• stonee

    feminism är DÅLIGT!

    Feminism är dåligt. Det borde inte finnas, det skadar män.

    Feminism går att likna med nazism, men äh det går väl under om några år, ja tänker iaf inte låta "feminister" bestämma vad jag ska göra och hitta på massa töntiga "normer" 

  • Svar på tråden feminism är DÅLIGT!
  • hemvärnet
    Elit skrev 2012-03-11 03:07:35 följande:
    Men att denna skillnad har en biologisk/genetisk orsak talar dock helt emot genusdebatten.

    Möjligt, men att de finns skillnader som är kross-kulturella och inte ändrar sig trots den enorma spännvidd talar ju för att de är biologiska och att de till och med blir större trots den stora förändringar i kvinnors position som skett de senaste 40 åren talar ju än mer för det. Kan man då även koppla det till fysiologiska skillnader i våra hjärnor så...
    Den tydligaste världomspännande skillnaden är lön. Anser du att lön är genetiskt?

    Glömde återigen att svara på frågan.
  • grind
    hemvärnet skrev 2012-03-11 11:58:13 följande:
    Den tydligaste världomspännande skillnaden är lön. Anser du att lön är genetiskt?
    Givetvis påverkas lön av fysisk styrka, riskbenägenhet och tekniskt intresse för att nämna tre exempel på biologiska skillnader mellan kvinnor och män.
  • hemvärnet
    grind skrev 2012-03-12 08:05:25 följande:
    Givetvis påverkas lön av fysisk styrka, riskbenägenhet och tekniskt intresse för att nämna tre exempel på biologiska skillnader mellan kvinnor och män.
    Tekniskt intresse??? Är det verkligen fysisk styrka som är grunden till löneskillnader. Ska svarta ha högre lön än vita?
  • grind
    hemvärnet skrev 2012-03-19 00:00:18 följande:
     Är det verkligen fysisk styrka som är grunden till löneskillnader.
    I vissa arbeten.
    hemvärnet skrev 2012-03-19 00:00:18 följande:
    Ska svarta ha högre lön än vita?
    ??? Vad pratar du om?
     
  • Elit
    hemvärnet skrev 2012-03-19 00:00:18 följande:
    Tekniskt intresse??? Är det verkligen fysisk styrka som är grunden till löneskillnader. Ska svarta ha högre lön än vita?
    Skall och skall men så länge som vi har någorlunda meritokrati så kommer det bli så eftersom kunskapssamhället blir mer och mer avancerat så kommer det bli viktigare och viktigare med intelligens.
  • Elit
    hemvärnet skrev 2012-03-11 11:58:13 följande:
    Den tydligaste världomspännande skillnaden är lön. Anser du att lön är genetiskt?

    Glömde återigen att svara på frågan.
    Vi utgår från där det inte finns diskriminering så kommer det nog även fortsättningsvis vara så. Våra olika predisponering kommer göra att vi får olika utfall. Eftersom det kommer vara svårare att få tag i kompetenta människor inom tekniska och matematiska yrken etc. så kommer de förmodligen även i fortsättningen ge mycket bättre betalt än jobb som är lätta att ersätta i offentlig sektor. Sen om vi tittar på mängden arbetad tid, sjukskrivningar, skillnader i vad man förhandlar till sig för löneförmåner etc så kommer det fortsätta vara skillnad.
  • grind
    Lingonbär skrev 2012-09-20 14:32:23 följande:
    Nej det håller jag ju med om att det måste jag inte. Brukar vara ganska sparsam med att kalla mig feminist faktiskt. Men sen finns ju gruppen antifeminister eller "jämställdhetsister" som de föredrar själva och de tillhör ju en motideologi då till feminismen, det borde då enligt dig vara lika illa som feminism?

    Svarar här istället.

    Ja, jag är kritisk till jämställdismen också. De (iaf Pär Ström) blundar för strukturell diskriminering på samma sätt som feministerna blundar för formel diskriminering. 
  • Emilia75

    Eh, hur kan feminismen skada män när dess filosofi är att kvinnor ska ha samma möjligheter och rättigheter som män? Isåfall är det ju snarare tvärtom - att icke-feminism/anti-feminism skadar kvinnor, eller hur?

  • grind
    Emilia75 skrev 2012-09-20 14:48:21 följande:
    Eh, hur kan feminismen skada män när dess filosofi är att kvinnor ska ha samma möjligheter och rättigheter som män? Isåfall är det ju snarare tvärtom - att icke-feminism/anti-feminism skadar kvinnor, eller hur?
    För feministernas metoder går ut på att ge kvinnor fler rättigheter och möjligheter än män.
  • Simon 681
    nihka skrev 2012-03-10 13:43:11 följande:
    Jag har tagit ner en stor kille för att jag var snabb. Gick direkt på ballarna - hårt. Han ofredade ingen mer på en lång stund. Minns att jag tänkte att han inte ens hade stånd så han gjorde det för att slänga sin vikt. Makt. Undrar om han har barn idag?

    Tanken att en manlig proffsboxare skulle kunna "ta ner" 10 killar men att en kvinnlig proffsboxare skulle få storstryk av en vältränad kille eller 2 vanliga killar är ju den bild som säljs in och som flörtar med mäns fåfänga - klart en del män vill tro på den.

    Ja, det är för att man ska tävla mot den med liknande förutsättningar, inte att vilken kille som helst har bättre förutsättningar än alla kvinnor. 

    Nja, sanning med modifikation, kanske, men en bra, stor, biffig, manlig MMA utövare kanske har en chans mot flera och/eller beväpnade män.

