• ErrareHumanumEstIgnoscereDivinum

    Eksembarn - Hur gör ni för att lindra besvären?

    Min son har haft eksem sedan han var drygt ett år gammal, på senare tid har det bara blivit värre. Vi använder bara parfymfritt tvättmedel, inget sköljmedel på barnens kläder, parfymfritt schampo osv. Vi har varit på BVC några rundor och efter ett tag fick vi remiss till allergimottagningen och fick komma på allergiutredning och fick då hydrokortison utskrivet. Det hjälpte till en början, men så fort vi slutar med kortisonet blir det värre igen. På allergimottagningen kollade de ifall han var allergisk mot katt och ägg, det gav svagt utslag vad gäller katt, så vi fick rådet att inte utsätta honom för katter för mycket, vilket inte är ngt problem då vi inte har några husdjur hemma.

    Nu är sonen snart fem år, vi har hämtat ut allt vi får på receptet och hans eksem är värre än någonsinn. När vi ringer till allergimottagningen vill de att vi ska kontakta BVC på nytt. Det känns tråkigt att det ska vara så här besvärligt att få hjälp med detta. Går vi till BVC får vi som bäst en mild hydrokortisonkräm utskriven, efter några gånger där kanske vi får en ny remiss till allergimottagningen, men hur lång tid det kommer ta denna gång vet man ju inte. Ni som har barn med besvärliga eksem vad gör ni för att lindra? Har ni kommit på vad eksemen beror på? Vi kommer givetvis kontakta BVC igen,men under tiden vill jag kunna hjälpa min son så gott det går, men vet inte längre vad jag ska göra. Vi har en kräm som är ganska bra, men han har kliat så att han fått sår och då svider den krämen jättemycket.

    Alla tips och råd är välkomna!  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-27 13:40
    Tack för alla svar! Vad skönt att ha fått nya tips att pröva. Jag hoppas att något av dem hjälper!

  • Svar på tråden Eksembarn - Hur gör ni för att lindra besvären?
  • Kontra

    Suneboll- vad bra att ni har hittat ett bra alternativ till Apotekets skit. För oss funkar weledas superbra. Vart köper ni kokosoljan? Enda nackdelen med weleda är att den luktar rätt starkt och det är lite tråkigt tycker jag, även om den mest bara luktar just när man smörjer. Så kanske vi ska testa oljan istället om den är doftfri. Är den dyr?

  • Kontra

    Färgen- har inte namnet i huvudet just nu, men de har en serie för bebisar(tror att det bl.a. står sensitive på den) som är gul/orange i förpackningen. Vi smörjer med kropps krämen, kostar 70:- på Ica maxi. Den innehåller bl.a. ringblomma som är lugnande för huden och framförallt är det inget skit i den!

  • Kontra

    Var tvungen och kolla vad den heter nu :). Weleda baby, calendula moisturising body cream, natural care for sensitive skin

  • lightfish

    Slänger in att även jag har ett barn som visat blankt på både prick och blodtest gällande mjölkprotein. Som de allra flesta här fick vi askass hjälp från vårt första BVC vilket med största sannolikhet förvärrade det hela. Vi har hunnit med ett antal blodprover och två eller tre pricktester samt 3 anafylaktiska chocker med en ambulanstur. Efter mycket om och men har vi mjölkallergi och kraftig äggallergi (plus soja osv) men det tog 1 år innan vi blev tagna på allvar och en ambulanstur efter en olyckshändelse med kasein (mjölkprotein). Vi har alltid med oss anapen (adrenalin) ifall att. V

  • lightfish

    Äsch, där gick det iväg ofullständigt. Vi har hunnit med eksemskola på Karolinska, kaliumbad på densamma, listat ut att sonen får som brännsår av Miniderm, han tål inte parfymerade saker utan får även där som brännsår om han kommit i kontakt med någon som har kläder med parfymerat tvättmedel/sköljmedel.

    Med det jag vet idag skulle jag aldrig acceptera en atopisk eksem diagnos om inte ev. allergier är utredda till ve och förbannelse.

  • Färgen

    Kontra: vet vilken serie det är men när kagg pratade med personalen på life rekommenderade hon den som var för blöjeksem då den innehåller zink, hudkrämen i samma serie hade inte zink. Zink enligt henne lugnar eksem, hon sa att har man större barn eller är vuxen kan man ta zink i tablettform vid eksem.. Köpte iallafall den men tycker den är rätt tjock att smörja ut så funderar nu på att komplettera med den andra så man får mjukgörande..

    Vi fick förresten äntligen ordar med kvalsterskydd till sängen och igår hade bo första nattningen, utan massa kli, och inget blod i sängen när dottern vaknade i morse

  • Kontra

    Färgen- ok, det visste jag inte :).
    Vad härligt för din tjej! Skönt att ni äntligen fick det :))

  • Kliig

    Hej!

    Ser att denna tråd är gammal, men testar ändå och håller tummarna för svar! ????

    Jag ser att Weleda-baby-calendula-moisturising-body-cream innehåller ullfett. Man ska ju inte använda kläder med ull i närmast kroppen på eksem-barn. Är det då okej att använda ullfett? Tänker att de kanske bytt innehåll sedan ni rekommenderade denna kräm? Villrådig just nu...

    www.apotea.se/weleda-baby-calendula-moisturising-body-cream-75-ml

Svar på tråden Eksembarn - Hur gör ni för att lindra besvären?