• Therese och Stefan

    Gravidträning

    Hej!
    Jag behöver din hjälp då jag är gravid och är i vecka 19+5 med övningar.
    Jag har tillgång till 2st hantlar på 3kg vardera. 2st 8kgs KB, 1st 12kgs KB och 1st 16kgs KB. En fitnessboll, gummiband samt en roddmaskin. Vill inte köpa mig ett gymkort nu, känns lite onödigt.

    Vilka övningar kan jag fortsätta med? Har ju fått en del av Olga Rönnbergs blogg sedan tidigare men jag vill ju bibehålla lite muskler :)
    Olga har tipsat om att satsa på fitnessövningar, men vilka räknas till dessa?
    Rodd, press och knäböj var också ok enligt henne, men jag behöver mer tips!


    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Gravidträning
  • Träningsexpert Elmina

    Risken med kb är att buktrycket ökar vid vissa övningar, det ska du undvika under graviditeten (ex swing). Jag tror att Olga menar att fitnessövningar är övningar som du lika gärna kan göra med hantlar.

    Vissa pressövningar t ex axelpress ökar också buktrycket så undvik även sådana fitnessövningar..

    Frågar du mig så skulle jag undvika knäböj med vikter, då ökar du buktrycket. Kör hellre utan vikter och fler repetitioner, nu har du ju vikten "inbyggd"!

    Undvik även övningar i ytterlägen eftersom du är mer rörlig i lederna under graviditeten.

    andra riktlinjer är att undvika situps, övningar då du ligger på rygg samt övningar som ställer höga krav på balansen, då den är sämre under graviditeten.

    Annars, om du har en normal graviditet,  ska du kunna köra det mesta som känns bra.

  • Therese och Stefan

    Hej. Tack för ditt svar. Kan jag rodda som vanligt? Sedan undrar jag om det är ok att göra utfall framförallt tänker jag på bäckenet?

    Har du några förslag på övningar med de redskap jag har hemma? Ibland tryter fantasin.
    I nuläget ser det ut så här; 
    * Bollen använder jag till att göra bäckenbottsövningar samt att sitta på för att träna bålen.
    * Hantlarna brukar jag hålla ovanför huvudet i ca 1 min- träning av bål/mage
    * 12kgs KB- brukar jag använda för tricepsen. Då står jag lite lutad/ håller i en stol.
    * 8kgs KB - axelpress, då det för tillfället känns bra.
    * Utfall - fram samt bak

    Ha en trevlig helg.

Svar på tråden Gravidträning