• Ckillen

    Samboavtal? Dyrt? Hur ska man göra?

    Asså, har blivit sambo och behöver hjälp med att gå igenom vad som gäller och om vi behöver samboavtal eller ej. Samt i ett sådant läge skriva ett samboavtal om det nu behövs eller andra papper.

    Sånt är ju viktigt. Men var man än tittar, även via banken eller privata företag så ska alla som ger dessa tjänster ha 1500 kr/ timme. Huuga.

    Innebär det att bara de rika i samhället ska få möjlighet att ha säkerheten med avtal skrivna?
    Hur gör man om man är två unga personer som inte besitter den mängden pengar för att skriva ett papper och få lite juridisk hjälp?

  • Svar på tråden Samboavtal? Dyrt? Hur ska man göra?
  • BuoBä
    Ckillen skrev 2012-02-08 11:19:29 följande:
    Hmm,

    tror nog det är en sån lista vi behöver.

    Asså jag vill t.ex. skydda hennes soffa och flera stora saker. Räcker det att skriva en lista att sakerna är hennes enskilda egendom?
    Ja, det räcker. 
  • Kjell2
    Ckillen skrev 2012-02-08 11:19:29 följande:
    Hmm,

    tror nog det är en sån lista vi behöver.

    Asså jag vill t.ex. skydda hennes soffa och flera stora saker. Räcker det att skriva en lista att sakerna är hennes enskilda egendom?
    Med en sån lista kommer ni väldigt lång, Gör den gärna i två ex, ett var, datera samt skriv under båda två.

    Rubriken kan vara något i still med.
    Följande saker är vår respektive egen egendom, inköpta innan vi blev samanboende.

    Sen räknar ni upp prylarna och vems som äger vad.
  • Ckillen

    Vad händer om nån part hävdar att listan är förfalskad eller nån ur släkten vid ett dödsfall hävdar att listan är förfalskad och det inte är nåns namnunderskrift?

    Vad säger rätten, det finns inga vittnen?

  • Nemi76
    Ckillen skrev 2012-02-08 11:35:35 följande:
    Vad händer om nån part hävdar att listan är förfalskad eller nån ur släkten vid ett dödsfall hävdar att listan är förfalskad och det inte är nåns namnunderskrift?

    Vad säger rätten, det finns inga vittnen?
    Om någon av er hävdar att listan är förfalskad så måste denne visa att namnunderskriften är förfalskad, samma om släkten hävdar att listan är förfalskad.

    Eller så ber ni vittnen bevittna era namnteckningar, det är som sagt inget krav men kan underlätta om du är orolig att någon ska hävda att era namnteckningar är förfalskade. 
  • Issi

    Jag o min sambo gick till jurist via banken när vi köpte hus ihop. Det kan verkligen rekommenderas, det finns 1000 kryphål som man inte känner till om mani nte är jurist själv. Det kostade ett par tusen med rådgivning, och själva avtalet + testamente osv. Men det är det värt så slipper man tänka på det sedan...

  • Kjell2
    Ckillen skrev 2012-02-08 11:35:35 följande:
    Vad händer om nån part hävdar att listan är förfalskad eller nån ur släkten vid ett dödsfall hävdar att listan är förfalskad och det inte är nåns namnunderskrift?

    Vad säger rätten, det finns inga vittnen?
    Med absolut största sannolikhet skulle en domstol anse att listan är korrekt och gilltig.

    Påskrivna avtal har väldigt högt bevisvärde i domstol.
  • Ckillen
    Kjell2 skrev 2012-02-08 12:19:48 följande:
    Med absolut största sannolikhet skulle en domstol anse att listan är korrekt och gilltig.

    Påskrivna avtal har väldigt högt bevisvärde i domstol.
    Så det du säger så skulle det ju vara väldigt lätt att kopiera nåns underskrift då och skapa falska avtal och sen processa med dem.
  • BuoBä
    Ckillen skrev 2012-02-08 13:11:24 följande:
    Så det du säger så skulle det ju vara väldigt lätt att kopiera nåns underskrift då och skapa falska avtal och sen processa med dem.
    Det är som med alla andra avtal, hyresavtal, anställningsavtal, köpeavtal etc. Visst kan nån bestrida det, men avtalet väger tungt. 
  • Kjell2
    Ckillen skrev 2012-02-08 13:11:24 följande:
    Så det du säger så skulle det ju vara väldigt lätt att kopiera nåns underskrift då och skapa falska avtal och sen processa med dem.
    Lycka till!

