• Cecilia22

    Studera + gravid?

    Hej!

    Jag studerar på distans - helfart med campusträffar 1vecka, 5 ggr/termin.
    Jag och sambon pratar om att börja försöka mot sommaren.
    Jag är helt säker på vad jag vill! Men jag vill bara fråga om det är någon här som studerat på distans eller överhuvudtaget, blivit gravid och ändå fortsatt studerat? Positivt/negativt? Jag har sån otrolig självdisciplin och är envis så jag vet att jag klarar det ( om det inte blir en svår graviditet) Men hur blir det efter födseln? Svårt eller lätt att komma igång med studierna igen?
    Jag är otroligt motiverad till att studera, det bästa jag gjort. Men min mamma sida börjar trycka på och jag vill verkligen skapa det finaste jag kan tillsammans med min fästman!

    så om någon har erfarenheter osv så vore det roligt att höra och få ta del utav dessa :)

    Mvh Cecilia

  • Svar på tråden Studera + gravid?
  • caroline88

    Allt funkar bara man vill. Jag var gravid och plugga heltid och då inte på distans. För mig funkade det toppen. Var sedan åter vis skolbänken på 100% när dottern var 7mån. Alt funkar om man vill. Måste säga att studier och småbarn går väldigt bra ihop.

  • Cecilia22

    Tack för svaret!
    Känns bra att höra från någon som har erfarenhet Glad
    Jag tror också att det går bara man vill men har varit lite osäker på om tid och dylikt ska räcka till.
    Tog du studieuppehåll? Hur funkade det isåfall?

  • lovas

    Pluggade på heltid på distans och jobbade extra under hela min graviditet. Blev klar med skolan 23 december, sonen var beräknad 28onde (föddes 12 januari). Det gick jättebra. Jobbigt första tre månaderna då man är jättetrött och mår illa, men sen gick det fint.

  • caroline88

    Tog studieuppehåll ja.. Sedan fortsatte jag sär jag var efter 7mån. Inget konstigt :) perfekt måste jag säga! Har hur många föräldrardagar som helst kvar för att jag ändå har inläsningstid fler dagar i veckanZ

  • Cecilia22
    Pluggade på heltid på distans och jobbade extra under hela min graviditet. Blev klar med skolan 23 december, sonen var beräknad 28onde (föddes 12 januari). Det gick jättebra. Jobbigt första tre månaderna då man är jättetrött och mår illa, men sen gick det fint.

    Verkar som att det inte är något större problem. Kan tänka mig att det var jobbigt den första tiden. Men bara man är envis så går allt?

    Tog studieuppehåll ja.. Sedan fortsatte jag sär jag var efter 7mån. Inget konstigt :) perfekt måste jag säga! Har hur många föräldrardagar som helst kvar för att jag ändå har inläsningstid fler dagar i veckan


    Vad härligt det låter! =) Känns som att den lilla oron jag hade är borta efter att jag fått höra att det gått bra för er =) Jag tror absolut att jag kommer att klara det =) Gäller bara att försöka få min kära fästman att förstå det också ;)
    Tack så hemskt mycket för era svar! Ni har hjälpt mig jätte mycket!
  • caroline88

    Det kommer gå super! Min oro är mest när jag är klar och skall börja jobba. Då skall hon helt plötsligt gå hela dagar.. Och jag kan inte bara vara hemma och leka och mysa när jag vill :( kanske får läsa någon fristående kurs :) haha

  • tina03

    jag hade nästan 1½ termin kvar när vår lille kom i mars 2 veckor för tidigt (2009). jag pausade någon månad tror jag brjade i början av april igen  och läste 130% sista terminen istället, det fungerade jättebra! Det funkar bara man vill! :)

  • Cecilia22
    caroline88 skrev 2012-02-27 17:26:06 följande:
    Det kommer gå super! Min oro är mest när jag är klar och skall börja jobba. Då skall hon helt plötsligt gå hela dagar.. Och jag kan inte bara vara hemma och leka och mysa när jag vill :( kanske får läsa någon fristående kurs :) haha
    Förstår det, blir nog en ganska stor omställning. Men det kommer nog gå bra ska du se =) Ja, men det är ju också ett alternativ ;) hehe
    Jag ser bara mer och mer positiva sidor med att studera och skaffa barn. Nu fattas det bara att min fästman ska släppa på "rädslorna" så blir nog detta bra =) Har pratat en del om det, men han vill att vi väntar till sommaren.
    tina03 skrev 2012-02-28 09:37:49 följande:
    jag hade nästan 1½ termin kvar när vår lille kom i mars 2 veckor för tidigt (2009). jag pausade någon månad tror jag brjade i början av april igen  och läste 130% sista terminen istället, det fungerade jättebra! Det funkar bara man vill! :)
    Härligt! Det är så skönt att höra att andra har klarat av det! Skulle vilja studera så mycket som det bara går under tiden så att man inte missar alltför mycket. Men det låter absolut toppen tycker jag =)

    Vad starka ni är tjejer! =)
  • lovas

    Det är klart det går :)
    Plugga med bebis funkar också bra (beroende på vad man får för en unge såklart, jag har ingen erfarenhet av kolikbarn etc). Men mina små har alltid tyckt bäst om att sova i knät, och om det är något bebisar gör mycket så är det att sova ;). Det är snarare så att jag blev uttråkad när jag var hemma med första barnet (men kanske finns det roligare saker att sysselsätta sig med än skola, om man bor i en stad där man känner folk, eller kanske om man känner andra med barn :P).
    Nu läser jag dock inte mer än 25 % den här föräldraledigheten, men det är för att storasyster (3 år) inte alls tycker det är roligt när jag pluggar :). Och jag har inte samma behov utav det nu när hon är med, man hinner liksom inte bli varken uttråkad eller känna sig ensam på samma sätt som med bara bebis ;)

  • Cecilia22
    lovas skrev 2012-02-29 07:10:27 följande:
    Det är klart det går :)
    Plugga med bebis funkar också bra (beroende på vad man får för en unge såklart, jag har ingen erfarenhet av kolikbarn etc). Men mina små har alltid tyckt bäst om att sova i knät, och om det är något bebisar gör mycket så är det att sova ;). Det är snarare så att jag blev uttråkad när jag var hemma med första barnet (men kanske finns det roligare saker att sysselsätta sig med än skola, om man bor i en stad där man känner folk, eller kanske om man känner andra med barn :P).
    Nu läser jag dock inte mer än 25 % den här föräldraledigheten, men det är för att storasyster (3 år) inte alls tycker det är roligt när jag pluggar :). Och jag har inte samma behov utav det nu när hon är med, man hinner liksom inte bli varken uttråkad eller känna sig ensam på samma sätt som med bara bebis ;)
    Låter härligt!
    Jobbigt att bli uttråkade.. Jag har flyttat dit jag bor nu för lite mer än ett år sedan, men känner inte heller så jätte många, så risken för att bli uttråkad finns nog. Men det får man lösa då =)
    Okej, skönt att kunna lägga upp det så!
    Jag tänkte att jag skulle läsa 100% så långt det bara går.
Svar på tråden Studera + gravid?