• Anonym (saknar)

jag vill ha hem min syster, men soc har jourhemsplacerat henne :-(

Hej, jag undrar om det är nån som är haj på detta med soc och lagar?!

Jag gjorde en socanmälan på min mamma för att hon inte är lämplig, hennes hem är inte lämpligt för ett barn!!

Skolan hade tydligen också gjort en anmälan...

Till saken hör att när jag gjorde anmälan så poängterade jag stort och tydligt att jag vill att syster kommer hem till mig, INGEN ANNANSTANS!!!

Jag fick ett tag senare ett spydigt samtal om att jag inget kunde göra och att syster har det bra, och dom ville bara ha svar på lite frågor, efter mycket upprörande ordväxlande så kom vi fram till att bestämma ett möte, för jag vill inte prata över telefonen...jag har inte hört något mer från soc, och syster är jourhemsplacerad nånstan jag inte vet vart....hon har varit i skolan, jag har mina barn där så dom har sett henne...

men jag undrar om inte jag som anhörig har någonting alls att säga till om?!?! ska det helt och hållet vara på soc premisser och grunder allting???

ska det inte vara bättrer för barnet OCH samhället att anhöriga kan ställa upp??? 

Jag är desperat...vill ha hem min lillasyster!!!                   

• Svar på tråden jag vill ha hem min syster, men soc har jourhemsplacerat henne :-(
  • Anonym
    Anonym (saknar) skrev 2012-03-29 15:54:57 följande:
    Då när jag gjorde min anmälan så försäkrade dom sig om, om det var så att dom skulle hämta flickan att det var ok att dom kom till mig med henne...
    Det råder ju brist på jourhem så de kanske ville ha dig som backup. Men jag tycker du ska ansöka om att bli familjehem för henne. Det är inte alls ovanligt att familjemedlemmar får vara det om man anser att det är för barnets bästa. Det handlar lite om vad som är fel med moderns omsorg också. Så länge flickan är med dig så kan det vara svårt för dig att neka mamman tillträde till barnet och ibland är det negativt för barnet.
  • Anonym
    Anonym (saknar) skrev 2012-03-29 15:57:33 följande:
    Jag bor kanon bra, 4 RoK 3våningar, mat på bordet jämt, pluggar föär tillfället, annars jobbar jag...men principen att dom inte ens gjort ett försök!!!

har två barn och är gravid 

jag har min bror på halsen som jag hjälper nu med ett och annat...skulle jag vara lämplig till det för att ingen annan orkar?!?  

desperat är jag!! 
    Utan att veta mer än det du skriver så är det ju inte säkert att du får bli familjehem. Kan du erbjuda henne eget rum, när ni bara har 3 sovrum totalt? Har du tid med henne när du har tre egna barn varav ett nyfött?

Söka tycker jag absolut att du ska göra, men försök se detta som att det är viktigare att hon kommer till en bra familj än att det just är du. Du kan ju ändå träffa henne.
  • Anonym (saknar)
    Anonym skrev 2012-03-29 15:59:02 följande:
    Det råder ju brist på jourhem så de kanske ville ha dig som backup. Men jag tycker du ska ansöka om att bli familjehem för henne. Det är inte alls ovanligt att familjemedlemmar får vara det om man anser att det är för barnets bästa. Det handlar lite om vad som är fel med moderns omsorg också. Så länge flickan är med dig så kan det vara svårt för dig att neka mamman tillträde till barnet och ibland är det negativt för barnet.

Ja så är det ju, men mamma har varken vett eller förstånd till att föra sin talan!! och hon är alldeles för konflikt rädd för att "försöka ge sig på mig"
  • Anonym (saknar)
    Anonym skrev 2012-03-29 16:01:07 följande:
    Utan att veta mer än det du skriver så är det ju inte säkert att du får bli familjehem. Kan du erbjuda henne eget rum, när ni bara har 3 sovrum totalt? Har du tid med henne när du har tre egna barn varav ett nyfött?

Söka tycker jag absolut att du ska göra, men försök se detta som att det är viktigare att hon kommer till en bra familj än att det just är du. Du kan ju ändå träffa henne.

Jag har ett rum över, har en inredd källare som jag och karln kan ta, men som soc säger så handlar det bara om ett kort tag, sen ska hon hem till mamma igen....

nu vet jag ju att det inte kommer bli så  
  • augustisten

Om din mamma inte vill att hon bor hos dig finns det nog inget du kan göra, och troligen beror det på det eftersom du inte ens blir utredd.

