• Mellamella

Hjälp! Jag har fått en faktura på ett lån som jag inte har tagit!

Jag gick igenom posten nyss och hittade där en faktura. Fakturan var på ett sms-lån och det stod att jag skulle betala 2450 kronor. Jag har aldrig i hela mitt liv tagit några lån och det skulle aldrig falla mig in att ta ett smslån. Jag vet till 100% att jag inte har gjort detta och jag känner mig väldigt nervös.
    Lånet kommer från ett företag som kallar sig "Meddelandelån" och jag tänkte ringa deras kundtjänst, men det skulle tydligen kosta åtta kronor minuten? Känns väldigt oseriöst. Jag mailade istället men det jag ju ta tid innan jag får svar. Kommunens konsumentrådgivare har inte telefontid förrän imorgon annars skulle jag ringt dit...

Någon som har varit med om något liknande? Hur löste ni det? Kan jag få betalningsanmärkningar om jag inte betalar? Snälla någon hjälp mig!

Thats my story and I'm sticking to it. www.mellas.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-12 19:54
    Jag har gjort en polisanmälan och imorgon ska jag skicka iväg ett brev där jag bestrider fakturan. Ska även följa med min sambo till skolan imorgon och få alla papper kopierade.
    Stort tack till alla som har hjälpt mig.
  • Svar på tråden Hjälp! Jag har fått en faktura på ett lån som jag inte har tagit!
  • Mellamella
    Dundermamman skrev 2012-03-14 13:39:59 följande:
    Man kan även få ett weblån hos Meddelandelån! Man ansöker då direkt på deras hemsida!

Hoppas att det löser sig för dig TS!
    Såg notis i BLT imorse om bedrägeriet...    
    Tack! Jasså gör det? Har inte tidningen.
  • Dundermamman
    Mellamella skrev 2012-03-14 15:23:08 följande:
    Tack! Jasså gör det? Har inte tidningen.

Ja, summan stämde och det rörde sig om att en person hade fått en faktura på ett sms-lån som personen inte själv hade tagit... så jag antog att det gällde detta ärendet
    För visst bor du väl i Blekinge? 

*Om man söker efter regnbågen får man faktiskt stå ut med lite regn*
  • Mellamella
    Dundermamman skrev 2012-03-14 15:49:54 följande:

Ja, summan stämde och det rörde sig om att en person hade fått en faktura på ett sms-lån som personen inte själv hade tagit... så jag antog att det gällde detta ärendet
    För visst bor du väl i Blekinge? 

Japp, Karlskrona Glad Jag ringde mamma som har tidningen så hon läste det för mig.
  • Dundermamman
    Mellamella skrev 2012-03-14 17:58:46 följande:
    Japp, Karlskrona Glad Jag ringde mamma som har tidningen så hon läste det för mig.

Okej, då var jag inte ute och cyklade då!

Jag hoppas verkligen att polisen får tag i bedragaren och att allt löser sig för dig! Himla otrevlig när nåt sånt inträffar

*Om man söker efter regnbågen får man faktiskt stå ut med lite regn*
  • Mellamella
    Dundermamman skrev 2012-03-14 18:07:08 följande:
    Okej, då var jag inte ute och cyklade då!

Jag hoppas verkligen att polisen får tag i bedragaren och att allt löser sig för dig! Himla otrevlig när nåt sånt inträffar

Vad snäll du är Glad Jag hoppas också det löser sig, och det gör det nog också.
  • Kenneth 812

Är en finsk firma som står bakom det med svenskt lokal-kontor i Uppsala.
    Dom har en svenskt delgivningsbar kille där som heter   Nordberg, Nils Peter, 42 år.
    Mycket troligt en "pundare" som aldrig går å få tag på.

Vill du ha juridisk hjälp (gratis) hör av dig.

• Kenneth 812

Kan även tillägga att det ät på betal-samtalen dom tjänar mest,  tror dom sänder ut fakturor lite hit och dit så folk måste ringa dyrt till dom och klaga.

DÄR har ni grejen dom tjänar "FETT" med pengar på,  
    Har en polare som har betal-nr å han tjänar fett med pengar på det. 

• Chockocola
    Mellamella skrev 2012-03-13 20:52:46 följande:
    Jag har alltid trott att en legitimation endast kan användas tillsammans med personen. Det är ju det legitimationer är till för. För nätet finns e-legitimation vilket jag antog att sådana här företag använde sig av.

Det var just den tabben Resurs bank gjorde, när en bedragare gjorde ett id-kort med min sambos namn, en falsk e-leg och en falsk lönespec, och "lånade" ut 205 000 kr till bedragaren. men min sambo fick räkningen.

Så nej, nuförtiden är inte ID-kort och samme person inte nödvändigt. har man bara ett ID kort så MEJLAR man in ansökan om lånet. Dom på resursbank kan ju omöjligt veta att han på ID-kortet och min sambo inte är samma person.  Men namnet och person nr var ju min sambos.

Förr, på den gamla goda tiden, då gick man in på banken fysiskt med sitt ID kort, o banken kan se, att detta är ju samma person, så ja, du får ett lån. Nu mejlar eller faxar man in falsk info, och får lån oxå. Skitbra säkerhet:(((
  • Anna Karlsson

Jag läste mer information på denna fb sida som jag gick med i och jag fick en smärre chock...

www.facebook.com/bojkottaklarna

Vad är det för klowner? Jag hade aldrig betalt en faktura från dem. Bestrid bluffen bara, det haglar in anmälningar och de får hela tiden nya ärenden hos konsumentverket. Det är en tidsfråga innan Niklas Adalbert och Sebastian Smetjoknovic åker dit på dessa bedrägerier. Sätt stopp för dem, BETALA INTE EN FAKTURA från klarna. Det är olagligt!!!!

• Veliga Mamman
    Anna Karlsson skrev 2014-04-24 15:18:15 följande:
    Jag läste mer information på denna fb sida som jag gick med i och jag fick en smärre chock...

www.facebook.com/bojkottaklarna

Vad är det för klowner? Jag hade aldrig betalt en faktura från dem. Bestrid bluffen bara, det haglar in anmälningar och de får hela tiden nya ärenden hos konsumentverket. Det är en tidsfråga innan Niklas Adalbert och Sebastian Smetjoknovic åker dit på dessa bedrägerier. Sätt stopp för dem, BETALA INTE EN FAKTURA från klarna. Det är olagligt!!!!
    Jag har ått fakturor från Klarna då jag köpt saker och det har aldrig varit några problem!? Vad är det som är så hemskt med dem?
  • mion
    Veliga Mamman skrev 2014-04-28 21:08:45 följande:
    Jag har ått fakturor från Klarna då jag köpt saker och det har aldrig varit några problem!? Vad är det som är så hemskt med dem?
    precis
  • Noname00

Folk ger väldigt konstiga råd.
    Du ska absolut inte skicka in en bild skärmdump av ditt konto till detta företag.
    finns ingen anledning att göra det, det är att göra samma misstag som att lägga ut körkortet.

Du ska ta en kpoia på fakturan där du strycker över den och skriver BESTRIDES på fakturan och skicka in den med rekommenderat brev, det har du som stöd då det blir en juridisk fråga.
    De måste då skriva under när de hämtar ut det.

all fortsatt kommunikation med företaget ska ske via mail så du har allt skriftligen.

Skicka inget med underskrifter eller så.

Svar på tråden Hjälp! Jag har fått en faktura på ett lån som jag inte har tagit!