• Anonym (vill komma igång)

När ok börja cykla efter kejsarsnitt?

Jag blev förlöst med kejsasnitt för drygt en vecka sedan och det går snabbt framåt, jag har knappt nåt ont och promenerar 5 km per dag.
    På sjukhuset fick jag info om att jag inte får lyfta tyngre än barnet under 6-8 veckor och att jag skall avstå från "hårdare träning" de första 8 veckorna.

Jag undrar dock vad som gäller för cykling. Nu menar jag inte racercykling eller MTB utan typ "tantcykling" några km i lugnt tempo. (Jag har varit väldigt fysiskt aktiv hela graviditeten.)

Jag har försökt läsa på nätet, men det står olika även på lanstingens hemsidor!
    Tex LT Blekinge: "Vänta med mammagympa, vänta barngympa, lättgympa och cykling tills du varit på efterkontroll hos barnmorskan, cirka två månader efter förlossningen."
    Medan LT Skåne: "De första 2-3 månaderna efter en förlossning bör du undvika hård fysisk träning. Däremot kan du cykla, promenera och göra lättare gymnastik."

• Svar på tråden När ok börja cykla efter kejsarsnitt?
  • Träningsexpert Elmina

Om det känns bra så kan du cykla i ett lugnare tempo. Har svårt att se någon fara med det. Lyssna på kroppen och känns det obehagligt så avbryt.

Svar på tråden När ok börja cykla efter kejsarsnitt?