• 060810

Vårdbidrag, föräldraansvar?

Jag har lite frågor om vårdbidrag och vad som räknas som föräldraansvar.

Min dotter är 18 mån nu. Hon har en ätstörningsproblematik och sondmatas till viss del. Hon har astma (fått veta nu att den är kronisk och inte förkylningsastma). Hon inhaleras i nebulisator (pariboy) och måste få hjälp att lossa slem.

FK anser att jag bara är berättigad till max 1/4 vårdbidrag om ens det. 

Hon kräver långsam matning (1-1.5 timme för 200 ml), hon ska ättränas vid varje måltid och det tar ca 30 min, sen beroende på hur mycket hon ätit så ska hon sondas och en måltid tar 1-1.5 timme. Hon äter frukost, lunch, mellanmål, kvällsmat, godnatt mål och nattmål.

Inhalationerna tar ca 20-25 min varje gång och hon inhaleras upp till varje timme med koksalt och var 3:e timme med ventoline. Sen ska hon även inhalera pulmicort 2-5 gånger per dygn!

Sen har vi kräkningar, extra tvätt, tiden det tar, fixa med sondmat, mediciner, beställa material, hämta mat och mediciner och material. Läkarbesök har vi lagt in för att jag är sjukskriven, det är besök i Lund och Kristianstad för vår del. Till Lund har vi 9 mil enkel resa så det tar ju ett bra tag att ta sig dit och hem + läkarbesöket. Extra städning pga kräkningarna.

Hon går i snitt 4 timmar per dag på förskolan. Vi har gjort en uträkning på att hon är där ca 4 timmar per dag om man ska räkna över en längre period då hon i stort sett alltid är sjuk. 

Jag vill gärna förstå hur  fk tänker. Jonalie kräver massa jobb nattetid och är hon sjuk så sitter man i stort sett uppe hela nätterna och inhalerar och studsar och torkar kräk.

Det är inte normalt att ha det så här. Men hur mycket kan de ta som föräldraansvar? 30 min per måltid kan jag förstå, men det är max, för hennes kompisar sitter INTE 30 min och äter, de är klara långt innan!

Inhalationerna kan de inte räkna som normalt föräldraansvar enligt mig. Så som hon inhalerar är inte normalt. Det tar en väldig tid!

Hur tror ni fk resonerar?

Enligt hennes läkare så borde vi få minst 3/4 vb för henne, men så tycker ju inte fk!
    Jag kommer överklaga om vi inte får 1/2 i a f... 

• Svar på tråden Vårdbidrag, föräldraansvar?
  • Garderoben
    Garderoben skrev 2012-03-10 18:47:11 följande:
    Tyvärr finns det ingen sådan motsvarighet som du skriver om att ett halvt vb motsvarar ca 20 timmar enligt FK själva. 

Det enda som finns reglerat (utåt sett) är för 1/4 och där är det 7 timmar i veckan + betydande merkostnader.
    FK:s egen vägledning kanske jag skulle skriva också....

TS, du gör helt rätt i att överklaga. Eller så gillar du läget och söker om när sonen är utredd.

Om du vill så får du gärna maila över din ansökan till vardbidrag@hotmail.com så läser jag igenom den och kommer med kommentarer... 
  • 060810

Mailar över min ansökan ikväll när barnen sover!
    Tack för hjälpen. :)

• Busbellan
    Garderoben skrev 2012-03-10 18:47:11 följande:
    Tyvärr finns det ingen sådan motsvarighet som du skriver om att ett halvt vb motsvarar ca 20 timmar enligt FK själva.  Det enda som finns reglerat (utåt sett) är för 1/4 och där är det 7 timmar i veckan + betydande merkostnader.

Det var fk:s egna ord när vi sökte
    Mamma till Nora, August och Ella
  • 060810

Jag har efterfrågat regler på FK's Facebook sida men de undvek mina frågor och svarade inte på dem!
    Kommer gå till media om det krävs för denna orättvisa behandlingen man utsätts för!

• Busbellan
    Garderoben skrev 2012-03-11 20:09:22 följande:
    Konstigt det där, men olika FK kanske har olika regler (vilket inte borde vara fallet)....

Det är himla synd att det inte finns klarlagda regler =/ 

Ja, det är hemskt att bedömningen kring ärenden ska skilja så mycket beroende på var man bor och vilken handläggare man får
    Mamma till Nora, August och Ella
  • pigglet
    tigermamma skrev 2012-03-05 23:21:23 följande:
    De anser inte att det är aktiv "vård" alt merarb. De anser å andra sidan inte att det är merjobb, eller ökade kostnader att laga dubbel och trippel mat pga allergier
    Så de har en egen värld....men lyckas du låt mig veta hur du skrev och formulerade det
    Jag frågade handläggaren idag om just det där med när barnet inte klarar att vara på förskolan så mycket tid och hur det räknas i vb. Svaret var lite luddigt och det finns visst inga direkta regler. För det första krävs ett läkarintyg där det står att barnet behöver vårdas hemma. Sedan beror det på åldern, eftersom det anses "normalt" att små barn inte ska vara på förskolan så långa dagar. Rekommendationerna skulle visst säga att 5 timmar/dag är lagom. (Borde alltså betyda att det är "normalt" att föräldrarna går ner minst 50% i tid under småbarnsåren? Låter väl lika troligt som att normen är att lägga ut 3-4 000 kronor på skor åt ett småsyskon. Visst - det förekommer - men är knappast det vanligaste.)

