• MKS72

    Träna efter graviditet?

    Jag kunde börja springa en månad efter mina två senaste graviditeter. Nu har det gått en månad sen mitt tredje barn föddes och jag läcker lite urin fortfarande, trots att jag kniper för fullt.

    Min fråga är: kan jag så smått börja träningen ändå med lite armhävningar, situps och mkt kort löpning varvat med promenader? Har promenerat allt längre sen första veckan efter förlossningen och går nu ca en timme rask promenad var dag. Kan jag börja med ovannämnda träning trots att jag fortfarande läcker lite, eller bör jag vänta tills läckaget helt slutat? Är ivrig att komma igång!

  • Svar på tråden Träna efter graviditet?
  • Träningsexpert Elmina

    kul att du är ivrig att komma igång med träningen!

    Jag rekommenderar att du klarar av att knipa hårt minst 1 minut (med samma styrka i knipet) innan du beger dig ut på löppass. Börjar du för tidigt att springa blir belastningen för stor på bäckenbotten och det kan det ta längre tid innan du får upp styrkan igen.

    Knip både maximala knip (allt du orkar i några sek) och uthållighetsknip, i 30 sek men inte lika kraftigt. Tänk på att knipa innan du nyser, lyfter tungt och hostar. Träna bäckenbotten 2-3 gånger om dagen så kan du säkert börja springa snart. 

Svar på tråden Träna efter graviditet?