• Anonym

    Vad krävs?

    Vad krävs för att få adoptera ett barn i Sverige?
    Vart vänder han sig om man vill hjälpa/ta hand om en bebis/ett mindre barn?
    Någon som gjort det?
    Tack på förhand

  • Svar på tråden Vad krävs?
  • mammatill6
    Anonym skrev 2012-04-02 13:57:33 följande:
    Vad krävs för att få adoptera ett barn i Sverige? Vart vänder han sig om man vill hjälpa/ta hand om en bebis/ett mindre barn? Någon som gjort det? Tack på förhand

    Det är ganska hårda krav. MAn ska ha ekonomiskt stabilitet, vara gift. Det kostar en hel del pengar som man måste vra beredd att betala. Man får inte ha några allvarliga sjukdomar eller straffregister.
  • Anonym (Nästan Mamma)

    Det beror på om du vill ta hand/hjälpa genom att vara familjehem eller fosterfamilje eller om du menar att du vill adoptera ett barn. Det är stor skilnad. Oavsett så krävs båda alternativen att du blir utredd hos familjerätten. Vid adoption blir man intervjuvad om sin barndom, nutid, framtid. Läkarunderöks, socialen kommer hem och tittar på ert hem och en massa annat.  Sen ska ditt ärende tas upp i socialnämnden som ska godkänna dig och din man som adoptivföräldrar. Vi fosterfamilj ser förfarandet annorlunda ut. Ta kontakt med Familjerätten i din kommun. Svenska adoptioner äv väldigt väldigt ovanligt. Jag är faktiskt osäker på om man kan stå i kö för att adoptera ett svensk barn, jag tror inte det.

    Lycka till!

  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2012-04-02 13:57:33 följande:
    Vad krävs för att få adoptera ett barn i Sverige? Vart vänder han sig om man vill hjälpa/ta hand om en bebis/ett mindre barn? Någon som gjort det? Tack på förhand

    Man får genomgå samma medgivandeutredningsprocedur som de som adopterar internationellt för det går inte att köa för ett barn enbart i nationell adoption. Dels är det för få barn tillgängliga dels skall, enligt svensk lag, vårdnadshavaren/na (biomamma/bioföräldrarna) ha insyn och kunna påverka val av familj dvs inte den sökande som "köat längst" ....
  • ekke

    Det finns ingen "sverigekö". De flesta nationella adoptioner är inom familjen. Ett fåtal adoptioner går till "okända" oftast genom att en socialsekreterare kontaktar en annan som bor långt bort.

    Jag tror att ni kommer att få en tuff utredning om ni säger att ni bara kan tänka er ett litet barn från Sverige.

  • Anonym (insatt)
    ekke skrev 2012-04-03 06:54:49 följande:
    Det finns ingen "sverigekö".  Ett fåtal adoptioner går till "okända" oftast genom att en socialsekreterare kontaktar en annan som bor långt bort.

    Jag tror att ni kommer att få en tuff utredning om ni säger att ni bara kan tänka er ett litet barn från Sverige.

    " De flesta nationella adoptioner är inom familjen."

    Vad har du för källa för det påståendet? För det stämmer verkligen inte .... om man nu inte menar styvbarnsadoptioner. Men det är väl inte den typen av adoption som diskuteras i denna tråd?  
  • ekke

    Om man tittar på adoptioner i Sverige så är det ganska "många". (Ska kolla statistiken sen när jag sitter vid en dator). Därför kan man tro att det är en hel del barn som adopteras precis som vid internationell adoption. Men så är det ju inte, de flesta är ju närståendeadoptioner (styvbarn mm.), och just pga att statistiken finns så kan det ju vara bra att nämna detta även i denna tråd.

  • Anonym (Nästan Mamma)

    Vi blev tilfrågade om att adoptera en ofödd liten bebis här i sverige för en tid sedan. Hjärta Tyvärr ändrade sig mamman 2 veckor innan förlossningen så att det blev Familjehem för bebisen istället Gråter. Vår familjerättsekreterare sa att ca 10- 15 barn om året adopteras bort på det här sättet. Dvs att mamman vid födseln adopterar bort barnet till okända adoptivsökande i annan kommun.

Svar på tråden Vad krävs?