Jag har delvis flaskat, delvis ammat 2 barn av tre. Det ena bara med bröstmjölk, det andra med ersättning+bröstmjölk. Mina barn har inte blivit förvirrade av bytet, och BM på amningsmotagningen sa till mig att forskning har visat att spädbarn är rätt smarta vad gäller sugtekniker och kan skilja de olika sugteknikerna åt, vad gäller bröst, flaska och napp. Ett barn som kan suga på bröstet glömmer inte den tekniken. Om barnet däremot har svårt med sugandet från början av ngn anledning kan det ibland ställa till sig dock, menade hon. Hon sa även det strular med flaska+amning är det oftare så att barnet vänjer sig med att maten kommer fortare och lättare i flaskan än i bröstet, inte att sugtekniken förvirrar.
Med första barnet som bara fick bröstmjölk på flaska, använde jag Bambinos vanliga flaskor som finns i de flesta livsmedelsaffärer. Inga problem med kolik eller tutt-förvirring. Vi flaskade bröstmjölk varvat med amning pga sjukdom hos mig (barnsängsfeber) i 4v, och ammade sedan helt i 6½ månad och delammade ytterligare 5 mån.
Andra barnet ammades helt och tog inte flaska förrän vid 8-9 månader. Ångrar att jag inte införde det på en gång och gav flaska regelbundet nån gång i veckan så att vanan höll i sig.
Tredje barnet ammas+får ersättning (sedan 2 v ålder pga att vinterkräksjuka+mjölkstockningx2 fick mjölken att sina). Vi använder MaM first bottle, även kallad Mam Anti-colic. Inga problem med kolik eller dylikt. Min bebis är nu nästan 8 v och ammas ca 3 ggr dygn och får flaska i övrigt. Ingen flaskförvirring, men hon verkar föredra flaskan när hon är riktigt hungrig eftersom maten kommer fortare. Det har hänt att hon blivit missnöjd vid bröstet om jag erbjudit det först. Bäst går det att amma när hon är trött och lite lagom hungrig.
Mam First bottle rekommderar jag, jag tycker de är bra, med mjuka nappar som ska efterlikna bröstet. Man kan ta ur botten så det är lätt att diska dem riktigt rena. Negativt är att det är mycket delar att hålla reda på och att de ibland läcker i botten om gummiringen kommit snett.