• Mynta

Hur uttalar du Edvin?

Vi diskuterar namn till kommande lillebror. Edvin är ett av alternativen. Jag hör dock två olika uttal på det namnet, jag gillar det ena men inte alls det andra, så frågan är vad som är vanligast?

Hur uttalar du Edvin? Med betoning på E (som man uttalar Erik) i början eller med ett kortare E (som man uttalar Eddie)? Skriv gärna var du bor också.  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar du Edvin?
  • RedheadGirl
    DenNamnbitne skrev 2012-02-02 22:05:32 följande:
    Eedvin - från Stockholm. Samma problem med brorsans namn- de tror att han heter Eddvard när han heter Edvard (med långt e)
    Men tack! {#emotions_dlg.flower} Äntligen någon som vet hur Edvard ska uttalas!
  • SiBiN

Eeedvin säger jag, tycker det är finast.

Bor i Skåne sedan jag var liten men rötterna finns i Skövde.Cool

• Iwy

Eddvin, ursprungligen från Småland men bor numera i Stockholm där de flesta säger Eedvin. :)

• emmachristina

Som första exemplet :) Eeedvin.

• DenNamnbitne

Det beror väl lite på hur man vill se namnet också. Är man noga med att det minsann är ett engelskt namn man har valt så bör man väl uttala namnet med Ädd/Edd. Ser man istället namnet som ett typiskt svenskt namn (men med engelskt ursprung) som använts sedan 1798 och som var vanligt i slutet av 1800-talet så ska man uttala de Ed. Både Edvin och Edvard är ju typiska svenska 1800-talsnamn och verkligen inga nya poppnamn.

• rockaroll

Jag hade Edvin som namnförslag på min son, men då uttalade min kompis det Eedvin, medan jag säger Eddvinn, och då tog jag bort det direkt. Vill ju inte att han ska behöva rätta alla dom uttalar hans namn. Det blev Ville istället, och nu frågar alla istället HETER han Ville eller är det smeknamn för William eller Vilhelm? Suck!!!

• TantForm

Eftersom jag bor i Sverige så uttalar jag det på svenskt sätt; dvs Eeeedvin

Svar på tråden Hur uttalar du Edvin?