• vossan

    Hur ska jag göra?

    Hej,
    Jag och min sambo har varit tillsammans i över ett och ett halv år och känt varandra i över 6år. Vi bor ihop sedan länge och har varit förlovade i över ett halvår. Jag vill väldigt gärna ha barn och har velat de länge, men min sambo vill inte ha barn fören om 5år. Jag vill inte vänta i fem år. Men han säger att om jag blir gravid så är de klart han kommer bli glad. Nu använder vi preventivmedel, så chansen att jag skulle bli gravid är väl inte så stor. Varje gång vi pratar om barn så ändrar han ämne och börjar prata om något annat. Jag har slutat prata om barn nu. Hur ska jag få honom och ändra sig?  

  • Svar på tråden Hur ska jag göra?
  • cherrycupecake83

    Det är svårt det där om den ene parten har mer eller mindre bestämt sig att inte vilja bli förälder jag har haft det så sedan ungefär 1år tillbaka men nu vill min man också... nu vet jag inte hur gamla ni är, samt hur lång tid det tar innan ni blir gravida.. men det tar ju oftast från några månader till ca upp till 1år innan man blir gravid... så ett sätt är att säga, till honom att sluta med preventivmedel och blir det bebis så blir det...jag hade nog frågesatt varför han inte vill,verkligen ställt honom mot väggen. Ni har ju varit ett par i 6år så ett ärligt svar från honom är väl inte så mycket att begära.
     

  • litenlur

    Ni har varit ett par i ett och ett halvt år. Det är inte så jättelänge ändå. Jag tycker att det är lite fel inställning att fråga "[h]ur ska jag få honom [att] ändra sig". Hans önskan måste väl också vara värt någonting. Jag tycker att ni ska prata med varandra, men inte med utgångspunkten att du ska få honom att ändra sig, utan att ni båda är öppna för att hitta en gemensam lösning. Kanske är fem år inte hugget i sten, utan han kan tänka sig det om bara ett par år? Att pressa på i barnfrågan tror jag inte är bra för förhållandet, och att han byter ämne när du pratar om barn tyder ju på att han ändå känner sig pressad. Om du är över 35 så kan jag förstå, men annars kan du ju inte kräva att dina önskningar ska gå före hans.

Svar på tråden Hur ska jag göra?