• Nemi76

Deltidsamma - vilken flaska?

Man har ju så mycket föreställningar om hur det ska bli när barnet är fött men jag har en tanke om att jag vill försöka amma men på "deltid". Resten av tiden kan jag tänka mig att pumpa ur och mata på flaska och lite ersättning kanske slinker ner det också. Men så läser man om olika sugtekniker, olika flasknappar osv och jag som inte kan något undrar ju såklart vilken flaska som är bäst.

• Svar på tråden Deltidsamma - vilken flaska?
  • Ramborg

Jag vet inte vilken som är bäst. Men jag har delammat i sex månader nu med Dr Browns. Den finns på apoteket till exempel. Den har nån speciell mojäng inuti för att barnet inte ska svälja luft och för att sugtekniken ska vara lik amningen.

42.
  • Nemi76
    Ramborg skrev 2012-02-23 09:59:19 följande:
    Jag vet inte vilken som är bäst. Men jag har delammat i sex månader nu med Dr Browns. Den finns på apoteket till exempel. Den har nån speciell mojäng inuti för att barnet inte ska svälja luft och för att sugtekniken ska vara lik amningen.

Ja, det är väl något sådant jag är ute efter. För man har ju läst att det är olika tekniker så jag antar att en napp som gör att sugtekniken är så lik amningen som möjligt är det bästa...
  • Daeminimon

Alla flaskor kan störa amningen. Varför inte prova att ge kopp om du inte vill förvirra? En doidy cup t ex kan användas från att bebisen är nyfödd.

• Nemi76
    Daeminimon skrev 2012-02-23 13:56:07 följande:
    Alla flaskor kan störa amningen. Varför inte prova att ge kopp om du inte vill förvirra? En doidy cup t ex kan användas från att bebisen är nyfödd.

En kopp?? Det låter väldigt meckigt... Hur fungerar det??
  • Daeminimon

Kan ta lite längre tid än flaska, men stör inte amningen på samma sätt. Använd en medicinkopp eller en Doidy, som har som en "läpp", då kan bebisen lapa i sig.

• Ramborg

På BB får man ge ersättning i en liten medicinkopp om man behöver ge lite tillskott för att barnet ska bli mätt. Det ser jättegulligt ut när den nyfödda dricker ur koppen och det är inte svårt att ge. Min flicka fick 15 ml åt gången några gånger per dygn så det är väldigt små mängder i början och blir inte meckigt. Flaska är nästan meckigare för den måste ju hållas ren, medicinkopparna fick man som engångs.

42.
  • Veladis

Jag har delvis flaskat, delvis ammat 2 barn av tre. Det ena bara med bröstmjölk, det andra med ersättning+bröstmjölk. Mina barn har inte blivit förvirrade av bytet, och BM på amningsmotagningen sa till mig att forskning har visat att spädbarn är rätt smarta vad gäller sugtekniker och kan skilja de olika sugteknikerna åt, vad gäller bröst, flaska och napp. Ett barn som kan suga på bröstet glömmer inte den tekniken. Om barnet däremot har svårt med sugandet från början av ngn anledning kan det ibland ställa till sig dock, menade hon. Hon sa även det strular med flaska+amning är det oftare så att barnet vänjer sig med att maten kommer fortare och lättare i flaskan än i bröstet, inte att sugtekniken förvirrar.

Med första barnet som bara fick bröstmjölk på flaska, använde jag Bambinos vanliga flaskor som finns i de flesta livsmedelsaffärer. Inga problem med kolik eller tutt-förvirring. Vi flaskade bröstmjölk varvat med amning pga sjukdom hos mig (barnsängsfeber) i 4v, och ammade sedan helt i 6½ månad och delammade ytterligare 5 mån.

Andra barnet ammades helt och tog inte flaska förrän vid 8-9 månader. Ångrar att jag inte införde det på en gång och gav flaska regelbundet nån gång i veckan så att vanan höll i sig.

Tredje barnet ammas+får ersättning (sedan 2 v ålder pga att vinterkräksjuka+mjölkstockningx2 fick mjölken att sina). Vi använder MaM first bottle, även kallad Mam Anti-colic. Inga problem med kolik eller dylikt. Min bebis är  nu nästan 8 v och ammas ca 3 ggr dygn och får flaska i övrigt. Ingen flaskförvirring, men hon verkar föredra flaskan när hon är riktigt hungrig eftersom maten kommer fortare.  Det har hänt att hon blivit missnöjd vid bröstet om jag erbjudit det först. Bäst går det att amma när hon är trött och lite lagom hungrig.

Mam First bottle rekommderar jag, jag tycker de är bra, med mjuka nappar som ska efterlikna bröstet. Man kan ta ur botten så det är lätt att diska dem riktigt rena. Negativt är att det är mycket delar att hålla reda på och att de ibland läcker i botten om gummiringen kommit snett.     

• Coyote

Min unge klarade av att varva bröst och flaska, vi hade också Mam's First Bottle. Däremot blev han väldigt lat och ratade sen bröstet för att det ju var enklare att bara hälla i sig från flaska, så den risken finns ju alltid.

Är det inte Medela som har någon flaska som är väldigt lik amningstekniken?