• Kjell2

Foremllt har du väldigt lite att säga till om, du är t ex inte vårdnashavare.

Vad som kan ha hänt är att mamman gått med på en frivillig placering under förutsättning att det är hos fosterhem. Soc har då valt att accepterar detta istället för att dra igång LVU-svängen.

Ett annat alternativ var att soc såg att det var bråttom. De vågade inte placera din syster hos dig då de inte hade kolla på vem du var. Alltså fick det bli ett jourhem.

Försök hålla igång en dialog med soc. Att skälla, bråka för mycket kan göra att de ser en viss tvekan att fostehemsplcera din syster hos dig.

• Anonym (saknar)
    Kjell2 skrev 2012-03-29 16:19:56 följande:
    Foremllt har du väldigt lite att säga till om, du är t ex inte vårdnashavare.

Vad som kan ha hänt är att mamman gått med på en frivillig placering under förutsättning att det är hos fosterhem. Soc har då valt att accepterar detta istället för att dra igång LVU-svängen.

Ett annat alternativ var att soc såg att det var bråttom. De vågade inte placera din syster hos dig då de inte hade kolla på vem du var. Alltså fick det bli ett jourhem.

Försök hålla igång en dialog med soc. Att skälla, bråka för mycket kan göra att de ser en viss tvekan att fostehemsplcera din syster hos dig.

frivilligt vart det mer eller mindre för att det inte skulle bli under tvång...soc vet vad jag har för relation till mamma och att det är just därför jag står där jag står idag med mitt liv...jag har fått tagit hand om mig själv...så dom vet att det inte finns en chans att mamma skulle få bete sig som hon vill med/mot mig...

jag ska jobba på det...men dom är oftast så kör i vägg att dom gör precis som dom vill, och kan dom inte svara på en fråga så skyddar dom sig med "sekretess"   
  • augustisten
    Anonym (saknar) skrev 2012-03-29 17:28:09 följande:
    frivilligt vart det mer eller mindre för att det inte skulle bli under tvång...soc vet vad jag har för relation till mamma och att det är just därför jag står där jag står idag med mitt liv...jag har fått tagit hand om mig själv...så dom vet att det inte finns en chans att mamma skulle få bete sig som hon vill med/mot mig...

jag ska jobba på det...men dom är oftast så kör i vägg att dom gör precis som dom vill, och kan dom inte svara på en fråga så skyddar dom sig med "sekretess"   

Jag kan absolut förstå dig men de HAR sekretess och kan ju därför inte berätta så mycket för dig. Om din mamma motsätter sig att din syster bor hos dig, och tex hotar med att inte träffa henne mer då - då finns det i praktiken inte en endaste liten chans att de placerar henne hos dig. Inte ens om du var den bästa placeringen i världen och flickan själv vill bo hos dig. För socialtjänsten kan inte aktivt motarbeta en fungerande förälder/barn relation. Då begår de tjänstefel.

Men jag kan förstå hur hemskt det är för dig.
  • maaammaaa

Kan du ansöka om att få träffa henne någon gång, du har ju inte gjort något fel.

• Anonym (Emma)
    Anonym skrev 2012-03-29 15:52:35 följande:
    Man får tyvärr inte ställa såna krav som du har gjort. Däremot så kan du ansöka om att själv bli utredd som familjehem åt din syster.

Anledningen till att man inte genast tar barnet från din mamma och placerar hos dig är ju för att man helt enkelt inte vet att du är bättre för barnet än ett jourhem är.

Jag har varit familjehem till min syster och jag fick ta hand om henne för soc innan jag blev utredd.
  • Motorcykel
    Anonym (Emma) skrev 2012-11-04 14:01:55 följande:

Jag har varit familjehem till min syster och jag fick ta hand om henne för soc innan jag blev utredd.

Nyfiken fråga: Hur många år är det emellan er?
  • Anonym (Emma)
    Motorcykel skrev 2012-11-04 16:23:18 följande:
    Nyfiken fråga: Hur många år är det emellan er?

6 år, jag var 21 år och hon var 15 år.
Svar på tråden jag vill ha hem min syster, men soc har jourhemsplacerat henne :-(