• Fräcka Fröken

Inget babysim, ingen simskola?!

Hade ingen aning om vart tråden skulle läggas, men jag tyckte det passade med utveckling.

Men idag fick jag höra att om barnen inte gått i babysim så har dom minsann ingen rätt till att få gå i simskola senare. För på babysimmet får barnet och mamman lära sig lite vett och ettikett om hur man beter sig i badhus.

Jag tappade hakan och blev lite putt.

Jag har inte haft möjlighet att gå på babysim med något av mina barn, så dom får ju inte gå i simskola nu.

Vart kommer denna (korkade) regeln ifrån & varför i helskotta får man ingen information om detta från tex bvc- som informerar om allt och ingenting ändå när dom kommer igång?
    & det är ju inte alls sannolikt att barnet i fråga ändå kommer komma ihåg vad "fröken" sade på babysimmet.
    & det är väl ändå ens uppgift som förälder att se till att ens barn lär sig hur man beter sig runt folk i allmänhet ändå?
    Inte ska man väl behöva gå kurser för allt sånt.

Hur lär man sig att simma om man inte går i simskola?
    Att lära sig det i skolan som 7åring känns sådär, hur ska en lärare hinna lära en hel klass att simma samtidigt?

~ Även små stjärnor lyser i mörkret ~
  • Svar på tråden Inget babysim, ingen simskola?!
  • Rockan

Det måste ju vara just det badhuset som har bestämt den regeln. Nån sån generell bestämmelse finns inte.

Egentligen är jag förbannat snäll
  • skogsvitter

Aldrig hört talas om och håller med dig, det låter ju hur korkat som helst. Ren idioti. Kan det vara så att någon vill jävlas med dig? Självklart bör alla ha fri rättighet att gå i simskola om man vill, naturligtvis även om man inte varit med på babysim! Tycker du ska höra dig för med andra bad.

• Kodia

Nej, det kan ju inte stämma! Konstig simskola i så fall!
    Däremot kan ju den enskilda simskolan tycka att det är bra om barnen går där från födseln, varje termin... Eller så har de förtur för barn som redan är inskrivna.

Mina barn är äldre, och när de anmält sig till simskola (har gått på olika) har ingen frågat om babysim. Om det hade varit en riktig regel hade man nog hört talas om den, så det är nog din kompis som missuppfattat något!

• Fräcka Fröken

En kompis och jag pratade med en badvakt som även var hennes gamla klasskompis från högstadiet. Då nämnde hon att dom gått på babysim med sin dotter bara för att hon skulle kunna få gå simskola senare om hon ville. Jag ifrågasatte detta och badvakten sa att det var så.

Men det känns skönt att det verkar som att det bara är det badhuset :)
    & det är ändå i grannkommunen så vi blir nog inte så påverkade av det i framtiden då :)

~ Även små stjärnor lyser i mörkret ~
  • Hannathu

Är det så för alla grupper eller är det bara för specifika?
    För så är det här. Det finns nybörjargrupper för större barn och sen finns påbyggnad efter baby och småbarnssim

• Fräcka Fröken

Men barnen i nybörjargrupperna måste ha gått babysimmet också?

• Vinterankan

Kolla upp det direkt med simskolan för att få klarhet i vad som gäller. Alla barn måste ju lära sig simma men att gå på babysim är ju mer en lek bara och inte alls lika viktigt.

• Dr Mupp

Badvakten är ute och simmar. 

Självklart är det inte ett krav att man ska ha gått på babysim för att kunna gå på simskola. Hur skulle det tex kontrolleras att alla gått på babysimmet?

Oftast är det så att man gör ett test på barnen när de ska börja simskolan för att se vilken grupp de hör hemma i. I vårt fall fick tex dottern direkt börja i "fisken" (simkunniga, behöver träna tekniken) medan sonen fick börja i "sköldpaddan" (vatttenvan, ej simkunnig) och den andra i "baddaren" (nybörjare). Allt efter deras förkunskaper. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Höghus

Hahaha, vilka dumheter. Mina barn har aldrig gått på babysim och de har börjat simskola vid 4 års ålder utan problem. SLS (livräddningssällskapet) som håller i många (de flesta?) simskolor sysslar inte ens babysim.

• skogsvitter
    Vinterankan skrev 2012-03-11 06:44:48 följande:
    Kolla upp det direkt med simskolan för att få klarhet i vad som gäller. Alla barn måste ju lära sig simma men att gå på babysim är ju mer en lek bara och inte alls lika viktigt.
    Inte viktigt öht. Tycker också du ska kolla upp detta med simskolan TS, för det låter som att hon fått det hela en aning om bakfoten!
  • Hannathu
    Fräcka Fröken skrev 2012-03-11 02:10:35 följande:
    Men barnen i nybörjargrupperna måste ha gått babysimmet också?
    Nej det behöver de inte.
  • Baryk
    Dr Mupp skrev 2012-03-11 07:55:59 följande:
    Badvakten är ute och simmar. 

Självklart är det inte ett krav att man ska ha gått på babysim för att kunna gå på simskola. Hur skulle det tex kontrolleras att alla gått på babysimmet?

Oftast är det så att man gör ett test på barnen när de ska börja simskolan för att se vilken grupp de hör hemma i. I vårt fall fick tex dottern direkt börja i "fisken" (simkunniga, behöver träna tekniken) medan sonen fick börja i "sköldpaddan" (vatttenvan, ej simkunnig) och den andra i "baddaren" (nybörjare). Allt efter deras förkunskaper. 

Haha! Ja, nog låter det som om badvakten är ute och simmar alltid!

Nä, nåt generellt krav på att ha varit med på babysim för att gå simskola finns då rakt inte. Däremot delas barnen ofta som sagt in i olika grupper beroende på sim- och vattenvana. Ibland finns också fortsättningsgrupper i babysimmet rätt långt upp i åldrarna, och det kanske är de grupperna som TS kompis är ute och far efter i det här fallet.

Skulle det trots allt va som du fått höra TS, så vänd dig bara till nån annan simhall i närheten, för det är nog knappast alla som har den här regeln.
  • Stjärnfall76

Var fick du höra det? var det badhusets regler? Finns det bara en klubb där att välja på.

det är ju massor av barn som inte går på babysim. Alla småsyskon tex missar ju det, om man är hemma med båda barnen.

Det verkar verkligen konstigt, kolla med en annan klubb.

• Fräcka Fröken

Det var i badhuset i grannkommunen.. Här i byn tror jag inte det finns ngn simskola (bortsett från sommaren nere i sjön) men det finns ju fler grannkommuner :)

Svar på tråden Inget babysim, ingen simskola?!