    När det gäller kvinnor mot män så finns det en del fighter (sanktionerade, inte sådana som sker på fyllan i köket), bland annat mellan Germaine de Randamie, sjufaldig världsmästare i Muay Thai Tom Waes, en skådespelare som verkar vara i ok form och som enligt uppgift hade tränat i tre månader. de Randamie knockar tillslut Waes, men det var överraskande jämt innan dess, och Waes pressade upp henne mot repen flera gånger.

    För att få en rättvis bedömning måste vi nog se hur Waes klarar Jörgen Kruth, exempelvis. Däremot så kan man se på sport science hur Lucia Rikjer slår med en kraft av 925 newton vilket är respektingivande.


    ">



    Lucia är dock en av de absolut mest hårdslående kvinnorna, och hon tar ett kliv fram och slår en krok, till skillnad från mannen som slår en stillasående jabb. Gina Carano, som tränar MMA, och slår även hon hårt, och utan att ta lika mycket sats som Rikjer.

    Så nog finns det kvinnor, speciellt de som tränat MMA en lång tid, som kan spöa otränade karlar, och alla kan dessutom bli golvade av en "suckerpunch", ett snabbt, hårt knä i skrevet eller liknande, så tror jag att män skulle vinna de allra flesta fighter där en slumpmässigt vald kvinna slåss mot en slumpmässigt vald man.
  • Lingonbär
    grind skrev 2012-09-20 14:44:37 följande:
    Lingonbär skrev 2012-09-20 14:32:23 följande:
    Nej det håller jag ju med om att det måste jag inte. Brukar vara ganska sparsam med att kalla mig feminist faktiskt. Men sen finns ju gruppen antifeminister eller "jämställdhetsister" som de föredrar själva och de tillhör ju en motideologi då till feminismen, det borde då enligt dig vara lika illa som feminism?

    Svarar här istället.

    Ja, jag är kritisk till jämställdismen också. De (iaf Pär Ström) blundar för strukturell diskriminering på samma sätt som feministerna blundar för formel diskriminering. 



    Tack för ditt svar grind och det glädjer mig att du faktiskt är både nyanserad och kan se på saken lite mer ur ett fågelperspektiv.

    Det har ju blivit lite grand att det är fult att vara feminist men många vettiga (ur mitt perspektiv) åsikter har feminismen lagt beslag på, de ses som direkt feministiska. Andra vettiga åsikter har motsidan lagt beslag på och då klassas man snart som antifeminist om man tycker så. Det blir förvirrande i diskussioner när folk måste ta ansvar för andras åsikter, oavsett ståndpunkt eller vad man väljer att kalla sig.
  • sweetlife

    Det jag som feminist vill kämpa för är inte att kvinnor ska ha mer rättigheter än män, utan att män och kvinnor ska ha samma rättigheter. I och med att kvinnor i (nästan) alla tider har varit underordnade männen, och att kvinnor globalt sett diskrimineras i många avseenden, är det naturligt att det är kvinnors rättigheter vi först och främst behöver kämpa för. Även i sverige har vi en samhällsstruktur där kvinnor anses vara lite sämre. Kvinnoyrken är lite sämre betalt, kvinnor har svårare att nå höga positioner, kvinnliga könsord är lite sämre än manliga osv.

    Dessutom placeras tjejer och killar i fack beroende på sitt kön redan då vi föds, killar ska vara på ett visst sätt och tjejer på ett visst sätt. Vi har tex. normer som går ut på att en tjej inte ska vara lika sexuell som en kille, eller åtminstone inte visa det, för då riskerar hon att bli kallad hora. Samtidigt finns det en norm att killar ska vara sexuellt framåt, och att killar alltid ska vara sugna på sex etc. Med denna syn reduceras ibland killar till djuriska varelser som inte kan hålla sig i styr varje gång de ser en snygg tjej. Jag tycker det är en syn som varken gynnar män eller kvinnor, och jag tror att det finns en fara i att tillskriva könen sådana egenskaper/ normer.
     
    Kan ju också säga att jag vill inte sudda ut könsskillnaderna, men jag vill att man ska ha friheten att välja hur man vill leva/ klä sig/ vilka intressen man vill ägna sig åt/ vilken partner man vill leva med etc. utan att riskera att bli mobbad eller bli utstött. Vi måste ifrågasätta dessa normer, det är dem som skadar människor och som inskränker människor till att leva efter det som passar det här samhället.   

  • sweetlife

    Kan ju tillägga att jag även tycker att det är viktigt att jämna ut orättvisor som missgynnar männen. Jag tror att om vi kämpar mot den struktur där kvinnor är underordnade, så kämpar vi mot alla typer av orättvisor mellan män och kvinnor. Jag vill kämpa mot ett samhälle där både män och kvinnor begränsas pga sitt kön.

  • pappatomp
    sweetlife skrev 2012-11-19 21:51:47 följande:
    Kan ju tillägga att jag även tycker att det är viktigt att jämna ut orättvisor som missgynnar männen. Jag tror att om vi kämpar mot den struktur där kvinnor är underordnade, så kämpar vi mot alla typer av orättvisor mellan män och kvinnor. Jag vill kämpa mot ett samhälle där både män och kvinnor begränsas pga sitt kön.

    Låter bra men du har inte så stort stöd bland de feminister som har makt och inflytande. Tar någon upp mansdiskriminering blir hen jagad med blåslapa av de ledande feministerna.
      Det enda parti vi har som har mansdiskriminering inskriven i stadgarna är uttalat feministiskt. Själv kan jag hålla med om det mesta du skriver men kallar mej absolut inte feminist eftersom jag anser att de inte står för jämställdhet.
Svar på tråden feminism är DÅLIGT!