• Anonym (Sarah)

Declawing hos katt?

Vi köpte ny soffa i höstas, och tack vare vår 5-åriga hankatt är den helt sönderklöst på sidorna, redan... Blir så jäkla less! Han har klöspelare och klösträd, så han borde inte gå på inredningen? Han är på mattor och sånt också och jag orkar inte ha det såhär mer!! Skitkul att spara ihop till en ny dyr soffa som han sätter klorna i direkt...

Jag älskar verkligen katten. Köpte honom när jag flyttade hemifrån, och han är min lilla bebis. Men såhär kan vi inte ha det. Min fästman är HELT galen och vill avliva honom om han inte ger sig. Vi har provat att spruta vatten, skrika, springa mot honom men han fattar ändå inte...

Läste om såkallad Declawing, när man opererar bort klorna på katten. Visst skulle det kunna vara något? Verkar vara vanligt i USA, men inte här i Sverige. Var kan man hitta någon som genomför operationen? Är det någon som låtit operera sin katt? Tips tack!   

• Svar på tråden Declawing hos katt?
  • Majsan70

Men du får ju fostra din katt! Jag utgår från att den är kastrerad redan. Sen kattmynta på klösmöblerna o flera att välja på.

• Anonym

Om det är en bondkatt du har så tvivlar jag på att något kommer fungera, dessa katter blir nästan psykiskt sjuka av att vara innekatter och förstör allt hemma. Våran katt förstörde också soffor, tapeter, mattor och bet på alla sladdar den kunde komma åt. Det hjälpte inte att skaffa dussintal klösträd, jag la chilli och besksprej och försökte gömma undan sladdar. Men katten fortsatte med samma beteende, den lyckades alltid få fram sladdar och brydde sig inte om att det smakade beskt. 

Hur mycket vi än försökte leva med katten så gick det inte, efter några år fick vi ge upp och katten fick hitta ett nytt hem där den kan vara ute.   

• QueenObscene
    Anonym skrev 2012-02-07 10:59:37 följande:
    Om det är en bondkatt du har så tvivlar jag på att något kommer fungera, dessa katter blir nästan psykiskt sjuka av att vara innekatter och förstör allt hemma. Våran katt förstörde också soffor, tapeter, mattor och bet på alla sladdar den kunde komma åt. Det hjälpte inte att skaffa dussintal klösträd, jag la chilli och besksprej och försökte gömma undan sladdar. Men katten fortsatte med samma beteende, den lyckades alltid få fram sladdar och brydde sig inte om att det smakade beskt. 

Hur mycket vi än försökte leva med katten så gick det inte, efter några år fick vi ge upp och katten fick hitta ett nytt hem där den kan vara ute.   
    Bondkatter visar inga tendenser på att bli "psykiskt sjuka" mer än raskatter när man har dem som innekatter. Suck.
    Det går alldeles utmärkt att ha bondkatt som innekatt, däremot kan det vara svårt om katten en gång varit utekatt.
    Annars är allt det du skriver bara bullshit och okunnighet.
  • logg81

Min vuxna hund fick nytt foder och sket och pissade inne varenda natt ett tag. Nu har han tyvärr lagt till en ovana och fortsätter med det hela efter att jag bytt till ett bra foder.

Vet någon vart man kan läsa på om stomipåse och kateter till hunden? Vilken veterinär man kan vända sig till för att få det utfört? Hur mycket det kostar?
    Det börjar verkligen bli jobbigt att torka kiss och plocka bajs i köket varje morgon....

*suck*

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Anonym (katte)

Vår nya soffa ser inte heller speciellt vacker ut. Vår ena katt klöser på ena sidan, nederkanten på ett stället, samt på ryggstödet i hörnet av soffan. Mycket är det nog för att han vet att han får uppmärksamhet då.

Vi har löst detta genom att hänga ihopvikta filtar över de ställen där han klöser. Dels döljer det skadorna som redan finns, och framförallt kan han inte förvärra dem. Nu är det ju tyvärr så att vi får ta detta. Vi markerar att det inte är ok genom att ryta till just när han klöser eller är på väg att klösa (dvs har satt klorna i tyget), men efteråt kan man ju inte göra något. Det blir slitage helt enkelt. Trist att det skulle ske så fort bara, vi har inte alls haft soffan länge. Men vår katt är en familjemedlem den också, och när vi skaffar barn kommer de säkert också att råka förstöra saker. Det är bara att acceptera och göra det bästa av situationen. Att operera bort klorna ser jag som ett övergrepp på katter, och det skulle aldrig bli ett alternativ, om de så klöste sönder hela lägenheten.

