• liinaa

vad kan man få för bidrag?

Jag är 17 år och pluggar distans på gymnasiet och har en dotter på 7 veckor. Jag få studietbigrag, barnbidrag och föräldrapenning. Min pojkvän jobbar och få lön men efter sommaren ska jag tillbaka till skolan och han ska vara pappa ledig då har vi ju inte lönen längre utan då har vi bara föräldrapenning som han får. Vi har en lägenhet och vi har ingen aning om hur vi ska klara oss. Han har inte jobbat så länge så kommer antaligen få 180 kr per dag och hur ska viklara oss med 180 kr per dag till 3 personen och hyra och mat ? Vad kan vi söka för bidrag då ?
    linaandersson.myshowroom.se

• Svar på tråden vad kan man få för bidrag?
  • Dr Mupp

Eftersom du studerar på gymnasiet så är dina föräldar försörjningskyldiga över dig, soc får du inte.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Grazzy

Men oavsett om din sambo har jobb, är dina föräldrar försörjningsskyldiga tills du är 18 år om inte mera har jag för mig.

• liinaa

är det 240 arbetsdagar ( alltdå då han jobbar) eller från det datumet han började till 240 dagar framåt. Han jobbar ju inte helger

• Mornie Alantie
    liinaa skrev 2012-02-12 10:09:43 följande:
    är det 240 arbetsdagar ( alltdå då han jobbar) eller från det datumet han började till 240 dagar framåt. Han jobbar ju inte helger
    Från när han började och framåt, alla dagar räknas. Det blir alltså ungefär 8 månader.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • valkyrian

Grazzy, betalat hade de ju fått göra oavsett om hon hade barn eller ej, flrsörjningsplikten är det samma. Ts föräldrar är dock ej försörjningsskyldiga för hennes barn.

Men han borde definitivt hinna jobba upp sin SGI, är han fast anställd och jobbar han 100%?

Jag fick min dotter i april när jag gick i första ring. Läste klart det sista i ettan på distans. Sen var jag hemma tills ht året efter att hon hade fötts alltså ca 15 månader. Så jag kunde skola in henne på dagis och fortsätta med gymnasiet. Det var skönt. Jag hade under hela gymnasiet ett extra jobb i butik varannan helg. Gav mig ca 5000 netto, kanske kan vara ngt för dig? Istället för att anta att ni "måste ju ha rätt till ngt bidrag", åtminstonde försöka försörja er själva?

• Grazzy

Av att döma av din andra tråd, kan jag inte förstå hur ni då planerar ett andra barn med eran nuvarande ekonomi? Det bidrar ju knappast med mera pengar att få ett barn till utan tvärtom.

• deepsounds

Jag har en fråga.
    Min karl jobbar på acord och har nu jobbat (snart) två år. Hur mycket kan han som "SGI" i månaden då eftersom han inte har någon riktig timlön?
    Eller jo de har han, men de mesta är ju baserat på acordet?
    Lönen varierar alltid varie månad, och de kan handla om en till två tusen så de är ganska mycket.
    Och ja, han är fast anställd och jobbar 100 %. 

• ViVäntarLois
    deepsounds skrev 2012-02-13 04:16:02 följande:
    Jag har en fråga.
    Min karl jobbar på acord och har nu jobbat (snart) två år. Hur mycket kan han som "SGI" i månaden då eftersom han inte har någon riktig timlön?
    Eller jo de har han, men de mesta är ju baserat på acordet?
    Lönen varierar alltid varie månad, och de kan handla om en till två tusen så de är ganska mycket.
    Och ja, han är fast anställd och jobbar 100 %. 
    Jag tror att man får skicka alla papper man har på avtal, lönespec osv. så får FK göra en bedömning. Kanske har de rutiner för ackord och i så fall fyller ni väl i någon blankett, men annars när man har något ovanligt så brukar man få skicka in allt underlag och de gör en egen koll. 
  • liinaa

Han har inte fast jobb utan han är avställd på timmar men han jobbar som en heltidare. Så han jobbar varje arbetsdag mån- fre

• IkeaKastrull

Vissa säger att ni inte kan få bidrag eftersom du studerar, andra är säkra på att det inte går eftersom fina föräldrar ska betala... JAG är ett levande bevis på att ni har FEL!

