• gryning2

Åke och Folke

Ville döpa yngsta pojken till Åke eller Folke men det blev att vi valde ett annat namn som min man gillade mer. Jag är dock fortfarande inne på något av dessa om vi skulle få en son till någon gång. Funderar bara lite på hur namnen uppfattas allmänt. Folk har gratulerat min son till att slippa hela Åke men jag tycker det är fint =)

Mamma till H född 071017 och E född 110708
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Åke och Folke
  • Johan70
    Selaine skrev 2012-03-31 21:46:39 följande:
    Det är fina gamla namn, men inget som passar som tilltalsnamn på småbarn idag.
    Vad är det för inställning? Skulle det inte passa bara för att det är ovanligt för barn som föds nu? Jag tycker snarare tvärtom, det finns en poäng i att ta upp gamla fina namn för att barnet skall få ett namn som både är normalt (folk vet att det är ett namn, det passar i en svenskspråkig kontext och det är varken något modernt påhitt eller import från någon amerikansk film) och som barnet sannolikt kommer att vara ensam om i sin klass.
  • Gurkan
    Rosenöga skrev 2012-04-02 02:22:23 följande:
    Folke är väl helt inne, men Åke är det inte riktigt dags för än. Det kommer nog stort om 10-15 år tror jag.
    Jag har träffat på både små Åke och Gösta och Bertil så de är på gång de namnen med
  • Dixie

fina namn, men jag hade valt Folke!
    Jag hade undvikit namn med å, ä och ö i - tror det kan ställa till lite bekymmer för barnen om de vill utomlands när de blir större!

• aud

Tycker om båda namnen och har använt ett av dem som mellannamn då det är släktnamn (men tycker att det är fint oavsett).

• cloudberry79

Gillar båda och hade båda som förslag till kommande bebisen, men nu har det visat sig att det troligtvis är en lillasyster, så då blir det varken eller

Sur, grinig och på smällen.
  • Minikatt

Folke hette min farfar och Åke hette makens morfar, så jag förknippar båda namnen med gubbar.

♥ ~ * ~ * ~ ♥ Wilmer 100514 ♥ ~ * ~ * ~ ♥
  • Tygtiiger

Jajemen på båda! Min yngsta heter Folke och Åke är ett fint namn som jag spår är på rask frammarsch...

Krupke, we've got problems of our own!
  • SötFlöt

Nej och herregud, BUT WHY?

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova 090305 & Iza 110403 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • Lattjo

Jag gillar Åke som namn eftersom min farfar hette det, min pappa, min bror och min son heter det i mellannamn. Men jag skulle aldrig döpa ett barn till det i förnamn. Inte Folke heller, alldeles för gubbiga för mig.

• SötFlöt

Sedan finns det ju finare gubbnamn än andra men Åke är som Berta..

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova 090305 & Iza 110403 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • violatricolor

Fina namn som jag också övervägt som pojknamn. Dock hade en nära släkting till mig två hundar som hette Åke och Folke så därför hade jag kanske inte valt dem...

Svar på tråden Åke och Folke