• Per19

    Kör cross och enduro ibland, är jag ett "miljösvin"?

    Gillar att köra hoj då och då, både på crossbana och på endurobana som rekreation och träning.

    Är det nåt man bör skämmas för mer än annan fritidsverksamhet/avkoppling?

    Slår man ut bränsleåtgången på hela året så kanske man hamnar på max 5 liter bensin i veckan i genomsnitt!

    Motorsport ses ju inte med blida ögon bland en del folk, men jag anser att det inte är värre än nåt annat som också förbrukar energi för nöjes skull.
    Hört flera stycken som ojar sig över det! 

  • Svar på tråden Kör cross och enduro ibland, är jag ett "miljösvin"?
  • Aerials

    Jag ser hellre att du belastar miljön på enduro än alla idioter som belastar miljön genom att bara andas. 

  • Faber
    Per19 skrev 2012-02-21 16:56:06 följande:
    Gillar att köra hoj då och då, både på crossbana och på endurobana som rekreation och träning.

    Är det nåt man bör skämmas för mer än annan fritidsverksamhet/avkoppling?

    Slår man ut bränsleåtgången på hela året så kanske man hamnar på max 5 liter bensin i veckan i genomsnitt!

    Motorsport ses ju inte med blida ögon bland en del folk, men jag anser att det inte är värre än nåt annat som också förbrukar energi för nöjes skull.
    Hört flera stycken som ojar sig över det! 
    Nej varför skulle du vara det, det du släpper ut är inte ens mätbart. Tänk också på att din enduroslinga alt. crossbana är en ganska enkel anläggning. Vad tror du den fina gröna 18-hålsbanan kostat i CO2 utsläpp när den byggdes, eller alla som måste bygga om huset vartannat år bara för att de älskar alla byggprogram på TV, för att nu ta några exempel.
    Artibus et armis recuperatur gloria
  • Per19
    Faber skrev 2012-02-22 22:41:44 följande:
    Nej varför skulle du vara det, det du släpper ut är inte ens mätbart. Tänk också på att din enduroslinga alt. crossbana är en ganska enkel anläggning. Vad tror du den fina gröna 18-hålsbanan kostat i CO2 utsläpp när den byggdes, eller alla som måste bygga om huset vartannat år bara för att de älskar alla byggprogram på TV, för att nu ta några exempel.
    Helt riktigt som du säger. All fritid och rekreation skapar co2-utsläpp, men många tycker att det är vidrigt att just motorsport ska få existera, men tänker man efter så skapar ALLTING ett extra co2-utsläpp?

    Även "vanlig" sport bygger på det berget om man tänker på all transport till och från träning och tävling, publikens transporter till hockey och fotbollsmatcher, festivalbesökare och liknande samt alla semesterresor som  egentligen är lika "onödiga" som att en del tycker att motorsport är?

    En del kanske tycker att man är ett miljösvin som sätter sig på en hoj och drar rätt ut i skogen (naturligtvis endast på tillåtna banor), men själv har man inget problem med att sätta sig på ett flyg till Thailand en gång om året!!!
    Sen alla fritidsbåtar som används bara för nöjes skull utan annan nytta än rekreation.

    Många kastar verkligen sten i ett glashus!!!
  • grind
    Per19 skrev 2012-02-21 16:56:06 följande:
    Hört flera stycken som ojar sig över det! 
    Moraltanter finns det gott om. Det viktiga är att man inte bryr sig om vad de säger för då kommer de bara gnälla ännu mer i framtriden.
  • Silversvans

    Finns alltid de som lägger sig i. Oftast bottnar detta i deras egna osäkerhet, avundsjuka eller annat de bara kan ordna upp själva.

  • Per19
    Silversvans skrev 2012-02-23 07:29:41 följande:
    Finns alltid de som lägger sig i. Oftast bottnar detta i deras egna osäkerhet, avundsjuka eller annat de bara kan ordna upp själva.
    Helt riktigt!
Svar på tråden Kör cross och enduro ibland, är jag ett "miljösvin"?