• jessan36

Att ge Tillväxthormon?? Erfarenheter!!

Vi har en son som fyller 8 i sommar och är väldigt liten. Stannade av i tillväxten i 2-3-års ålder. Han väger idag 20 kg och är 114 cm lång. Han är kortast i klassen.
    Vi har gått på kontroller på Barnmottagningen i flera år och nu börjar de diskutera Tillväxthormon.
    Någon som har erfarenheter av detta? Vad jag förstått så är det sprutor man måste ta dagligen, och detta eventuellt i flera år.

Tacksam för svar från er som har erfarenhet av detta.

• Svar på tråden Att ge Tillväxthormon?? Erfarenheter!!
  • dontworrybehappy

Ok mycket info... Snurrigt!! Kollade på min mammas handleder lite i smyg i dag cv såg att dom kanske liknar bilder som jag set på Google med det där handledspriblemet ad det nu hette.. Någon här inne hade väl barn med det?

Pratade med min man igår om detta och han tyckte att jag var larvig som ens brydde mig och sa att: -men det är ju gullig att vara lite. JAG är TRÖTT på att vara gullig......

• Susanne 977
    sari skrev 2012-09-16 00:04:00 följande:
    Hej

Kan man få behandling med tillväxthormon utan att ha brist på tillväxthormon? Kan man behandla efter puberteten?

Är förvirrad av svaren i denna tråd, men jag kanske har läst slarvigt.

Vår dotter kommer att bli kort, mycket kort. Hon beräknas bli 145, över en 150 tycker jag vore skönt, och 155 vore toppen. Det har hennes kurvor pekat på  tidigare. Men hon har drabbats av tidig pubertet och läkarna tänker inte göra något åt saken. De säger att ingenting finns att göra. Hon har inte brist på tillväxthormon så därför så säger läkarna att det kan vara skadligt att ge henne tillväxthormon. Att man kan bli behandlad efter puberteten är också något jag inte hört tidigare.      
    De kan stoppa puberteten, även om hon redan kommit igång.
    Det är en billigare behandling så det borde läkarna gå med på.
    Man tar spruta varje månad eller ett inplantat(stav) i magen varannan månad.

Om man kommit i puberteten tidigt så bör man utredas. Vår äldsta dotter fick bröstutveckling när hon var 8år och 3månader och utreddes med hjärnröntgen, ul av magen.

Man kan inte få tillväxthormoner (för att växa) efter tillväxtzonerna slutit sig. Det brukar ske runt 2år efter mensen dykt upp.
  • miamåne

Hej!
    Vi har en son som är 11 år och 132 cm kort, han har röntgat handleden och beräknas bli ca 160-165 cm kort/lång,,, han har ingen brist på tillväxthormon,,, och får således inte tillväxthormon,,, :(
    nu tänkte vi söka en second opinion som kan har rätt att göra,,,
    jag vet att man kan få tillväxthormon utan brist om man beräknas bli kort,,,
    och det vill vi ha,,,
    så vilka sjukhus har ni varit på och fått hormonet utan att ha brist..
    Vår son lider oerhört av sin längd,,,så vill prova att gå till en annan läkare...
    så vi tar tacksamt emot vilka sjukhus ni fått hormonet ifrån,,,, OBS utan att ha brist på hormonet utan mer
    för att man skulle bli väldigt kort som vuxen
    hoppas ni förstår hur jag menar,,,trots att inlägget kanske blev lite rörigt
    fast tråden är gammal så hoppas vi att ngn läser den fortfarande som har skrivit här
    Vänligen Mia

• frökenelisabeth

Både jag, min syster och min bror har blivit behandlade med tillväxthormon i Lund, utan att ha brist på det. För mig och min syster hjälpte det (troligtvis), min bror fick ingen effekt av det. 

• miamåne

ÅHH stort TACK för ditt svar!

Kommer ringa dem i morgon.

Skönt med någon som förstår problemet.
    TACK igen!

Fler svar önskas fortfarande!

• Aqq1

Ser att det är en gammal tråd men någon kanske vill svara? När blev det tal om tillväxt hormon? (Alltså vilken ålder) hade barnet en brist och när upptäcktes den? Har era barn vart långt under kurvorna redan från födsel/tidigt eller har det kommit senare? Mitt barn ligger på minus -3 på både längd och vikt och vi går på barn mottagningen men än så länge syns ingen brist. Han är snart två år. Han föddes ganska rejält tillväxthämmad men mådde toppen och hämtade sig upp till -3 efter ett par månader men stannade där. Både jag och pappan är korta och pappan hade brist på tillväxthormon som liten men slutade med sprutorna efter ett par månader för att föräldern struntade i dem så vi det inte vad resultatet hade blivit.