• Krake

Jo, Medela har en patentflaska som det bara rinner ur vid intensivt sugande. (De har "vanliga" flaskor också, så alla Medela-flaskor är inte såna!)

Jag har växlat mellan bröst och flaska utan problem. Det överdrivs gärna hur svårt och "farligt" det skulle vara. Innan jag fick barn var jag totalt uppskrämd för hur jätteproblematiskt detta med pump och flaska skulle bli. Men det var kanonlätt! Precis som med amning kräver det lite tålamod bara.

På min sida finns lite mer tips om pumpning och flaskmatning. 

• Coyote
    Krake skrev 2012-02-23 21:10:55 följande:
    Jo, Medela har en patentflaska som det bara rinner ur vid intensivt sugande. (De har "vanliga" flaskor också, så alla Medela-flaskor är inte såna!)

Jag har växlat mellan bröst och flaska utan problem. Det överdrivs gärna hur svårt och "farligt" det skulle vara. Innan jag fick barn var jag totalt uppskrämd för hur jätteproblematiskt detta med pump och flaska skulle bli. Men det var kanonlätt! Precis som med amning kräver det lite tålamod bara.

På min sida finns lite mer tips om pumpning och flaskmatning. 
    Har du haft en sån flaska? Var den bra "att ha att göra med"? Jag tyckte Mam's flaskor förvisso var bra, men de började ju läcka rätt snart. Nu ska vi ha tvillingar så jag kommer nog bli "tvungen" att pumpa ur och flaska oftare än med sonen. Jag ska kolla din sida!
  • Thursday

Jag har alltid hävdat att det kan gå hur bra som helst att växla mellan bröst och flaska då min son fick ersättning från att han var ett par veckor gammal, men delammades tills han var över året. Nu har jag dock ett barn till som helammats till 6 månader och inte ens tagit napp, och jag kan ju konstatera att vi haft betydligt mindre strul med amningen den här gången. Och då upplevde jag ändå inte det som speciellt struligt förra gången, men i perioder ville han inte ta bröstet, han åt mest på nätterna, han hade en veckas amningsstrejk när han var 7 månader... med lillasyster har vi inte haft ett enda problem och nu är hon 8 månader.

I reject your reality and substitute my own.
  • Krake
    Coyote skrev 2012-02-23 21:15:03 följande:
    Har du haft en sån flaska? Var den bra "att ha att göra med"? Jag tyckte Mam's flaskor förvisso var bra, men de började ju läcka rätt snart. Nu ska vi ha tvillingar så jag kommer nog bli "tvungen" att pumpa ur och flaska oftare än med sonen. Jag ska kolla din sida!
    Nej, har inte testat den. Såg den i en butik härom veckan bara. Vi själva har kört på de nappar och flaskor vi fick med till medela-pumpen, jättebasic men funktionsdugliga.
  • Nemi76

Tack för alla tips och råd!

Jag har väl tänkt att amma helt (om det går) de första veckorna och sedan (pga att jag ibland ev måste till jobbet) får barnet äta ur flaska då och då. Men jag känner också att amningen inte är det viktiga för mig utan det faktum att barnet får i sig bröstmjölk känns mer prioriterat. Så skulle det störa amningen och jag får pumpa ur och ge på flaska varje gång så känns det som ett alternativ jag kan tänka mig. Om det nu fungerar med amning över huvud taget. Jag tar det som det kommer och känner inte att det är ett nederlag om amningen av någon anledning inte skulle fungera.

• Nemi76

Krake: Tack för jättebra information på din profil. Precis den informationen jag behövde få!

• mm81

Är det Calma från Medela du tänker på?
    http://www.medela.com/SE/sv/breastfeeding/products/breastmilk-feeding/calma-feeding-device.html
    Vi har använt den på vår tjej sedan hon var ca 1,5 vecka, hon är 2 mån nu. Hon fick ett mål per dag i den (urpumpad bröstmjölk). Nu är det lite mer sällan men fortfarande flera gånger i veckan. Ingen förvirring eller försämrad amning. Har dock inte testat andra flasknappar så jag kan inte jämföra. 

• Veritaslux

Min dotter har jag flaskmatat delvis. Maken har gett ersättning ibland (hade gärna gett bröstmjölk om det inte var för att mina bröst är så svårpumpade)... Vi använde Medela Calma i början, som nämnts ovan. Men av någon anledning ratade hon den när hon var 4-5 månader så då bytte jag till Mam baby bottle eftersom jag råkade ha en sådan hemma. Vi har använt minsta hålet hela tiden (dottern är nu 8 månader). Hon har blivit arg när vi bytt till större hål.

Jag hade också hört talas om "flaskförvirringen" och var orolig i början. Men vi har inte haft några problem, dock har dottern helst tagit flaskan om jag inte varit hemma... Kanske ligger det något i det Veladis skriver att det är mindre risk för problem om barnet har bra sugteknik och amningen funkar bra. Så har det varit för mig. Dottern har haft helt rätt grepp från första dagen...

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Nemi76

Fyndade två Dr Brown-flaskor på Baby & Barnmässan i Gbg igår och genast uppstod en ny fråga. Måste jag enbart ha Dr Brown nu eller kan jag använda olika märken och blanda?

Svar på tråden Deltidsamma - vilken flaska?