• Anonym (stark!)

    Bra eller dåligt upplägg för nybörjare?

    Hej,

    Jag fick barn för 9 månader sedan (mitt tredje) och har insett att jag inte kan leva på gamla meriter längre. Jag är 1.67 cm och väger ca 70 kilo. Jag har sedan tre veckor börjat styrketräna och jag har även lagt om kosten. Jag värmer upp på motionscykel i ca 10 minuter (minst). Sedan styrketränar jag i maskiner ca 30 minuter och avslutar med att cykla 10 minuter igen fast med större motstånd. Sist men inte minst en planka på 1 minut. Detta gör jag varannan dag. Vad tycker du om detta för någon som vill bli tightare och tappa 5 kilo?

  • Svar på tråden Bra eller dåligt upplägg för nybörjare?
  • Träningsexpert Elmina

    Det låter som ett smart upplägg! Ta ut dig ordentligt då du styrketränar och varva gärna dina övningar med lite intervaller som t. ex. Hopprepshopp mellan övningarna. Variera styrketräningen och lägg ibland in ett längre konditionspass. Det viktigaste för att tappa kg och bli tightare är kosten. Grönsaker, fullkornsprodukter och proteinrika livsmedel är ett bra riktmärke.

  • Anonym (stark!)

    Åh tack för svar! Jag är verkligen jättetaggad!

    Jag äter en rågkuse med rökt skinka och ett ägg till frukost

    Till lunch äter jag en sallad med kycklingfilé eller en omelett, ibland en soppa från weight watchers

    Till mellis keso med rivet äpple och kanel

    Till middag ungefär som lunch

    Jag är aldrig hungrig när jag går och tränar t. ex. och jag "späker" mig inte.

    Hoppas att den här kosten är hälsosam eftersom jag ätit såhär i många år.

    Jag undrar också lite över det här med att väga sig. Ska jag sluta med det och bara mäta mig? Innan jag blev gravid så vägde jag 62 kilo men hade inte så värst mycket muskler. Jag har gått från 74 kilo ner till 69 nu på en månad och då har jag inte "bantat" utan tränat och ätit rätt. Jag har satt ribban vid 65 eftersom jag vill att det ska vara rimligt. Tack på förhand!

  • Träningsexpert Elmina

    Med den kosten borde du gå ner i vikt, det låter hälsosamt om du ibland lägger till fisk får du säkert i dig allt du behöver.

    Mäta är mycket bättre än att väga sig. Jämför med hur kläderna sitter!

Svar på tråden Bra eller dåligt upplägg för nybörjare?