• Linnea H

Hej, vår son har ingen brist på tillväxthormon men kommer eventuellt få det ändå eftersom han föddes tillväxthämmad och är fortsatt liten. -3 på längden, -4 på vikten. Har gjort mycket utredningar (bl.a. tillväxthormon, gastroskopi, genetik) men inga avvikelser hittas.

Han är nu drygt fyra år och på kontrollen för ca en månad sen var det första gången tillväxthormon kom på tal. Det kommer dock påbörjas tidigast om ett år och eftersom det då ska börja på nytt med utredningar så kommer han nog inte börja med hormon förrän om längre tid än så. Det beror också på hur han växer fram till dess, just nu är han för smal för att det ska vara aktuellt överhuvudtaget. 

• cosinus
    miamåne skrev 2014-05-07 15:40:23 följande:

ÅHH stort TACK för ditt svar!

Kommer ringa dem i morgon.

Skönt med någon som förstår problemet.
    TACK igen!

Fler svar önskas fortfarande!

Hur gick det? Fick ni hjälp? Har en 7-åring som är liten och jag misstänker att vi kommer vara i precis er sits om några år.
  • Aqq1
    Linnea H skrev 2015-07-31 00:32:09 följande:

Hej, vår son har ingen brist på tillväxthormon men kommer eventuellt få det ändå eftersom han föddes tillväxthämmad och är fortsatt liten. -3 på längden, -4 på vikten. Har gjort mycket utredningar (bl.a. tillväxthormon, gastroskopi, genetik) men inga avvikelser hittas.

Han är nu drygt fyra år och på kontrollen för ca en månad sen var det första gången tillväxthormon kom på tal. Det kommer dock påbörjas tidigast om ett år och eftersom det då ska börja på nytt med utredningar så kommer han nog inte börja med hormon förrän om längre tid än så. Det beror också på hur han växer fram till dess, just nu är han för smal för att det ska vara aktuellt överhuvudtaget. 

Okej, min son fick börja gå på barnmottagningen vid 11 månader. Just nu går han eventuellt upp för dåligt i vikt för att växa på längden och vi väntar på att få komma till dietisten i Augusti vad vägde din son när han föddes och nu (eller senare?) de pratade om tillväxthormon redan vid första träffen (inte att han ska få det men att alternativet kan finnas i framtiden) han sa också att en brist sällan upptäcka för treårs ålder. Har du fler barn och isåfall hur är det för dem? Väntar mitt andra och funderar såklart på om det kommer vara likadant där.
  • ABC73

Har en 7-åring som får tillväxthormon sedan några månader. Precis innan han fyllde 7 år var han 108 cm och vägde ca 19 kg.

Han låg lågt men fortfarande inom normalspannet vid mätning av igf-1. Vi fick igång en grundligare undersökning med provtagning under en natt efter att ha bett om en 2nd opinion.

Han ligger lite på gränsen vad gäller tillväxthormon- kan vara brist eller bara låg produktion. Vi får testa tillväxthormon ett år, sedan gör man en utvärdering. Han verkar ha växt 3 cm på 4 månader, vilket är toppen!

• Aqq1
    ABC73 skrev 2015-08-01 15:29:43 följande:

Har en 7-åring som får tillväxthormon sedan några månader. Precis innan han fyllde 7 år var han 108 cm och vägde ca 19 kg.

Han låg lågt men fortfarande inom normalspannet vid mätning av igf-1. Vi fick igång en grundligare undersökning med provtagning under en natt efter att ha bett om en 2nd opinion.

Han ligger lite på gränsen vad gäller tillväxthormon- kan vara brist eller bara låg produktion. Vi får testa tillväxthormon ett år, sedan gör man en utvärdering. Han verkar ha växt 3 cm på 4 månader, vilket är toppen!

Skönt att det fungerar har han vart liten hela tiden menar sen han var bebis? Hur gammal var han när ni fick läkar besök pga hans litenhet?
  • ABC73

Han var 49 cm när han föddes, men har gradvis halkat mer och mer efter.

Vi träffade läkare när han var 4 år. Tror de kollade gluten och igf-1 då, och sedan var vi på extra kontroller var 6e månad.

Jag är själv väldigt kort, knappt 145 cm, och min man är 168 cm, så ingen förväntar sig att han ska bli någon jätte. Skulle han följa sin lägsta kurva skulle han dock bli kortare än förväntad längd baserar på våra längder.

