• fridaybox

Kräva mer underhåll?

Jag är mamma till en dotter på 4 år, hennes pappa betalar in 1273:- (via försäkringskassan). 
    Tidigare har jag känt att det sista jag vill "bråka" om är pengar, men när åren går och jag ser hur han har möjlighet att tjäna väldigt mycket pengar så blir jag lite girig.

Jag har pluggat med småbarn och började jobba för cirka 1 år sen, har ingen bra lön eller möjlighet att avancera lönemässigt (jobbar statligt).

Hur har ni andra ensamstående det med ekonomin, orkar man starta igång nåt på grund av pengar? 
    Min och dotterns önskan är ju allra helst att han skulle vilja vara med, men man kan ju inte stämma någon på umgänge... 

• Svar på tråden Kräva mer underhåll?
  • Nica 1

Ts det är klart att du kan. Bäst är om du via familjerätten får igång ett samtal med han där ni kommer fram till ett bra umgängesschema som funkar för barnet och han men även dig det är viktigt det med! Vägrar han kan du via advokat gå vidare till tr kan ni inte då komma överens om umgänge så kommer tr att föreslå ett fast ug och håller han inte det så kan det gå så långt att han får betala varje gång han uteblir. Det blir mer kännbart och då kan du även ta upp sommarlov och hur ni ska dela det och hoppas på att hon kommer med på en resa då. Inte säkert han håller ugschema men då har du ändå större chans att göra nåt

• Ejin
    Nica 1 skrev 2012-02-09 12:13:27 följande:
    Ts det är klart att du kan. Bäst är om du via familjerätten får igång ett samtal med han där ni kommer fram till ett bra umgängesschema som funkar för barnet och han men även dig det är viktigt det med! Vägrar han kan du via advokat gå vidare till tr kan ni inte då komma överens om umgänge så kommer tr att föreslå ett fast ug och håller han inte det så kan det gå så långt att han får betala varje gång han uteblir. Det blir mer kännbart och då kan du även ta upp sommarlov och hur ni ska dela det och hoppas på att hon kommer med på en resa då. Inte säkert han håller ugschema men då har du ändå större chans att göra nåt
    men hon kan ju inte stämma han att ha umgänge om han inte vill såklart. Och jag fattar de som att han inte är intresserad av att träffa flickan. Man kan aldrig tvinga någon att ha ett umgänge om man inte vill. han kommer ju inte få böta för att han inte vill träffa sitt barn. Och tr kommer ju inte tilldömma honom ett umgänge om han inte önskar.
  • fridaybox

Nej, förstår inte riktigt heller hur man ska kunna tvinga någon umgänge. Men rent juridiskt så kanske det går. Jag känner väl inte heller att det skulle kännas helt bra att lämna  henne till någon hon för det första inte känner och för det andra som inte vill träffa henne.

Det är ju hans förlust. 

• Clear1

Jag har oxå funderat på det där..

Trodde faktiskt att "umgängesföräldern" skulle betala underhåll beräknat på sin inkomst, men MINST 1273kr, vilket är vad fadern till mitt barn gör..
    Det är ju baserat på absolut minimum vad barnet behöver. Det tar inte in bensinkostnadet etc för att köra och köpa maten som behövs osv... Visst klarar man väl sig som ensam mamma, men samtidigt borde man ju inte behöva sluta månaden på 0kr heller. Man ska ju kunna spara lite till sitt barn. Och kanske sin pension.
    Det är ju inte att underhållsbidraget ska täcka mina kostnader, men ett barn behöver ju tex ett eget rum,
    vilket gör att hyran blir högre, vilket swedbank tagit in i sin uträkning av barnkostnader. Och Aktiviteter för barn är väl bra? En kurs babysim tex, inte livsnödvändig men någon aktivitet ska man väl kunna ha?! Kostar 900-1500kr för 8-10ggr...
    Klart att jag hellre lever fattigt och har ett lyckligt liv än rikt och olyckligt, men samtidigt vill jag inte att mitt barn ska växa upp på genmanipulerat kött från argentina för att det är billigare än svenskt, misshandlad gris från danmark och kycklingar som sugs upp av en gigantisk dammsugare när de levt klart. Bara för att man ska klara månaden precis. Och helst vill man inte behöva lämna sitt barn 100% på dagis, men det måste man när man är ensam. Det går inte runt annars. För att inte tala om hur svårt det är att få ett jobb som ensamstående mamma.
    Jag hoppas att nästa regering hittar en bra lösning för ensamstående föräldrar.  