    De absolut flesta avtal som skriv idag skriv under bara av parterna. Det gäller alla varianter, mellan privatpersoner, mellan företag osv. När företaget jag jobbar på köper saker för mångmiljonbelopp är det bra representanter för respektive företag som skiver under. Inga vitten, registrering eller liknande. Just för att vi vet att det påskrivna avtalet håller i domstol om det skulle bli bråk.

    Ta t ex kontrakten på bostaden du bor i. Påskrivet av enbart parterna och ändå litar du på det. Du går inte och är rädd att du plötsligt skall bli vräkt för att värden hävdar att ni inte har ett hyresavtal då kontraktet är förfalskat.
  • Ckillen

    Jo jag vet att det är så. Men trodde juridiska dokument av den typen sambo, giftermål osv behövde större skydd så att säga än vanliga affärsöverenskommelser.

    Men jag vet att de flesta har bara en namnunderskrift. Men låt säga att jag får för mig att sätta det hela i system och kopiera en massa underskrifter och sen hänvisa till avtal där jag ska inkassera pengar.

  • Kjell2
    Ckillen skrev 2012-02-08 14:05:23 följande:
    Men jag vet att de flesta har bara en namnunderskrift. Men låt säga att jag får för mig att sätta det hela i system och kopiera en massa underskrifter och sen hänvisa till avtal där jag ska inkassera pengar.
    Varsegod och sätter igång. Lycka till!

    Bara så du vet. Förlorar du tvisten i domstol, där dina förfalskade papper lär hamna, får du både betala motpartens kostnader, advokater á 1500 kr/tim,  samt risker åtal för urkundsförfalskning.

    Den här typen av tvister och åtal är rätt ovanliga då möjligheten att lyckas är låg. Alltså är det få som är så pass korkade att de försöker.
  • Kjell2
    Ckillen skrev 2012-02-08 14:05:23 följande:
    Jo jag vet att det är så. Men trodde juridiska dokument av den typen sambo, giftermål osv behövde större skydd så att säga än vanliga affärsöverenskommelser.
    Testamente,
  • ardath bey
    Ckillen skrev 2012-02-08 14:05:23 följande:
    Jo jag vet att det är så. Men trodde juridiska dokument av den typen sambo, giftermål osv behövde större skydd så att säga än vanliga affärsöverenskommelser.

    Men jag vet att de flesta har bara en namnunderskrift. Men låt säga att jag får för mig att sätta det hela i system och kopiera en massa underskrifter och sen hänvisa till avtal där jag ska inkassera pengar.
    Det kräver väl en hel del jobb... t.ex. om du kommer med en skuldsedel som du vill få betalt för. Om den ifrågasätts, hur bevisar du att pengar förts från dig till den som är skyldig t.ex.? Falska bankkontoutdrag? Falska kvitton på inköp mot falsk faktura?
  • Kjell2
    Ckillen skrev 2012-02-08 14:05:23 följande:
    Jo jag vet att det är så. Men trodde juridiska dokument av den typen sambo, giftermål osv behövde större skydd så att säga än vanliga affärsöverenskommelser.

    .
    Nytt försök.....

    Testamente, giftermål och fastighetsaffärer har formkrav, t ex vitten och registrering. Nästan allt annat finns inga formkrav. Ett affärsavtal behöver inte ens vara skrifligt för att vara gilltigt.
  • Ms H
    Kjell2 skrev 2012-02-08 11:31:25 följande:
    Med en sån lista kommer ni väldigt lång, Gör den gärna i två ex, ett var, datera samt skriv under båda två.

    Rubriken kan vara något i still med.
    Följande saker är vår respektive egen egendom, inköpta innan vi blev samanboende.

    Sen räknar ni upp prylarna och vems som äger vad.

