• FlitigaLis

tågresa med 3 månaders

Om en månad ska jag och min son, då 3 månader åka tåg, 3 timmar. Vi ska på min farmors begravning så det finns inget alternativ, annars hade vi ju tagit bilen med min sambo men han jobbar och måste ha bilen.

Har läst på SJs hemsida att man får ta med ihopfälld vagn på tåget. Men hur gör man under själva resan, ska man behöva sitta och hålla honom hela tiden, hur ska man då tex kunna göra i ordning flaskan åt honom. Visst kan jag göra flaska åt han med han på ena armen i vanliga fall men nu kommer tåget med all säkerhet röra sig också. Tror det blir lite väl knepigt. Dessutom är jag orolig för att komma av och på, med väska, ihopfälld vagn och bebis. Hur gör folk egentligen? Kan man boka biljett så man får ett sån plats med bord?

• Svar på tråden tågresa med 3 månaders
  • FlitigaLis

Det får nog bli så.. Jag hoppas nån kan komma och möta mig när jag kommer fram också

• LisaSthlm

Jag reste 3 timmar med min son när han var 3 månader. Var inga problem alls. Det ska nog gå lysande ska du se!

Jag hade ryggsäck och vagn, och skötväskan hängde som vanligt på vagnen. Väldigt smidigt.
    Fick hjälp med att lyfta på vagnen när vi klev på. Barnet låg då i vagnen.

Jag satte ner liggdelen i barnets säte (bokade alltså ett extra till sonen). Jag har en Brio Go och liggdelen fick plats att ligga i sätet.

Eftersom jag bokat plats med spädbarn hamnade jag i den vagn som har plats för barnvagnar (ej vagn med handikapplats som någon nämnde, det finns vagnar med bagageplats specifikt för barnvagnar). Detta var på X2000. Ställde därför enkelt undan vagnen.

När jag åkte senast så var det ytterligare två vagnar med som skulle stå på samma ställe. Då var jag tvungen att fälla ihop vagnen, men det funkade ju det med.  En annan mamma hjälpte till.

Brukar även ha med mig en sele som jag använder när vi går omkring, och för att söva sonen. 

Det enda besvärliga på den första resan var att sonen blev rätt rastlös och irriterad sista timmen på hem resan. I övrigt var det inget krångel. 
    Det hade varit lätt som en plätt att lägga ner pojken i liggdelen två minuter och fixa med flaskan. 
    I värsta fall kan man ju fråga en medpassagerare - när bebisen bara är tre månader brukar det inte vara något problem att låta en snäll tant hålla.

Lycka till på resan! 

• gugeligu

jag reste med liten när hon var mindre, då var det bärsele och ryffäck. fungerade men inge höjdare (för att bärselen var kass...). på sjs sida kan man ju boka platsbiljett för 5kr, varför inte göra detta?

• LisaSthlm
    gugeligu skrev 2012-04-07 21:34:35 följande:
    jag reste med liten när hon var mindre, då var det bärsele och ryffäck. fungerade men inge höjdare (för att bärselen var kass...). på sjs sida kan man ju boka platsbiljett för 5kr, varför inte göra detta?
    Det kostar inte 5 kr längre, priset varierar. Betalade en dryg hundralapp tur och retur när jag reste sist men visst är det värt det.
  • LisaSthlm
    LisaSthlm skrev 2012-04-07 22:13:38 följande:
    Det kostar inte 5 kr längre, priset varierar. Betalade en dryg hundralapp tur och retur när jag reste sist men visst är det värt det.
    Alltså - detta gäller på X2000 iallafall. Har inte rest annat tåg med bebis.
  • FlitigaLis

Jo det kostade 5 kr och självklart har jag bokat plats åt han med. Trodde man var tvungen att göra det. Så har jag förstått det som.