• 969910

Ta alla utgifter på ett år o dela med 12 så lovar jag att du inte kommer över 1273*2 + 1050 i månaden om man lever ett normalt liv med en 4 åring även om man lyxar lite ibland !

• ondar
    Clear1 skrev 2012-02-09 21:14:43 följande:
    Jag har oxå funderat på det där..

Trodde faktiskt att "umgängesföräldern" skulle betala underhåll beräknat på sin inkomst, men MINST 1273kr, vilket är vad fadern till mitt barn gör..
    Det är ju baserat på absolut minimum vad barnet behöver. Det tar inte in bensinkostnadet etc för att köra och köpa maten som behövs osv... Visst klarar man väl sig som ensam mamma, men samtidigt borde man ju inte behöva sluta månaden på 0kr heller. Man ska ju kunna spara lite till sitt barn. Och kanske sin pension.
    Det är ju inte att underhållsbidraget ska täcka mina kostnader, men ett barn behöver ju tex ett eget rum,
    vilket gör att hyran blir högre, vilket swedbank tagit in i sin uträkning av barnkostnader. Och Aktiviteter för barn är väl bra? En kurs babysim tex, inte livsnödvändig men någon aktivitet ska man väl kunna ha?! Kostar 900-1500kr för 8-10ggr...
    Klart att jag hellre lever fattigt och har ett lyckligt liv än rikt och olyckligt, men samtidigt vill jag inte att mitt barn ska växa upp på genmanipulerat kött från argentina för att det är billigare än svenskt, misshandlad gris från danmark och kycklingar som sugs upp av en gigantisk dammsugare när de levt klart. Bara för att man ska klara månaden precis. Och helst vill man inte behöva lämna sitt barn 100% på dagis, men det måste man när man är ensam. Det går inte runt annars. För att inte tala om hur svårt det är att få ett jobb som ensamstående mamma.
    Jag hoppas att nästa regering hittar en bra lösning för ensamstående föräldrar.  
  • nycsthlm
    969910 skrev 2012-02-09 21:32:05 följande:
    Ta alla utgifter på ett år o dela med 12 så lovar jag att du inte kommer över 1273*2 + 1050 i månaden om man lever ett normalt liv med en 4 åring även om man lyxar lite ibland !
    Det kostar bra mkt mer att ha barn. De flesta ekonomer räknar med att det kostar 1 miljon att ha barn tom det fyllt 18 år. Om vi nu bortser från kostnaden att köpa större bil som finns med i denna Swedbankuträkning så landar notan på det allra nödvändigaste på 772 000. Det blir utslaget 42,888 per år. Per månad är det 3574kr. Man har här räknat bort inkomster av barnbidraget. Skumt att folk tycker att det är rätt att en studerande singelmamma ska stå för absoluta största kostnaden av att både fysiskt och ekonomiskt "fostra" ett barn som de har varit 2 om att skapa. Speciellt då pappan i detta fall tydligen tjänar mycket bra.

Varför ska ene parten bidra med 1273 och den andre får stå för 2301 av barnets kostnad?

Kolla in uträkningen här:

http://di.se/Templates/Public/Pages/ArticlePrint.aspx?pl=18429__ArticlePageProvider 

Jag tror inte denna uträkning heller tar hänsyn till att den föräldern som VABar, går ner i sysselsättningsgrad samt är föräldraledig även går miste om pensionsgrundande inkomst och får lägre SGI vid eventuell sjukskrivning. 1273kr är en helt godtagbar summa för en förälder med låg inkomst men för någon som tjänar lite mer är det riktigt fjuttigt!

• Furstinna

Det är ju mkt man förlorar på att vara bf. Vab, transportkostnader till och från dagis + aktiviteter, att man går ner i tid, större matkostnad, skor, kläder, mediciner, ta ledig från jobb när barn ska till tandläkare/ BVC/ läkare, dagisavgift, försäkringar, barnkalas, bilstol, cykel/cykelhjälm osv osv..

• Ejin
    nycsthlm skrev 2012-02-15 20:52:55 följande:
    Det kostar bra mkt mer att ha barn. De flesta ekonomer räknar med att det kostar 1 miljon att ha barn tom det fyllt 18 år. Om vi nu bortser från kostnaden att köpa större bil som finns med i denna Swedbankuträkning så landar notan på det allra nödvändigaste på 772 000. Det blir utslaget 42,888 per år. Per månad är det 3574kr. Man har här räknat bort inkomster av barnbidraget. Skumt att folk tycker att det är rätt att en studerande singelmamma ska stå för absoluta största kostnaden av att både fysiskt och ekonomiskt "fostra" ett barn som de har varit 2 om att skapa. Speciellt då pappan i detta fall tydligen tjänar mycket bra.