Lillasyster har dock hittills legat strax under medelkurvan, så hon verkar ha fått bättre gener för längdtillväxt.

• Aqq1
    ABC73 skrev 2015-08-02 08:13:13 följande:

Han var 49 cm när han föddes, men har gradvis halkat mer och mer efter.

Vi träffade läkare när han var 4 år. Tror de kollade gluten och igf-1 då, och sedan var vi på extra kontroller var 6e månad.

Jag är själv väldigt kort, knappt 145 cm, och min man är 168 cm, så ingen förväntar sig att han ska bli någon jätte. Skulle han följa sin lägsta kurva skulle han dock bli kortare än förväntad längd baserar på våra längder.

Lillasyster har dock hittills legat strax under medelkurvan, så hon verkar ha fått bättre gener för längdtillväxt.

Tack för ditt svar, jag är 156 cm och sambon 166 så vi är inte heller långa. Men här följer inte sonen heller längdkurvan han borde.
  • Puo

Jag har en 4 årig tjej som föddes 1 månad för tidigt. Hon var 40 cm och har inte tagit igen den längd hon borde. Hon är nu 92 cm Jag är kort 1,54 och pappan är 1,67. Vi har gjort alla tester som går att göra och hennes kropp producerar inte för lite tillväxthormoner. Men hon ska få det ändå om vi vill för läkarna menar på att hon vuxit för lite i magen. Och då ska vi sätta igång snart. Läkarna sa att man får bättre effekt ju tidigare i ålder man börjar med tillväxthormon. Min fråga är om det är någon som fått tillväxthormon som inte tycker vi borde ge våran dotter det. Hon beräknas bli 1,50

• Flizan30
    Puo skrev 2015-08-07 00:54:17 följande:

Jag har en 4 årig tjej som föddes 1 månad för tidigt. Hon var 40 cm och har inte tagit igen den längd hon borde. Hon är nu 92 cm Jag är kort 1,54 och pappan är 1,67. Vi har gjort alla tester som går att göra och hennes kropp producerar inte för lite tillväxthormoner. Men hon ska få det ändå om vi vill för läkarna menar på att hon vuxit för lite i magen. Och då ska vi sätta igång snart. Läkarna sa att man får bättre effekt ju tidigare i ålder man börjar med tillväxthormon. Min fråga är om det är någon som fått tillväxthormon som inte tycker vi borde ge våran dotter det. Hon beräknas bli 1,50

Beräknas hon bli 150 med eller utan tillväxthormon ?
  • bubbizzzzz

Hej! Jag är en 14 årig kille som bara är 146,7 Cm. Jag har ulcerös kollit som är en kronisk tarminflammation. I och med att jag fick de här behövde jag äta kortison medans jag var 12 tills jag var 13 och nu har min växt stannat upp drastiskt och jag har bara vuxit 4cm sen jag var 12. Min läkare har nämt om tillväxthormon men de är inget aktuellt just nu jag har försökt ta upp det men de har bara sagt vi får se framöver. Dock så börjar jsg bli trött nu och vill få växa som alla andra de är väldigt jobbigt att ständigt få folk som tror att man är cirka 11år. Har du några förslag på hur jag ska kunna få igenom min vilja och hur mycket växte eran sån av tillväxthormonen?

• Amanda84

Jag har själv fått tillväxthormon och man stoppade dessutom puberteten. Jag fick tabletter och sprutor under 3 års tid (tror jag att det var). Man vänjer sig faktiskt väldigt snabbt. De första gångerna var jobbiga, men till slut var det inte så svårt faktiskt. Jag hade Embla på som bedövade huden. Det svåraste var egentligen inte sprutorna, utan det jag tyckte var jobbigast var att jag fortfarande inte riktigt hade hamnat i puberteten när jag var 15 år, men jag visste ju å andra sidan orsaken till det, vilket underlättade en hel del. Någonstans förstod jag ju att varje extra centimeter är hundra gånger mer värd än att kunna diskutera behåar med kompisar när vi shoppade på H&M.

Idag är jag väldigt glad att jag fick den här chansen till tillväxthormon. Hade jag inte tagit det så hade jag varit strax under 140 cm. Idag är jag 150 centimeter och den decimetern gör väldigt stor skillnad. Det är svårt att nå saker ibland och det finns saker som inte riktigt är anpassat efter folk i min längd, men tänk då om jag hade varit en decimeter kortare! Mitt liv hade på alla vis varit så mycket svårare då. 

Svar på tråden Att ge Tillväxthormon?? Erfarenheter!!