    Visst kan man väl göra en lista även över grejer man köper under tiden man bor ihop? Tex om den ena har mer pengar och den (eller båda) tycker att det vore bra att köpa ny tv och en dyr säng, och det är helt okej för den med mer pengar att denne betalar helt. Då borde man väl också kunna skriva ett avtal, eller?
  • Kjell2
    Ms H skrev 2012-02-08 14:38:43 följande:
    Visst kan man väl göra en lista även över grejer man köper under tiden man bor ihop? Tex om den ena har mer pengar och den (eller båda) tycker att det vore bra att köpa ny tv och en dyr säng, och det är helt okej för den med mer pengar att denne betalar helt. Då borde man väl också kunna skriva ett avtal, eller?
    Går alldeles utmärkt.

    Ett tillfället när det kan bli verklig diskusionen kring detta är om en håller på att hamna hos kfm och man raskt skriver över alla prylar på den andra för att skydda mot utmätning. Då kan det med viss fog gilltigheten ifrågasättas i en domstol. Alltså skall man göra sånt i god tid, dvs innan kfm står och knackar på dörren.
  • BuoBä
    Ms H skrev 2012-02-08 14:38:43 följande:
    Visst kan man väl göra en lista även över grejer man köper under tiden man bor ihop? Tex om den ena har mer pengar och den (eller båda) tycker att det vore bra att köpa ny tv och en dyr säng, och det är helt okej för den med mer pengar att denne betalar helt. Då borde man väl också kunna skriva ett avtal, eller?
    I alla fall för dyrare saker är det bra att göra det.

    Bilar, båtar, sommarstugor mm anses tillhöra den som står som ägare oavsett vem som har betalat.


    Så om man tex köper en dyrare bil gemensamt kan det vara bra att komplettera sitt samboavtal med hur den ska hanteras vid bodelning, särskilt som bara en person kan stå som ägare i bilregistret.

  • LaviniaLetitia
    Tow2Mater skrev 2012-02-06 14:38:55 följande:

    Man kan gifta sig, det är ganska billigt om man skippar festen, kyrkan, och smekmånaden.


    Jo, men jag gissar att ett par som till och med vill avtala bort sambolagen, ännu mindre vill ingå äktenskap som innebär att precis ALLT ska hälftendelas vid bodelning...
  • LaviniaLetitia
    Kjell2 skrev 2012-02-08 13:19:45 följande:
    Lycka till!

    De absolut flesta avtal som skriv idag skriv under bara av parterna. Det gäller alla varianter, mellan privatpersoner, mellan företag osv. När företaget jag jobbar på köper saker för mångmiljonbelopp är det bra representanter för respektive företag som skiver under. Inga vitten, registrering eller liknande. Just för att vi vet att det påskrivna avtalet håller i domstol om det skulle bli bråk.

    Ta t ex kontrakten på bostaden du bor i. Påskrivet av enbart parterna och ändå litar du på det. Du går inte och är rädd att du plötsligt skall bli vräkt för att värden hävdar att ni inte har ett hyresavtal då kontraktet är förfalskat.
    Jo, fast testamenten måste vara bevittnade. Och det är av just den anledningen, att när en person är död och inte kan svara för sig längre, så är det annars öppet mål för släktens asgamar...

    Och i och med att sambolagen innefattar just bostaden, som nästan alltid är det mest värdefulla (by far) som en människa äger (många stoppar ju in typ varenda krona de får över i bostaden för att bli av med lånet så fort som möjligt), så tycker i alla fall jag att det är SUPERviktigt att samboavtal (inklusive inventarielistor) blir bevittnade, och att en minst en kopia förvaras av någon utomstående.

    Tänk om TS t.ex. har stoppat in fem miljoner i bostadsrätten. Sedan dör han, och hans sambo skyndar sig att riva samboavtalet, och spola ner bitarna i toaletten. Då går hon därifrån med 2,5 miljoner kronor (+ hälften av lösöret), och hans föräldrar och syskon kan inte göra ett skit. Och om TS har barn sedan förr, så är det såklart ännu viktigare att förhindra det utfallet. 
Svar på tråden Samboavtal? Dyrt? Hur ska man göra?