Hoppas att ni hittar en lösning som funkar för er.

Förresten, har ni testat att flytta på katträdet? Våra katter tyckte att det blev mycket mer intressant när vi ställde det i ett annat rum, vid fönstret. Om de tröttnar på de klösmöbler de har kan det faktiskt räcka att flytta runt dem ibland.

• trettioplus

Utekatt brukar lösa problemet. Det är rätt sällsynt att de bryr sig om att riva på inredningen.

Förutsättningen är att man bor okej för det, förstås.

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Jeff

Överväger ni declawing föreslår jag att ni omplacerar katten istället, jag förstår inte ens hur man kommer på tanken.
    Jag anser att man accepterar vissa saker när man skaffar djur, risken att möblerna aldrig kommer få vara ifred är en sådan sak. Man kan försöka motverka (klöspelare, aktivering, Feliway m.m.) men man utsätter inte djur för medicinska ingrepp som inte på något sätt gagnar den.

• QueenObscene
    Jeff skrev 2012-02-07 22:16:18 följande:
    Överväger ni declawing föreslår jag att ni omplacerar katten istället, jag förstår inte ens hur man kommer på tanken.
    Jag anser att man accepterar vissa saker när man skaffar djur, risken att möblerna aldrig kommer få vara ifred är en sådan sak. Man kan försöka motverka (klöspelare, aktivering, Feliway m.m.) men man utsätter inte djur för medicinska ingrepp som inte på något sätt gagnar den.
    Håller helt med.
    Är man så nitiskt skitnödigt rädd om sin soffa så kanske man inte ska skaffa djur.
    Jag har också köpt nya möbler och nej, jag blir inte jätteglad när de blir klösta på (katter revirmarkerar med tassarna medan de klöser och vill givetvis doftmärka "sin" nya sak, ett fullt normalt beteende) men jag skriker inte på katterna eller gör dem handikappade.

(Och innan någon börjar gasta om att t.ex kastrering inte heller gagnar katten så jo- det gör det. T.ex att ha en okastrerad honkatt som ensamkatt som får genomgå s k "tomma löp", alltså aldrig få para sig, blir oerhört stressad och olycklig. Eller en hankatt som vill ut och hitta honor att para sig med men inte förstår vad som händer.
    Ska man släppa ut alla katter och låta dem para sig vind för våg så är de inte längre husdjur, och tamkatter är inte ett vilt djur som ingår naturligt i Sveriges fauna. Som jag har skrivit tusen gånger förut.)
  • ÄlskadeT

Har inte läst hela tråden... Måste bara kommentera det där någon skrev om att bondkatter blir psykiskt sjuka av att vara innekatter... Det är ju alldeles befängt! Snacka om okunskap.

• iAlma

Hade du tyckt att det va kul om jag ryckte ut dina naglar och högg av fingertopparna? Nä, för på människor hade det kallats fucking TORTYR.

Vad i hela friden får dig att tycka att detta är okej?! Det är olagligt i Sverige av en anledning! Hoppas ni sålde katten för precis allt du beskrev låter sjukligt. Seriöst, avliva katten för att den gör vad katter gör? SKRIKA på katten och medvetet skrämma den genom att springa mot den?

• Anonym (Kri)

Nej, förbjudet i Sverige och detta av goda skäl.

Köp nagelkåpor istället. Då skyddar du dina möbler utan att katten behöver lida för det.

• Aniiee
    iAlma skrev 2025-07-13 18:17:31 följande:

Hade du tyckt att det va kul om jag ryckte ut dina naglar och högg av fingertopparna? Nä, för på människor hade det kallats fucking TORTYR.

Vad i hela friden får dig att tycka att detta är okej?! Det är olagligt i Sverige av en anledning! Hoppas ni sålde katten för precis allt du beskrev låter sjukligt. Seriöst, avliva katten för att den gör vad katter gör? SKRIKA på katten och medvetet skrämma den genom att springa mot den?

Grattis till veckans trådlyft.
    Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (a)
    Aniiee skrev 2025-07-13 21:52:59 följande:
    Grattis till veckans trådlyft.
    Nya trenden är RAGE-lyft! Där någon medvetet drar fram gamla trådar för att få ur sig sin ilska. Vet ej vad jag tycker än.
Svar på tråden Declawing hos katt?