• Rigor

Korta frågor om Ensamma föräldrar och den Lillla familjens semester!

Hur gammal är du och ditt/dina barn?

Är du ensam på heltid? Annars, hur mycket delad tid har du?

Vad brukar ni göra på sommarsemestern, vinterlov mm?

Åker du och din lilla familj själva eller åker ni tillsammans med någon/några fler?
    Vuxna/barn? Släktingar/vänner eller ...?

Vad har du för planer för sommaren?

Har du funderat på att hitta andra ensamma föräldrar och semestra med dem?

Hur ser din önskesemester ut? Brukar du själv åka på egen semester utan barn?

Får du extra underhåll för extra utgifter under tex sommarlov av den andra föräldern?

Vad är det bästa/sämsta med din lilla familjs semester?

• Svar på tråden Korta frågor om Ensamma föräldrar och den Lillla familjens semester!
  • Ylemi
    Rigor skrev 2012-01-31 16:53:03 följande:
    Hur gammal är du och ditt/dina barn?

Är du ensam på heltid? Annars, hur mycket delad tid har du?

Vad brukar ni göra på sommarsemestern, vinterlov mm?

Åker du och din lilla familj själva eller åker ni tillsammans med någon/några fler?
    Vuxna/barn? Släktingar/vänner eller ...?

Vad har du för planer för sommaren?

Har du funderat på att hitta andra ensamma föräldrar och semestra med dem?

Hur ser din önskesemester ut? Brukar du själv åka på egen semester utan barn?

Får du extra underhåll för extra utgifter under tex sommarlov av den andra föräldern?

Vad är det bästa/sämsta med din lilla familjs semester?

Ensam på heltid sen dag ett, har ett barn på 7 år. Hakar på andra, vänner och släktingar både med och utan barn till landställen. Har åkt utomlands några ggr och då med vänner, släktingar utan barn (inte medvetet valt bort att åka med andra som har barn det har bara blivit så just när vi rest). Har även åkt utomlands själv några weekends och en liten längre resa (10 dagar) och då haft barnvakt. Jag försörjer mig och mitt barn 100% själv förutom underhållsstödet givetvis.

Min drömsemester nu är en riktig klassisk charter, helst på nåt all inclusive med Bamseklubb och hela kittet. Bara njuta av sol och bad och inte göra nånting. Våra senaste resa i höstas var till en storstad och mitt barn vill nog hellre bada och jag med nästa gång!!    
  • Ylemi

Hur gör du själv? Antar att du är ensam förälder..

• mia maria
    Hur gammal är du och ditt/dina barn? Jag är 30+ o barnen 2 o 7 år

Är du ensam på heltid? Annars, hur mycket delad tid har du? Jag är ensam med båda barnen på heltid

Vad brukar ni göra på sommarsemestern, vinterlov mm? På sommaren blir det en utlandsresa (charter), samt någon djurpark eller nöjespark här hemma i Sverige. Ev någon camping eller storstadssemester. På vintern blir det Sälen o skidåkning.

Vuxna/barn? Släktingar/vänner eller ...? Utomlands åker vi själva (en gång med min mamma) o till fjällen har vi åkt både själva samt med några vänner till mig som också har barn.

Vad har du för planer för sommaren? En vecka i Turkiet samt ev Liseberg eller liknande. Ev camping.

Har du funderat på att hitta andra ensamma föräldrar och semestra med dem? Nej

Hur ser din önskesemester ut? Brukar du själv åka på egen semester utan barn? Längtar just nu efter en veckas charter helt på egen hand, men får nog vänta tills lilleman är lite större!

Får du extra underhåll för extra utgifter under tex sommarlov av den andra föräldern? Nej

Vad är det bästa/sämsta med din lilla familjs semester? Det bästa är att rå sig själva, att inte behöva anpassa sig efter någon annan! Det sämsta; inget.
  • Rigor

Jag är heltidsmamma till en 7 åring. Vi har varit utomlands en gång på badsemester med vänner. På sommarlovet tar vi bilen och åker iväg ett par veckor till olika ställen som tex Astrid Lindgrens Värld, någon djurpark eller tivoli, stannar några dagar på varje ställe nära lek och bad  där vi har vänner och släkt som vi gör sällskap med. Helst bor vi på B&B eller barnvänliga semesterbyar där man kan ha egen stuga/eget rum men gör dagsutflykter med "sällskapet".

