta längre tid att "hitta" coremusklerna efter kejsarsnitt och därför kan det kännas som om det tar längre tid att bli av med magen eftersom det är svårare att träna effektivt.

    Precis som du skriver spelar också åldern in. Väger du lika mycket som sist? (3-4 månader efter din första graviditet?) Har du haft lika mycket tid att träna och äter du på samma sätt?

    Hälsningar Elmina  
    Hej, tack!
    Jag vägde lika mycket när jag blev denna gången som förra..
    Men förra gången gick jag upp 10-11 kg och vad jag kommer ihåg var dom kilona borta bara ett par veckor efter graviditeten.

    Denna gång gick jag upp 13 kg.
    Har nu ca 2-2,5 kg kvar men magen är som sagt fortfarande stor och pösig. Som tur är så tycker jag dock att huden är fin där....man skulle nog inte kunna tro att jag varit gravid förutom då snittet och "storleken" på magen.

    Varit riktigt duktig med maten senaste 2-3 veckorna och rört på mig mer och nu har jag faktiskt bara 2 kilo kvar . Men måttet runt magen är densamma sånär som på ca 1,5 cm (87 cm nu).

    Du frågar om jag tränar lika mycket som nu som efter förra graviditeten...jag kommer faktiskt inte ihåg när jag började träna sist. Tror däremot att jag promenerade mer med barnvagnen då...hade ju inte ett barn till att tänka på då .

    Men jag ska fortsätta tänka på vad jag äter (är intreserad och tror mig ha rätt bra kunskap).
    Motion får jag ta när jag har tid....

    Jag väger 61 nu till 167 cm så överviktig är jag knappast och vikten känns ok (målet är 58 kg) men jag är van vid ett 6-pack sedan jag var yngre (upp till jag var runt 25) och tränade mycket.

    Stort tack för ditt svar! Vilket ovanligt och fint namn du har!

    //Hanna
Svar på tråden Tar det längre tid för magen att gå tillbaka efter kejsarsnitt än vaginal förlossning?