• Who

Är det ok att ta med sig kundvagnen hem?

Jag bor väldigt nära en hyfsat stor mataffär. Det händer lite då och då att jag möter boende i samma hus med kundvagnar i hissen, jag har aldrig sett kundvagnar stå övergivna i eller utanför huset och jag har goda skäl att tro att åtminstone en av mina grannar helt enkelt använder samma kundvagn varje gång han handlar och aldrig lämnar tillbaks den.  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det ok att ta med sig kundvagnen hem?
  • SjälvaJag
    enautodidakt skrev 2012-03-02 16:01:29 följande:
    Jag har faktiskt aldrig sett någon promenera runt med en kundvagn förutom i USA och då är det hemlösa som har sina saker där i.

Jag röstade nej, det är inte okej. Skulle en kris uppstå så att man inte får hem varorna av någon anledning så kan man ju faktiskt fråga i butiken om det är ok att låna hem den om man kommer tillbaka med den direkt efteråt.  
    eller så tar man taxi...
  • emelyaus

jag jobbade en gång i en matbutik som hade några såna där kundvagnar som inte var så djupa, för folk som ej kan böja sig så mkt. Efter en tid hade vi bara 3st kvar och det var ett mysterium var de hade tagit vägen.
    En dag fick vi veta att en äldre dam i huset hade gått bort och de hade hittat 13st kundvagnar på hennes balkong!
    Hon trodde väl hon hade köpt dem för hon hade ju betalat 5kr för dem!

• Independent

Tycker inte att det är okej för att det kommer andra kunder som behöver vagnarna inne i butiken. Har också sett folk använda gamla barnvagnar förr men inte så ofta längre. Det finns ju "shoppingvagn". Varför skaffar man inte bara en sån?

• Mint

När jag bodde i ett studentområde såg jag rätt ofta folk komma dragandes med kundvagnar från ICA Maxi som låg flera kilometer bort. 

Jag har själv tagit hem en kundvagn en gång, men det var när jag hälsade på en kompis i ett annat land, vi skulle ha fest och köpte hela sällskapets starka och drycker i mataffären, plus givetvis chips och så vidare. Det skulle varit helt omöjligt att få hem om vi inte tjuvlånat en kundvagn. Givetvis lämnade vi tillbaka den igen och gör man det har jag inga moraliska invändningar egentligen. Men, det ser lite fattigt ut på något sätt. Jag skulle inte göra om det.

• Houdini
    Fidelis ad urnam skrev 2012-03-02 15:34:42 följande:
    Jag ser tyvärr det fenomenet lite allt för ofta på en av butikerna vi handlar på. Butiken ligger i ett industriområde mitt mellan två riktigt sunkiga områden och man ser ofta människor som har kundvagnen med sig längst vägen hem. Kan tillägga att jag aldrig har sett någon promenerande med en kundvagn längst vägarna i någon av de bättre områdena, samband där kanske?
    Personligen skulle det inte finnas någon omständighet på jorden som skulle få mig att göra någonting dylikt. Jag skulle skämmas ordentligt. 
    Kan ju bero på att de i de sk bättre områdena tar sin bil medan de i de sk sunkiga områdens inte har bil.

Plus att de som bor i de sk bättre pmrådena aldrig skulle orka gå och handla utan de tar bilen oavsett hur nära de bor 
  • Helle333
    Who skrev 2012-03-02 06:29:53 följande:
    Jag bor väldigt nära en hyfsat stor mataffär. Det händer lite då och då att jag möter boende i samma hus med kundvagnar i hissen, jag har aldrig sett kundvagnar stå övergivna i eller utanför huset och jag har goda skäl att tro att åtminstone en av mina grannar helt enkelt använder samma kundvagn varje gång han handlar och aldrig lämnar tillbaks den.  
    Om man faktiskt också tar tillbaka den dit den hör hemma: här ta folk med sig vagnen hem och skiter sedan i att lämna tillbaka den utan dumpar den någonstans man tycker är lämpligt, som på cykelbanan, i bäcken etc
  • Fidelis ad urnam
    Houdini skrev 2012-03-04 16:38:47 följande:
    Kan ju bero på att de i de sk bättre områdena tar sin bil medan de i de sk sunkiga områdens inte har bil.
    Kan säkert stämma, men det är ingen ursäkt att stjäla en kundvagn (att man saknar bil alltså).
  • IsDimma

Om man kör tillbaka den på en gång tycker jag att det är okej. 
    Fast när jag bodde i studentkorridor hade vi en permanent kundvagn hema i korridoren där vi samlade ihop alla pantflaskorna och en gång i veckan körde någon iväg med den överfulla vagnen ner till ica för att panta  

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • zigne
    Independent skrev 2012-03-03 00:24:41 följande:
    Tycker inte att det är okej för att det kommer andra kunder som behöver vagnarna inne i butiken. Har också sett folk använda gamla barnvagnar förr men inte så ofta längre. Det finns ju "shoppingvagn". Varför skaffar man inte bara en sån?
    Instämmer!!! Jag har kört en sådan de senaste 10 åren (minst) och det är TOPPEN. Jag avskyr att bära och jag tycker tom att två liter mjölk känns tungt att kånka på!!! Voila ner i vagnen med varorna och så väger det ingenting!!
  • Elaifiknow

Nej, kundvagnen är ju affärens. Om det är så viktigt så får man väl köpa sig en egen kundvagn alt. en dramaten.

• radwanska

Det är klart att det inte är OK att ta den och behålla den.
    Men om man lämnar tillbaka den dagen efter så är det ok. Förutsatt att det är en stor butik som har tillräckligt med kundvagnar i vilket fall. 

• LunaLunatic

Jag lånade hem en från Lidl i somras (300 m) när jag köpte två plattor med körsbärsjuice :) Packade ur juicen och gick tillbaka med den.

• Fröken Susidus

Ja alltså, man måste ju lägga i en 5:a eller 10:a för att få den. Alltså har man köpt den!

Skämt åsido.
    Nej det är inte okej. Inte alls. Vem gör så? :-S

• MaaxMaax

När jag var runt 8-9 bodde min pappa tillfälligt i ett område som var lite mera slum. Där var det rätt vanligt med folk som drog hem sina kundvagnar. Vi var ett gäng ungar som brukade roa oss med att sno dem då de stod lämnade utanför någon port, sedan använde vi mejslar och knivar för att bända sönder myntlåset för att få tag i tian eller femman.. Själva vagnen kunde man sedan köra race med ned för en grässlätt i närheten.

In manus tuas, Pater, commendo spiritum meum
Svar på tråden Är det ok att ta med sig kundvagnen hem?