Fick du inkontinens efter graviditeten?
Fick du svårt att hålla tätt efter förlossning/kejsarsnitt?
Fick du svårt att hålla tätt efter förlossning/kejsarsnitt?
Nej. Det hände en gång när jag var jättekissnödig att det kom lite när jag nös, nån månad eller två efter förlossningen. Men inget mer. Känner ingen skillnad mot förut.
Nej jag har klarat mig bra
Ja fast jag hade det iofs redan innan. Men det har helt klart blivit värre.
Har fått två barn, födda vaginalt båda två, och absolut har bäckenbottenmuskulaturen blivit förslappade. Var dålig på knipövningar första gången, men kniper betydligt mer efter andra barnet. Har haft jättejobbigt efter andra barnet då jag åkt på Mycoplasma och fick samtidigt infektionsutlöst astma (dvs hostar massor!) och då har det ibland runnit efter benen. Men nu när jag frisknat till så kan jag till och med knipa av strålen när jag kissar!
Det är synd att det är så tabubelagt att prata om både inkontinens och hemorrojder... Det är ju något man ska kunna prata väldigt lätt om med sjukvården för att kunna få vettig hjälp!
Nej, däremot nu under min andra graviditet upplever jag att det känns något förslappat, gör knipövningar varje dag och hoppas slippa problemet även efter den kommande förlossningen.
Ja, verkligen! Efter ett halvår efter förlossningen sökte jag hjälp, fick extra tips på knipövningar mm men fick till slut kasta in handduken och operera urinröret.
Jag är en ny människa idag! Jag kan ta promenader, springa, gå i trappor och behöver inte byta byxor två-tre gånger om dagen.
Ni andra som fått inkontinensen, har ni fått använda blöjor också? Eller har ni klarat er med binda?
Inga problem alls, kan till och med hoppa stutsmatta. Två graviditeter som förlösts med snitt. Har dock alltid gjort knipövningar. Vet ingen som fått inkontinens problem efter snitt, men känner flera som fått det efter vaginala förlossningar...
Usch vad jobbigt, känns som det inte är lika vanligt vid kejsarsnitt?
Detta är väldigt vanligt va men som någon skrev väldigt tabu att prata om.
Känner absolut ingen skillnad mot innan, men så är jag snittad också.
Svarade ja och det är mer än ett år senare. Det som gör all skillnad i världen för mig är mina älskade knipkulor. Använder jag dem någon gång i veckan så försvinner i princip alla besvär. Rekommenderas varmt!
Skulle det någon gång gå för lång tid mellan gångerna för mig så kommer besvären tillbaka, inte riktigt lika kul...