Men det är ju inte så att han kan sitta själv direkt. Men bra att ha ett säte att lägga saker på

• viseversa

Vi åkte tåg med våran dotter när hon var 9 veckor i 6 timmar och det gick jättebra! Dock ammade jag henne. Men för en tre timmars resa hade jag bara haft med mig en flaska som jag bett personalen i restaurangvagnen värma. Gör det inte krångligare än det är ts. Se bara till att boka en plats med bord så ska du se att det fixar sig. 3 timmar är inte såå lång tid. Be personalen eller någon medpassagerare om hjälp när du ska av. Tåget åker inte så länge folk är påväg av. 

• FlitigaLis

Det får bli pulver och vatten i termos, färdig ersättning måste ju stå i kylskåp när förpackningen är öppnad. Känns så onödigt att slänga bort.

Men för att boka plats med bord måste man ringa eller hur funkar det? Hittar inte det som tillval på hemsidan.

• LisaSthlm

Plats med bord är ett tillval när man bokar, men det kanske inte finns på det tåg du bokade?
    Ser personligen inte nåt behov av det, ett litet bord får man väl alltid som fälls ner från sätet mittemot.
    Konstigt att priserna för spädbarn är så olika. Jag betalade 68 kr för en enkel bebisbiljett sist.

• engladprick

jag skulle tagit med bärsele som många redan tipsad dig om!
    ring sl och prata med dem att du vill ba bordplats och två säten :)
    de hjälper dig nog :) 

• gugeligu
    LisaSthlm skrev 2012-04-08 10:47:55 följande:
    Plats med bord är ett tillval när man bokar, men det kanske inte finns på det tåg du bokade?
    Ser personligen inte nåt behov av det, ett litet bord får man väl alltid som fälls ner från sätet mittemot.
    Konstigt att priserna för spädbarn är så olika. Jag betalade 68 kr för en enkel bebisbiljett sist.
    det ska kosta 5kr, vi har också fått betala mer men också pratat med sj om detta som utryckligen sagt att barnbiljetten skulle kostat 5 kr.

• LisaSthlm

Jaha! Vad dåligt, då har jag betalat ett par hundra för mycket. Bra att veta till nästa resa!

• Alexi

TS: Har inte läst hela tråden men om ingen tipsat dig, ta med babyskyddet, det är suveränt. Då kan bebisen ligga i det om du behöver händerna fria eller tom sova där en stund. Suveränt! Babyskyddet kan ju stå på sätet på den sittplats bebisen har.

• FlitigaLis
    Alexi skrev 2012-04-08 21:24:26 följande:
    TS: Har inte läst hela tråden men om ingen tipsat dig, ta med babyskyddet, det är suveränt. Då kan bebisen ligga i det om du behöver händerna fria eller tom sova där en stund. Suveränt! Babyskyddet kan ju stå på sätet på den sittplats bebisen har.
    Vi ska åka buss in till stan och sen ta tåget, när vi kommer fram ska en kompis möta mig och vi ska gå på stan, fika och shoppa lite. Så det blir för mycket att bära på om jag ska ha babyskydd och vagn och väska.

Hade tänkt ta babyskyddet från början och då inte gå på stan så klart. Men sen sa min pappas fru att vi kunde låna hennes dotters barns babyskydd som hon vuxit ur.

Tycker våras babyskydd är så sjukt tungt också dessutom. Jag orkar inte alls bära han i den längre.
  • LisaSthlm

Bokade just biljett igen, och det kostade 45 kr på X2000/Snabbtåg men 5 kr med Regionaltåget hem.
    Läser på hemsidan att priserna skiljer:

www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp&a=1082&l=sv&l=sv&intcmp=11082

På X2000/snabbtåg kostar biljetten ca 15% av vuxenbiljetten + bokningsavgift. På tex regionaltåg betalar man bara bokningsavgift.

Bra att veta! 

• FlitigaLis

Idag är det dags för oss att resa! Jag tror nog det går bra, svärmor följer oss till tåget och hjälper oss på

Svar på tråden tågresa med 3 månaders