• Anonym

Pappan hotar att ta barnet

Hej, jag och mitt ex har ett barn på 18 månader, som har bott med mig hela sitt liv. Pappan bodde också med oss första året men han valde att jobba på annan ort trots att jag bad honom att inte göra det. Han hade lätt fått ett jobb i närheten men han valde det för att det var bättre pengar. När han var hemma på helgerna träffade han sina kompisar och spelade dator, han var inte alls med i barnets vardagliga omhändertagande. Han "tror inte på anknytning" eller på någon forskning heller what so ever. Han tror inte på evolutionen heller.

Nu har han blivit arg på mig (anledningen varför det tog slut, hans oförklarliga aggressioner samt kontrollbehov över mig). Och säger att eftersom jag fått ha barnet de första 1,5 året så ska han ha barnet mer än mig nu. Jag försökte ge förslag på att vi kunde ha ett 2-2-3 schema men han går inte med på att jag får ha mer än två dagar i veckan. Går jag inte med på det så tar han barnet och drar i 1,5 år.

Nu har han sagt att barnet ska sova hos honom hela nästa vecka. Det har sovit där en natt tidigare. Och jag har ingenting att säga till om enligt honom. Om jag försöker göra något för att hindra honom ska han göra mitt liv till ett helvete.

Jag har ringt till familjerätten angående samarbetssamtal, han kommer aldrig gå med på det så jag är rädd för att ens ta upp det med honom.

VAD ska jag göra??

• Svar på tråden Pappan hotar att ta barnet
  • Anonym

Nej men vi har gemensam vårdnad och jag visste inte vad jag skulle göra. Är livrädd att han ska kunna säga att jag har hållit henne borta från honom och liknande saker. Tror inte han kommer ha henne hela veckan :(.

• Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2012-03-18 17:25:44 följande:
    Nej men vi har gemensam vårdnad och jag visste inte vad jag skulle göra. Är livrädd att han ska kunna säga att jag har hållit henne borta från honom och liknande saker. Tror inte han kommer ha henne hela veckan :(.

Fast vad har vårdnaden med umgänget att göra? Det bedöms var för sig! Det är inte så att han har rätt till "halva barnet" bara för att ni har gemensam vårdnad! Du låter dig skrämmas, ts!
    Hoppas han ändå ser till barnets bästa och hör av sig om det inte går bra hos honom!
  • Anonym
    Anonym (insatt) skrev 2012-03-18 18:21:38 följande:
    Fast vad har vårdnaden med umgänget att göra? Det bedöms var för sig! Det är inte så att han har rätt till "halva barnet" bara för att ni har gemensam vårdnad! Du låter dig skrämmas, ts!
    Hoppas han ändå ser till barnets bästa och hör av sig om det inte går bra hos honom!
    Jag vet, jag är livrädd för honom. Samtidigt ska inte det gå ut över mitt barn, självklart. Trodde han skulle lugna sig och inse att han inte kan göra så, att han kommer komma och lämna henne när han inser att.. Jag vet inte, kan inte tänka klart just nu.
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-03-18 09:11:38 följande:
    Verkar inte som han kommer gå med på samarbetssamtal och han har återigen hotat att ta henne i 1,5 år. Är det någon som kan tipsa mig om hur man kan få honom samarbetsvillig för jag vill verkligen inte ta det till tr, han hatar mig tillräckligt som det är idag. :(
    TS, först som sist; Man kan inte blil älskad av alla. Strunta i om han hatar dig tänk på ditt BARN. Han är en (borde vara) vuxen person som själv får ta ansvar för sina handlingar och känslor.

DU kan bara ta hand om ditt.

Visst är det bra om man kan komma överens med den man har barn med, men det GÅR bara inte ibland. Vet man att man gör sitt bästa och gör det man tror är bäst för sitt barn så kan man inte göra mer. HAN måste ta ansvar för sin egen relation med barnet och sätter han sitt BARN före sitt ego så INSER han det orilmliga i hans krav. Man tar inte bara ett barn från dess huvudsakliga anknytningsperson hux flux.
  • SupersurasunkSara

TS du kan inte vara en mus när det kommer till ditt barn. Då måste du vara en lejoninna!!! Lär ditt barn att bli en stark och självständigt kvinna genom att själv vara en!

Ta hjälp om du måste, köp eller låna boken 'Förändra ditt liv' av Liria Ortiz dr finns frågeställningar som hjälpte mig.

