• Carina89

Hur länge är era barn på dagis per dag?

Hej.
    Jag har precis fått veta att jag KANSKE kommer få ett deltidjobb (ca 100 timmar i månaden) och passen varierar lite, vissa dagar så kommer jag jobba 6-7 timmar och vissa dagar kommer jag jobba 4-5 timmar. Jag har dock 1 h och 15 minuters reseväg med buss och tunnelbana!

Sitter just nu och funderar lite över dagis. Har en dotter på 18 månader.
    De dagar när jag börjar tidigt på morgonen kommer isåfall dottern pappa lämna henne innan han åker till jobbet och sen kommer hon få gå på dagis till 17:00... Den är alltså 9 timmar på en dag!! Hur ska det gå? Min dotter trivs som attan på dagis, hon går just nu bara 15 h/veckan. Men på något sett så känns 9 timmar så otroligt långt.

Jag har sökt jobb i 6 månader nu utan resultat så jag vill inte tacka nej till detta jobb trots att resevägen känns lite långt då det går åt mycket tid på den.. Men jag har inget val, vi har det väldigt tajt ekonomiskt just nu. 

Det här känns lite svårt. ;/ Jobbigt att lämna sitt barn sådär länge på något sätt. Kanske är för att det kommer bli första gången troligtvis?! 

Tänkte höra hur länge era barn är på dagis på dagarna?  

• Svar på tråden Hur länge är era barn på dagis per dag?
  • La Lola

Sover hon på dagen? Räkna isf bort de timmarna så känns dagen inte så lång.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • BrödernaBus

Mina pojkar - en på drygt 3 år och en på 21 månader - går på dagis 3 dagar/vecka mellan 7-16:30. Ibland kan jag hämta dem tidigare när jag slutar jobba tidigare men det går jättebra. I regel blir det ju 9-9½ timme/dag.

Dem vänjer sig vid långa dagar på dagis - iaf har mina gjort det. Och dem sover ju alltid efter lunchen, även den äldsta så 9 timmar går fort för dem. Du ska se att din tjej också kommer tycka det är kul att vara längre på dagis än hon är idag.

Grattis till jobbet! Det är bara att tacka och ta emot när man blir erbjuden ett jobb för idag är det inte lätt att hitta nåt!! 

• Carina89
    La Lola skrev 2012-03-16 15:18:05 följande:
    Sover hon på dagen? Räkna isf bort de timmarna så känns dagen inte så lång.

Ja, hon brukar sova 1,5-2 timmar efter lunch.
    Det är sant det du säger och dagen känns ju inte alls lika lång då. :) Tack!

• Carina89
    BrödernaBus skrev 2012-03-16 15:21:24 följande:
    Mina pojkar - en på drygt 3 år och en på 21 månader - går på dagis 3 dagar/vecka mellan 7-16:30. Ibland kan jag hämta dem tidigare när jag slutar jobba tidigare men det går jättebra. I regel blir det ju 9-9½ timme/dag.

Dem vänjer sig vid långa dagar på dagis - iaf har mina gjort det. Och dem sover ju alltid efter lunchen, även den äldsta så 9 timmar går fort för dem. Du ska se att din tjej också kommer tycka det är kul att vara längre på dagis än hon är idag.

Grattis till jobbet! Det är bara att tacka och ta emot när man blir erbjuden ett jobb för idag är det inte lätt att hitta nåt!! 
    Tack för svaret. Nu känns det lite bättre.
    Fick lite panik att jag skulle bli en dålig mamma för att jag lät henne vara på dagis sådär länge. Men vad ska man göra? För det är ju som du säger, väldigt svårt att få jobb idag!

Sen kommer hon ju inte gå 9 timmar varje dag, utan kanske bara 2 dagar i veckan och 2 dagar på kanske 6 timmar. Så det är väl inte så farligt ändå.