Soc kan göra undantag. Jag fick socialbidrag när jag var 17, mina föräldrar betalade inget. Min handläggare var väldigt tydlig med att jag skulle studera på gymnasiet med socialbidrag (blev dock sjuk). Känner flera unga föräldrar som fått bidrag när de pluggat.

• ViVäntarLois
    liinaa skrev 2012-02-13 09:18:19 följande:
    Han har inte fast jobb utan han är avställd på timmar men han jobbar som en heltidare. Så han jobbar varje arbetsdag mån- fre
    I så fall borde det inte vara några problem för honom att få FP efter 240 dagars anställning. 
  • ViVäntarLois
    IkeaKastrull skrev 2012-02-13 09:24:21 följande:
    Vissa säger att ni inte kan få bidrag eftersom du studerar, andra är säkra på att det inte går eftersom fina föräldrar ska betala... JAG är ett levande bevis på att ni har FEL!

Soc kan göra undantag. Jag fick socialbidrag när jag var 17, mina föräldrar betalade inget. Min handläggare var väldigt tydlig med att jag skulle studera på gymnasiet med socialbidrag (blev dock sjuk). Känner flera unga föräldrar som fått bidrag när de pluggat.
    Fast det betyder ju inte att det är rätt? Mycket möjligt att soc kan göra undantag men om TS föräldrar inte själva hamnar under normer så är det väl rimligt att de fortsätter försörja sitt barn under tiden som de faktiskt har försörjningsplikt? Alternativt att TS pluggar på distans / väntar lite till med studierna under tiden som hennes pojkvän arbetar upp sin SGI. Oavsett lösning så är det väl bra att undvika soc så långt det går? I TS fall borde det ju gå utan soc med både försörjningsskyldiga föräldrar och en arbetande pappa.
  • IkeaKastrull
    ViVäntarLois skrev 2012-02-13 12:06:11 följande:
    Fast det betyder ju inte att det är rätt? Mycket möjligt att soc kan göra undantag men om TS föräldrar inte själva hamnar under normer så är det väl rimligt att de fortsätter försörja sitt barn under tiden som de faktiskt har försörjningsplikt? Alternativt att TS pluggar på distans / väntar lite till med studierna under tiden som hennes pojkvän arbetar upp sin SGI. Oavsett lösning så är det väl bra att undvika soc så långt det går? I TS fall borde det ju gå utan soc med både försörjningsskyldiga föräldrar och en arbetande pappa.
    So what om det är rätt eller inte? Spelar väl ingen roll i TS fall, hon måste se till vad som är bäst för hennes familj. Har hon rätt till bidrag ska hon givetvis ta emot det om det behövs, det är inte hennes fel att reglerna ser ut som de gör.
  • Dr Mupp
    IkeaKastrull skrev 2012-02-13 09:24:21 följande:

Ja soc kan göra undantag, men det är inget man ska räkna med. Jag har också fått undantag från reglerna och fick börja studera på högskola med socialbidrag (maken hade fått jobb men inte fått första lön vilket gjorde att vi behövde social bidrag i en månad till). Men för att jag fick börja studera så betyder inte det att alla får börja studera. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • IkeaKastrull

Dr Mupp: Undantag brukar betyda just undantag... Alltså inget man kan räkna med. Vet inte var jag skrev något annat.

• valkyrian

Att börja med att leta efter ett extrajobb ist för leta bidrag kanske kan vara något? Har ändå svårt att se att ni skulke få soc. Mef barnbidrag, studiebidrag, 80% av en heltidslön och bostadsbidrag kommer ni säkert upp till normen för tre personer. Detta plus föräldrarnas försörjningsplikt.

Svar på tråden vad kan man få för bidrag?