Varför ska ene parten bidra med 1273 och den andre får stå för 2301 av barnets kostnad?

Kolla in uträkningen här:

di.se/Templates/Public/Pages/ArticlePrint.asp... 

Jag tror inte denna uträkning heller tar hänsyn till att den föräldern som VABar, går ner i sysselsättningsgrad samt är föräldraledig även går miste om pensionsgrundande inkomst och får lägre SGI vid eventuell sjukskrivning. 1273kr är en helt godtagbar summa för en förälder med låg inkomst men för någon som tjänar lite mer är det riktigt fjuttigt!

jo fast detta är ju en uträkning fram tils barnet fyller 18. I ts fall är barnet 4 år-. Vore annolunda om hon hade en tonnåring som hon ville ha mer underhåll för. En 4 åring kostar ju helt enkelt inte så mkt mer.

Sen när barnet är äldre och kanske ha dyrare aktiviteter o kläder och dyl. får väll mamman stämma pappan i tr på mer underhåll.
  • fridaybox

Vad skönt att lite fler tycker som jag, skönt att få medhåll.

Min mening är inte att vara girig, jag tycker att han borde bidra med mer när han inte tar något som helst ansvar och tjänar så pass mycket bättre. Sen är det ibland svårt att skilja på (eller att veta själv) om det är bitterhet som spelar in eller förnuftet.

Men hade det här varit en förnuftig relation så hade vi ju hjälpts åt och delat på ansvarsbitarna.

Och för mig så vänder jag på kronorna varje månad, inte enbart för att barnen kostar såklart. Denna månad har jag vab:at 2 veckor, det ger mig ett bortfall på ett par tusen. Hade pappan tagit en av veckorna vore det ekonomiskt mer schysst.

Hörde av mig till en jurist om vägledning, ska lägga in svaret!

• fridaybox

Här kommer det!

Hej.

Underhåll är väldigt individuellt och beräknas utifrån de individuella förutsättningar som finns för de berörda parterna. Att komma fram till en exakt summa kräver med andra ord att mycket information gås igenom och sedan att en stämning skickas in till tingsrätten. Detta är emellertid en omfattande utredning och den faller utanför vår kostnadsfria rådgivning. Stämningar gällande underhåll ingår inte heller i hem försäkringens rättsskydd och man får därför stå kostnaden själv.

Om du ändå är intresserad av att räkna ut en rimlig summa så hjälper jag dig gärna med det.

Med vänlig hälsning /

Carl Adam Åhnberg

• nycsthlm
    Ejin skrev 2012-02-16 12:08:18 följande:
    jo fast detta är ju en uträkning fram tils barnet fyller 18. I ts fall är barnet 4 år-. Vore annolunda om hon hade en tonnåring som hon ville ha mer underhåll för. En 4 åring kostar ju helt enkelt inte så mkt mer.

Sen när barnet är äldre och kanske ha dyrare aktiviteter o kläder och dyl. får väll mamman stämma pappan i tr på mer underhåll.
    När barnen är små kostar de ju ännu mera i form av utebliven inkomst då man VABar, är föräldraledig samt kanske arbetar deltid. En tonåringen behöver varken deltidsarbetande föräldrar eller någon som är hemma med dem när de är sjuka. Och blöjkostnaderna under de första 3 åren matchar nog kostnaden av en sportande tonåringen. Summa sumarum... underhållstödet är för litet. Och att det av någon underlig anledning har blivit en slags "praxis" är sorgligt och felaktigt. Jag vet att FK pga denna missuppfattning (att detta är en uniform summa som gäller alla) har börjat kolla på att möjligheten att införa en slags stege, där underhållet baseras på inkomst. I andra länder så som USA tex så är underhållet 10-15% av inkomsten och tillgångar. Det lite trista där är dock att om den underhållsskyldige är arbetslös och saknar inkomst så får man ingenting.
  • EnsamståendeMamma

I mitt läge då pappan aldrig träffat min dotter så betalar han 1300 i månaden till mitt konto.
    Jag vet vad han har för inkomst & igentligen bör han betala mycket mer än vad han gör i dag.
    Känns jävligt surt då jag vet vilket liv han lever med sin nya där det inte finns några fler barn & jag själv får stå för precis allt...ja, jag menar ALLT då jag inte har föräldrar osv.

