• Anonym (Fundersam)

Hej! Skulle behöva höra just DIN syn på mina mått.

Som rubriken lyder.. Vad säger mina mått Dig?

Har kämpat med viktnedgång nu i flertalet år och känner inte att jag riktigt är i mål än. Men under tiden så har min självbild blivit rätt snedvriden och jag ser mig själv fortfarande som KRAFTIGT överviktig, men vågen säger ju att jag börjar närma mig en "normalvikt"...

Jag är 1.65 lång
    Väger (idag på morgonen) 72.5 kg

Mått;

Runt hals; 34 cm Från öra till öra (under hakan, till örsnibb); 21 cm Hö överarm (bredaste vid muskeln); 30 cm Vä överarm (bredaste vid muskeln);28 cm Över byst (med BH, inte puchup, på); 95 cm under byst; 79 cm midja (navelhöjd) 80 cm buk (över "lovehandlles") 90 cm Rumpan; 101 cm Hö (mitten på låret) lår; 52cm Vä (mitten på låret) lår; 51 cm hö vad (bredaste); 38 cm vä vad (bredaste); 37,5 cm

Vad säger mina mått dig? Kan du se att jag ser överviktig ut? Tillhöra någon riskgrupp? Eller liknande?

• Svar på tråden Hej! Skulle behöva höra just DIN syn på mina mått.
  • Träningsexpert Elmina

Intressant fråga, precis som du skriver har man ofta en förvrängd självbild.

Den är framförallt måttet runt midjan som är förknippade med en rad riskfaktorer för hälsan. Det fett som lagras kring magen kan lättare frigöras och transporteras till livsviktiga inre organ och kan då ställa till problem.

För kvinnor ökar hälsorisken om midjemåttet överstiget 80 centimeter och där klarar du dig enligt dina mätningar.

Ett annat sätt är att mäta midja och höften. I detta fall tar man hänsyn till både midje- och höftmått när man bedömer hälsorisken. Man mäter då midjemåttet som ovan och dividerar det med höftmåttet, där höften är som störst.

För män bör resultatet inte överstiga 1 och för kvinnor inte 0,85. Om midjemåttet överstiger höftmåttet innebär det en hälsorisk. Här klarar du dig också.

BMI står för “Body Mass Index” och på svenska skulle man kunna säga att det är “kroppsmasseindex”. Man får fram sitt BMI genom att dividera sin kroppsvikt med längden i kvadrat (din vikt i kg / din längd i m x din längd i m). Ditt BMI  ligger på 26,6 vilket klassas som övervikt (gränsen går vid 25). Men BMI tar inte hänsyn till om du har mycket muskler på kroppen.

Svar på tråden Hej! Skulle behöva höra just DIN syn på mina mått.