Men känns skönt att höra från andra. :)
  • BrödernaBus

Äsch inte blir det långa dagar för henne inte när hon sover ett par timmar.
    På "vårt" dagis finns det dem som lämnas 06:15 och är kvar till klockan är nästan 18. Måndag-fredag vecka ut och vecka in... Dem barnen är det lite synd om tycker jag men 9 timmar ett par dar i veckan gör inte ett dugg!! Hon kommer bara att ha roligt ska du se.
    Mina busar hinner knappt säga hejdå på morgonen när man lämnar dem för dem ska in och leka direkt. Och när vi ska hem - ja då ska dem sova kvar på dagis tycker dem =) 

• sasty

Känner helt med dig..
    Jag kommer ha min son långa dagar då jag var tvungen att tacka ja till ett jobb i staden bredvid och pappan har längre till jobb.
    Men ibland får de bli så, så man man har mat på bordet och tak över huvudet.

• Zombie

Mon dotter är på dagis ca 15 timmar i veckan , brukar bli 2 dagar ca

• cosinus

mina barn gå 8-15 må-ti och to-fr. Lediga onsdagar. 3 barn på dagis, 20 månader till 6 år

• Tuffen

Min 5-åring går på förskolan ca 25-30 h per vecka. 

• anyXX

Ja nio h är rätt långa dagar, men vad ska man göra? Kan din man kanske gå ner i tid? Börja senare? Vi försöker pussla så mycket vi kan och har turen att kunna styra över våra arbetstider rätt bra. Men ibland blir det långa dagar och då är det faktiskt så att vår 2åring som sover på dagen klarar dgarna mkt bättre än vår 4-åring som inte sover, bara vilar....

i regel går våra barn 7,5 el 8,5 h om dagen 4 dagar i veckan.     

flicka 2008 & pojke 2010
  • Carina89
    sasty skrev 2012-03-16 15:38:40 följande:
    Känner helt med dig.. Jag kommer ha min son långa dagar då jag var tvungen att tacka ja till ett jobb i staden bredvid och pappan har längre till jobb. Men ibland får de bli så, så man man har mat på bordet och tak över huvudet.

Precis så känner jag, att jag och dotterns pappa måste jobba så mycket vi kan för att just ha råd med dessa saker så som du säger.. Vad ska man göra?! Det får bli långa dagar trots att det känns så otroligt långt. Tror dock hon kommer tycka det är kul, bara jag som nojjar mig.
  • Carina89
    anyXX skrev 2012-03-17 18:41:13 följande:
    Ja nio h är rätt långa dagar, men vad ska man göra? Kan din man kanske gå ner i tid? Börja senare? Vi försöker pussla så mycket vi kan och har turen att kunna styra över våra arbetstider rätt bra. Men ibland blir det långa dagar och då är det faktiskt så att vår 2åring som sover på dagen klarar dgarna mkt bättre än vår 4-åring som inte sover, bara vilar.... i regel går våra barn 7,5 el 8,5 h om dagen 4 dagar i veckan.     
    flicka 2008 & pojke 2010

Visst kan han ha gå ner i tid. Dock så har vi väl inte direkt råd med det just nu. :/ Men det ska nog gå bra. Bara jag som nojjar mig för alldeles för långa dagar på dagis! ;) Hon kommer säkert stormtrivas där när hon får vara där längre.
  • Flickan och kråkan

Har en 4-åring och snart 3-åring. De går 20 timmar i veckan fördelat på 4 dagar. Sambon jobbar 60% och tar ut resten i FP. Jag jobbar 70%. Var hemma i 3,5 år så har ingen FP kvar. Vi är inte särskilt högavlönade men fasta, trygga tjänster.

• skogsvitter

Ja 9 timmar är länge, men det är inte ovanligt och måste man så måste man. Dessutom låter det bra att det inte är alla dagar det rör sig om. Samt att hon som sagt fortfarande sover på dagtid. Men det kommer självklart bli en stor förändring för henne. Hur har pappan det med flextider osv? Kanske han kan börja ytterligare någon timme senare eller så de dagarna (eller sluta tidigare så att hon kan hämtas tidigare).

Dock kan jag uppmuntra dig med att de barn som är kvar sent oftast brukar ha det väldigt lugnt, eftersom det är få barn som är kvar då, ibland har de tom en personal helt för sig själva och har det väldigt lyxigt!

• Ulle75

Mina har vissa dagar då dom är 9h, men när jag lämnar vid 7, så det väldigt mysigt på dagis, man sitter och läser i soffan med en fröken och några kompisar. Så det skall man tänka på att barn som har långa dagar oftast har det lugnare på slutet eller början då det är färre barn där.

Svar på tråden Hur länge är era barn på dagis per dag?