Tex; VARFÖR är det så viktigt att du förändrar ditt liv?
    Jo, för att DU och ditt BARN ska må bra. Det är väl värt att kämpa för eller hur? Inte vill du att din dotter ska bli som du när hon är vuxen och låta sig skrämmas av en man?

• Anonym (kämpa!)

Du kontaktar en advokat. Nu!! Ni måste börja förbereda för en vända i tingsrätten. Du ska lämna in ett interimistiskt yrkande på att bli boendeförälder. Du ska spara alla hans sms. Speciellt dom där han skriver att du sldrig mer ska få träffa din dotter, detta är bevis på att han inte ser till barnets bästa. Går hon på dagis? Vart ska hon vara annars när han jobbar? Du har lika stor "rätt" att ta tillbaka henne eftersom ni inte har något avtal. Inget jag rekommenderar men du har lagen på din sida. Om det går några dagar och du inte hör något och du allvarligt oroar dig för din dotter kan du alltid göra en orosanmälan till socialen. Då kan dom iallafall åka hem till ditt ex och kolla så att hon mår bra. Kämpa på och lycka til!!

• nevermind

Kontakta Familjerätten NU och spara alla sms som han skickar!!! Klart han inte kan ta henne ifrån dig oroa dig inte.

• Anonym (insatt)
    nevermind skrev 2012-03-19 16:35:32 följande:
    Kontakta Familjerätten NU och spara alla sms som han skickar!!! Klart han inte kan ta henne ifrån dig oroa dig inte.

Fast familjerätten kan bara erbjuda frivilliga samarbetssamtal. Uppenbarligen vägrar far sådana .... fö är det tingsrätten som gäller.
  • nevermind
    Anonym (insatt) skrev 2012-03-19 18:21:50 följande:

Fast familjerätten kan bara erbjuda frivilliga samarbetssamtal. Uppenbarligen vägrar far sådana .... fö är det tingsrätten som gäller.

Ja, kontakta tingsrätten då'ra..
  • Anonym (insatt)

Fast vad skall ts stämma pappan om?

Vårdnaden är gemensam och ts verkar rätt nöjd med det? Även om hon ansöker om ensam vårdnad så måste barnet få umgänget med pappa fastställt. Men det vore en väg ut, att stämma honom på ensam vårdnad ....

Boendet har redan ts, för jag utgår ifrån att barnet är folkbokförd på hennes adress.

Umgänget är inte fastställt och enligt lagen är det den som vill ha umgänge som skall vända sig till domstolen och begära det genom stämning av den andre - pappans sak att stämma alltså!      

• Anonym
    Anonym (insatt) skrev 2012-03-16 23:43:02 följande:
    Man begär inte ensam vårdnad hos familjerätten, det gör man hos domstolen!
    man kan visst begära egen vårdnad hos familjerätten och om pappan inte vill skriva på så hjälper familjerätten en hur man ska gå till väga för att skicka in en "stämningsansökan" mot pappan.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-18 16:36:00 följande:
    Nu har jag lämnat henne till honom för att han inte ska kunna säga att jag hindrar honom från umgänge. Har aldrig mått såhär dåligt i hela mitt liv, har gråtit sen hon åkte. Blev inte bättre av att han skickar sms om att han kontaktat jurist och har goda chanser att han kommer få vårdnaden, och att jag aldrig mer kommer få träffa henne. Har aldrig varit ifrån henne en hel dag tidigare och nu vet jag inte när jag kommer få träffa henne igen :((

Domstolen kommer göra det som är bäst för barnet, du behöver inte vara orolig att han ska få hela vårdnaden själv, det är ju du som funnits där för henne sen hon föddes.
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2012-03-20 12:04:43 följande:
    man kan visst begära egen vårdnad hos familjerätten och om pappan inte vill skriva på så hjälper familjerätten en hur man ska gå till väga för att skicka in en "stämningsansökan" mot pappan.

Javisst kan ensam vårdnad komma upp som ett tema i samarbetssamtal men inte som en fråga för familjerätten att lösa ....
  • Anonym (kämpa!)

Hur går det TS?? Har du barnet hemma hos dig?

• Anonym

usch vilken jobbig sits när ni inte e sams... :(

men vad menar han med att "ta henne"... vart som?
    flytta inom sverige? gå under jorden? sticka utomlands?

varför inte ha umgänget hemma hos dig med er tre tillsammans?
    bjud in honom som... :) 

Svar på tråden Pappan hotar att ta barnet