• Anonym (Dum & ledsen)

Tränat med halsont...

Har krånglat med halsen en längre tid, kanske en månad. Haft ont till och från, mest till.. Inte varit förkyld, kanske lite snorig, och ibland snytt ut blod. Känt mig trött och orkeslös vissa dagar, men halsen har varit ond hela tiden. Har dock inte behövt vara sjukskriven och sängliggande. (Fast jag tog tre dagar då jag bara låg och vilade och sov, tänkte att kroppen behövde det för att halsen skulle bli bra, men det hjälpte inte)

Har varit till läkare men dom kunde inte hitta nåt fel. Sänkan var ok och halsfluss var det inte, Läkaren kollade i halsen och kände utanpå och reagerade inte så mycket tycker jag.

Blev så frustrerad idag och tyckte jag var lite bättre, (ena stunden kändes det inget i halsen och en stund senare gjorde det ont igen, skumt!) så jag tränade bodypump. Och jäklar va slut jag blev! Mådde så illa efteråt!! Hade kunnat spytt! Var alldeles skakis. Och pulsen blev rätt hög..

Har ikväll känt mig helt knäckt, ont i kroppen,börjar känna mig snorig, febrig, fast tempen visade inget och nu har jag tagit Ibumetin så det känns hyfsat. 
     Men är helt slut! Inte orkat göra någonting efter passet...legat i soffan i 6 timmar liksom. Helt apatisk av skräck och trötthet! 

Har sån jäkla ÅGREN! Varför tränade jag?! Javisst, jag har längtat efter att träna. Men det var inte ens kul idag! Och jag har blivit uppskrämd om hjärtmuskelinflammation och hjärtsäcksinflammation nu. Har sökt på internet och det låter hemskt. Även läst något om ärr på hjärtat, men vad ger det för symtom då?

Just nu skulle jag helst springa in på akuten och grina och be dom ta alla prover som finns. Men dom skulle väl inte göra nåt ändå.. 

Jag har ju tränat två-tre gånger till under den här halsonts-perioden. Men då har det varit lugna pass, som jag inte känt mig så trött av.

Vad kan man göra för undersökningar för att se att hjärtat är ok? Rädd att vårdcentralen sållar bort en, men jag skulle kunna tänka mig att gå till en privat instans och betala dom dyra pengarna, bara jag får veta hur det ligger till..  

Sitter här med tårar som rinner och hatar mig själv. Hur kunde jag vara så dum? Jag vet att man inte ska träna med halsont. Och så gör jag det ändå! Vågar inte ens lägga mig nu, ifall hjärtat ger upp. Kommer aldrig våga träna igen.

Vad ska jag ta mig till? Är helt skräckslagen! Måste väl tillägga att jag har inte tränat regelbundet på lång, lång tid, så jag är otränad och ovan att vara på gymet! Känns som det är värre med tanke på hjärtat...     
    Vad ska jag ta mig till?!                         

• Svar på tråden Tränat med halsont...
  • Träningsexpert Elmina

Vad jobbigt att du har så mycket ångest. Det bästa jag kan råda dig till är att ta dig till vårdcentralen och beratta för en läkare om din oro. Lycka till

Läs mer om Föräldrafitness på Facebook.com
  • Anonym (Dum & ledsen)
    Träningsexpert Elmina skrev 2012-03-20 23:07:36 följande:
    Vad jobbigt att du har så mycket ångest. Det bästa jag kan råda dig till är att ta dig till vårdcentralen och beratta för en läkare om din oro. Lycka till

Jag var till läkare igår, för att få halsen undersökt. Men han tyckte halsen såg ok ut  och min oro för hjärtat nonchalerade han och tyckte att jag kunde träna som vanligt. Fast han inte ens gjorde en ansats till att undersöka hjärtat. Och halsen känns ju fortfarande lite. Så jag tänker inte träna alls för säkerhets skull.

Förstår att det är svårt för dig att svara på mina frågor, du är ju ingen läkare. Men du verkade vara utbildad inom lite av varje inom träning så jag vill ändå ställa några följdfrågor.

Vad jag förstått så kan man får hjärtmuskelinflmammation även om man inte tränat alls. Och risken ökar naturligtvis om man tränar med halsont. Att det inte är alltid det ger klara symtom känns ju naturligtvis otäckt. 
    Men det är nu 3 dagar sen jag tränade och tog ut mig. Borde jag ha märkt något nu?
    Känner mig inte sämre, har dock enorm träningsvärk i armar och bröstmuskler. Vilket jag ibland oroar mig att det är i hjärtat det gör ont när det hugger till..  Känner mig även trött och orkeslös. Igår när jag gått 500 m i lugnt tempo kände jag mig matt och andfådd. Det oroar mig så klart!
    Men det känns ändå inte som att jag kan gå på akuten för det..

Genom vilka prover och undersökningar kan man få veta om man har hjärtmuskelinflammation/hjärtsäcksmuskelinflammation? Har du någon aning om det?

Och ärr på hjärtat, hur får man det? Får man det genom att träna vid halsont?     
  • Träningsexpert Elmina

Hej igen

Ibland måste man vara lite "besvärlig" så om du inte känner att sjukvården tagit dig på allvar så sök upp en annan läkare. Det är din hälsa och din oro så den måste tas på allvar. Du ska inte behöva må såhär.

Tack för förtroendet att du frågar mig men jag tycker trots allt att du bör träffa en annan läkare. 

Hoppas du mår bättre snart!      

Läs mer om Föräldrafitness på Facebook.com
Svar på tråden Tränat med halsont...