Skulle gärna åka på charter (som Ylemi) med Bamseklubb så "Knatte" får kompisar och man törs sola med stängda ögon utan att avkomman drunknar eller blir krokodilbiten under tiden!

Inte åkt själv på semester; vill ta med mig Knatte och göra kul saker i vår Lilla Familj.

Skulle gärna möta upp andra Minifamiljer och ta ett par dagar på ett kul ställe för lek och bad, typ Camping ed.

Tyvärr får vi inte heller några extra sommarpengar, även om det skulle behövas. Är det vanligt? Har bara hört talas om det, men känner ingen själv som får det.

Skulle gärna åka på charter (som Ylemi) med Bamseklubb så "Knatte" får kompisar och man törs sola med stängda ögon en liten stund utan att avkomman drunknar eller blir krokodilbiten under tiden! Lämna hos Bamse, shoppa eller luncha med en kompis utan uttråkade, överhettade, trötta och badsugna ungar, och sen hämta lyckliga ungar från Bamse! Det skulle ge guldkant på semestern! :)

Bästa med våran Lilla Familj är att vi efter vägen kan göra nån liten avstickare till nåt ställe vi inte planerat in från början, (utan att man måste förhandla med fler ungar och en partner som kanske inte alls vill) kolla in en loppis eller ett museum eller stanna längre/kortare bara för att man känner för det!

• Ylemi

Men nu kom jag på att jag har ju faktiskt fått extrapengar!! Inte uttalat för semestern men jag sökte en fond för ensamstående föräldrar och har fått ett flertal utbetalningar under åren på några tusen kronor åt gången. Hur kunde jag glömma det??

Har som du TS testat på camping. Det va på Gotland i Kneipbyn eller vad det heter. Mitt barn hade en dröm om att tälta så det gjorde vi. Jag säger bara aldrig igen!! Camping är inte min grej, det skulle va i stuga då men helst hyr jag en stuga eller ett hus som inte ligger på en campingplats i framtiden.

Men Bamseklubben!! Det skulle va nåt, precis som du säger slippa höka precis hela tiden!     

• Rigor

Tälta?! Skulle inte tro det!  ;) Hellre dog jag! Nej tack, men stuga eller hyra redan uppställd husvagn, det skulle jag kunna tänka mig. Men alltså, har aldrig varit nånstans med Bamseklubb, men det måste ju vara bästa uppfinningen sen hjulet (och snöslungan)!?!

Det där med fonder lät intressant! Hur gör man då?

• Ylemi

Skickade ett litet PM till dig om det där med fonder. :)

• mia maria

Jag tycker att det är perfekt med camping; kryllar av ungar där så barnen får kompisar direkt!

• Rigor

miamaria:
    Ja, camping tror jag oxå kan vara helt rätt, men just att bo i ett tält känns inte så lockande. Vill kunna stänga en riktig dörr bakom mig när jag ska sova.

Har du campat med dina ungar? Vart då i så fall och hur bodde ni?

• mia maria
    Rigor skrev 2012-02-03 19:18:20 följande:
    miamaria:
    Ja, camping tror jag oxå kan vara helt rätt, men just att bo i ett tält känns inte så lockande. Vill kunna stänga en riktig dörr bakom mig när jag ska sova.

Har du campat med dina ungar? Vart då i så fall och hur bodde ni?
    Det finns ju stugor Eller husvagn för all del.
    Jag har campat både i tält, stuga o husvagn; i Leksand, Eskilstuna, på västkusten samt Åland.
Svar på tråden Korta frågor om Ensamma föräldrar och den Lillla familjens semester!