• jessamy

    Knäproblem.

    Hej.
    Tänkte om detta är någonting du kan hjälpa mig och min sambo med.
    Skriver åt min sambo. Han har tränat till och från hela livet. Som ung friidrott. För drygt två år sen började han löpträna igen.

    I höstas sprang han Lidingöloppet och drygt en vecka efter det började han få ont i höger lår. Vaknade på nätterna av smärta. Smorde med voltarengel och åt alvedon. Hjälpte lite.

    Han var föräldraledig i 6 veckor och vi var hos hans föräldrar (dvs han vilade benen rejält). Smärtan blev värre så han sökte läkarhjälp och gjorde ultraljud av höger lår. Allt var bra.

    Vi kom hem i November och smärtan har eskalerat men börjar nu i knäna. På utsidan av knäet och strålar upp emot låret.

    Ifall han springer, cyklar, gymtränar eller simmar får han besvär. Han åkte snowboard häromveckan och dagen efter kunde han knappt gå.

    Smärtan kommer snabbt från en sekund till en annan och sen sitter den i.

    Vi har läkartid bokad men eftersom han har haft ont ett tag räknas det ej som akut så inte förens om 2 veckor är det dags. Har du något förslag på vad som kan ha hänt så han kanske kan börja med några förebyggande övningar.

    Hans mardröm är ju så klart att han ska få permanenta skador.
     


  • Svar på tråden Knäproblem.
  • Träningsexpert Elmina

    Hej

    Jag önskade att jag kunde ge dig ett bättre svar, men jag tycker att det bättre att din sambo undersöks och får göra tester där en sjukgymnast/läkare kan avgöra vad problemet är och utifrån det ge ett träningsprogram.

    Till en del sjukgymnaster behöver du inte remiss, det blir dyrare men då får din sambo snabbare hjälp.    

Svar på tråden Knäproblem.