När dottern var ca 1 år & vi åkte som galningar in med ambulans med det ena efter andra..."halvt döende" av förkyldning, hjärtklappning (på mig)...osv...så frågade jag om han hade möjlighet att hjälpa mig lite...ifall han skulle kunna betala den summan lite tidiager iallafall så vi hade råd med alla medeciner osv...men nopp...inte ett öre mer eller mindre & inte en dag tidigare eller senare...

Inte lätt i såna lägen, men det är bara att bita ihop & kämpa på!

Jag lever för min älskade dotter...hon kommer ALLTID i första hand! =)
    Hans problem att han missar det bästa som finns i världen! =)         

• gurkanmedburkan

Båda föräldrarna ska bistå efter förmåga till barnets omkostnader. Den som tjänar mest ska också betala mest. Ett barn ska inte behöva leva fattigt om ena föräldern har det gott ställt. Sedan spelar det ingen roll var barnet bor. Om du har vårdnaden och barnet bor hos dig så ska pappan betala mer om han tjänar bra. Om han är missnöjd med detta kan han alltid försöka justera boendet.

• Clear1
    969910 skrev 2012-02-09 21:32:05 följande:
    Men ett barn under 2år växer ju FRUKTANSVÄRT snabbt, bara kläder och skor måste ju köpas nya med bara någon månads mellanrum!! Min dotters kläder kostar ju mer än mina egna, och då köper jag inte precis "märkes" kläder åt min dotter! Och när hon börjar dagis så kostar ju det 1270kr, vilket PRECIS är underhållsbidraget?! Slump?! Så då går ju det liksom tillbaka till +-0. 
    Och barnets kostnader är ju faktiskt hyra inräknat, för barnet ska ha eget rum. 

Så att barnets kostnader inte kommer över 3500kr i månaden, det håller jag INTE med om.

Dagis 1270kr
    Blöjor 500kr
    Kläder 500kr
    Välling 100kr
    Barnmat 500kr (gröt,frukt,pureer yoggi)
    Simkurs 450kr
    bara detta blir 3120kr. Men visst, barn på 4år är kanske lite billigare i drift, inga blöjor välling och barnmat behövs ju. De äter samma mat som vuxna..  
  • GustafM
    fridaybox skrev 2012-02-09 10:49:23 följande:
    Hur har ni andra ensamstående det med ekonomin, orkar man starta igång nåt på grund av pengar? 
    Min och dotterns önskan är ju allra helst att han skulle vilja vara med, men man kan ju inte stämma någon på umgänge... 
    Barnet är ju fortfarande ganska litet, bara 4 år. Men snart vill hon börja med hästar, dans eller vad vet jag. Vilken typ av liv skall er dotter ha? Skidresor, sommarsemester? Det är nog bra att ta den diskussionen med pappan i god tid där ni bestämmer gemensamt vad ni vill ge ert barn för uppväxt, dessvärre kostar det mesta som är trevligt pengar, och 1273kr räcker ingenstans om man vill att hon skall få mer än bara mat för dagen.

Personligen tycker jag att runt 3000kr i månaden är ett rimligt underhåll, det är anständigt utan att vara extravagant. 
  • Carro1980
    Ejin skrev 2012-02-09 12:45:06 följande:
    men hon kan ju inte stämma han att ha umgänge om han inte vill såklart. Och jag fattar de som att han inte är intresserad av att träffa flickan. Man kan aldrig tvinga någon att ha ett umgänge om man inte vill. han kommer ju inte få böta för att han inte vill träffa sitt barn. Och tr kommer ju inte tilldömma honom ett umgänge om han inte önskar.

en sak förstår jag inte. Vi hade ett avtal från tingsrätten dombeslut att pappan till min dotter skulle träffa henne hos mina föräldrar. för han får inte komma hit till mig. Vi bara bråkar och jag ska inte träffa han just nu. men han kommer inte mer till mina föräldrar han hörde inte ens av sig att han inte kommer mer. O nu ska han helt plöstligt träffa sin tös med stödperson som är från tingsrättens dombeslut men han har inte träffat henne på snart 2 månader hur är intresset där. förstår ni hur jag menar ?
Svar på tråden Kräva mer underhåll?