• Lab

    Träningsintensitet

    Hej! Jag har kommit igång med träningen på gym riktigt bra senaste året. Nu har jag precis blivit gravid och vill inte tappa formen och musklerna ( har gått ner 8 kg i början av hösten). Förra graviditeten gick jag upp 20 kg och tränade inte alls(4 år sen). Jag tränar ca 4 ggr i veckan nu, spinning, bodycombat, bodypump eller andra pass. Enstaka gånger styrketränar jag. Hur hårt och mycket vågar jag träna när jag är gravid? Tack!

  • Svar på tråden Träningsintensitet
  • Träningsexpert Elmina

    Du kan, så länge det känns bra, fortsätta träna fyra ggr i veckan. Så länge det känns bra kan du också ha ett rätt högt tempo. Undvik att hamna i ytterlägen som man ibland kan göra av bodycombat, höj styret på spinningcykeln och strunta i att träna mage på gymmet. De allra flesta brukar naturligt sänka intensiteten under graviditeten, men man har inte sett att det ska vara farligt att få upp pulsen. Nedvik att bli för varm och drick vatten under passet. Igår hade jag med en artikel om bra träningsformer för gravida på min blogg, läs gärna mer på blogg.alltforforaldrar.se/foraldrafitness, sök på 5 bra träningsformer för gravida.


    Läs mer om Föräldrafitness på Facebook.com
Svar på tråden Träningsintensitet