Så jag vet inte om det var något somspelade roll för oss. Men det står i läkarintyget att han inte klarar så mycket tid på förskolan, och jag jobbar bara 40%. Dessutom är han 5 år. Så kanske?
    Vi fick i alla fall beviljat 1/4 vb. Känner mig nöjd så tills vidare!  
  • LRA

Hej! Har en son som iofs har mer handikapp än ditt barn TS, men jag har haft helt vårdbidrag sen han var ett år. FK försökte trycka på detta med föräldraansvar, men min son får inte gå på dagis pga att han måste hållas frisk. Jag blev tvungen att sluta arbeta och stanna hemma med honom. Om hon blir så sjuk, varje gång hon blir sjuk, varför går hon på dagis??? Ordna ett läkarintyg som talar om olämpligheten med stora barngrupper för er dotter och antingen ber du läkaren skriva att det är bäst för dottern att ni är hemma eller att läkaren ordnar intyg för kommunens del (be HAB:s kurator om hjälp) och tvinga kommunen att anställa en dagmamma med tex 4 barn totalt så att ni först och främst håller dottern friskare, för alla dessa inhalationer är ju jobbiga för henne med!
    Är du hemma heltid med dottern, då har du rätt till helt vårdbidrag samt (i mitt fall) 8 timmars avlastning per vecka . Går dottern i en mindre barngrupp, där kravet är att övriga barn ska hållas hemma om de blir minsta lilla sjuka, så kanske hon kan hålla sig friskare, må bättre och du får en lättare vardag!
    Då du söker vårdbidrag så ska du trycka på tidsåtgången på alla tänkbara vis, dvs den onormala tidsåtgången och hur den påverkar ditt jobb, fritid, umgänge osv. 

• 060810

Hon går på dagis pga jag är sjukskriven och fk kräver det. Hon har 2 äldre syskon så det har varit så här sen hon föddes.
    Jag tror inte hon blir friskare av att vara hemma. Då skulle vi behöva isolera oss helt och det går inte.
    Men vi får se vad beslutet blir när det kommer.
    Kommer trycka på mycket i min överklagan sen för då är det en annan handläggare. Denna handläggaren vi har nu är den enda som jobbar med vb i vårt område och hon är helt knäpp.

• LRA
    060810 skrev 2012-03-16 16:24:40 följande:
    Hon går på dagis pga jag är sjukskriven och fk kräver det. Hon har 2 äldre syskon så det har varit så här sen hon föddes.
    Jag tror inte hon blir friskare av att vara hemma. Då skulle vi behöva isolera oss helt och det går inte.
    Men vi får se vad beslutet blir när det kommer.
    Kommer trycka på mycket i min överklagan sen för då är det en annan handläggare. Denna handläggaren vi har nu är den enda som jobbar med vb i vårt område och hon är helt knäpp.
    Oki men tryck på kommunen om dagmamma m färre barn då, allt för att hålla henne så frisk som möjligt måste ju gynna både dig och henne!! Hab:s kuratorer kan hjälpa dig med både dagmamma samt hjälp med VB-ansökan. Om ni inte är knutna till hab, så be din dotters läkare att ordna detta omg!!! Vi kämpade i motvind fram tills hab blev inkopplade, orkar jag inte med FK eller kommunen nu, då ringer jag kuratorn så fixar hon det. Hon har även hjälpt mig med merkostnadsbiten nu då den ökat rejält på sistone. Man behöver inte slita med allt själv, även ett överklagande kan kuratorn hjälpa dig med. De har ju erfarenhet av både blanketter och FK, ¨så chansen att du lyckas är större m deras hjälp!
  • Noiis

Får jag fråga hur mycket VB är på? alltså hur mycket är 1/4 2/4 3/4 och fullt? jag hittar inte den infon och jag är nyfiken för egen del!

Jag tror att du behöver arbeta med din ansökan TS, jag skrev min och det tog nästan  3 veckor för att jag överanalyserade och tog hjälp av omgivningen för att se vad jag gör som dom inte gör.
    Som du vet väntar även jag på besked! 

• 060810

Jag jobbade med den under 1 månad. :( började, tog paus och började igen.
    Ansökan är det nog inget fel på. Men min handläggare är riktigt dum i huvudet och tycker inte att vi ens ska ha vb så hon dömmer ut allt!
    Det är inte extra jobb att sitta och inhalera i stort sett varannan natt. Att inte få sova pga detta, att inte kunna lämna bort barnet till en barnvakt för att få avlastning.
    Ja hon tycker allt är normalt för ett barn på 18 mån som är 2.5 när ny ansökan ska in.

Hab tillhör vi inte och vi har ingen hjälp av någon kurator. Måste kanske få kopplat en kurator som kan hjälpa mig med den biten.
    Vi bor i en väldigt liten kommun så dagmamma finns inte och knappt mindre grupper heller. Där hon går nu är de 27 barn i varje grupp om alla är där samtidigt. 27 barn i varje grupp och de är totalt 2 grupper.
    Riktigt mycket men finns inte mycket att göra åt det tyvärr.

• pigglet

Vårdbidragsnivåer år 2012

NIVÅ Belopp före skatt / efter skatt 30 %

Helt 9167 kr / 6417 kr

Tre fjärdedels 6875 kr / 4813 kr

Halvt 4583 kr / 3208 kr

En fjärdedels 2292 kr / 1604 kr

Svar på tråden Vårdbidrag, föräldraansvar?