• sassus

Hur kan man hitta tillbaka till varandra?

Såg "Så levde de lyckliga i alla sina dagar" på nätet igår, och hörde ett citat som passade så bra in på mig och min sambo, nämligen "vi hade ett hem med två barn, men ingen relation". Vi har vårt andra barn på väg, men vår relation är som bortblåst. Jag älskar min sambo, och sist jag frågade honom om han älskar mig svarade han ja (vi är extremt dåliga på att säga det till varandra, och har alltid varit). Jag är dock rädd att om vi fortsätter i de här hjulspåren kommer vi inte bo tillsammans längre om ett par år. 

Problemet är att vi tar varandra för givet tror jag, vi ger inte varandra uppskattning och närhet (jag tycker personligen att jag är bättre på det än han), och vi gör aldrig något tillsammans bara han och jag. Kan ta ett exempel, som handlar om alla hjärtans-dag. Jag ville åka till Stockholm och bo på hotell, och gå och se på Dirty Dancing. Sen kände jag att vi inte hade råd att göra det, så då tänkte jag en weekend i Göteborg, som blev en hotellövernattning i Gränna, som blev restaurangbesök och bio i hemstaden, som blev bio, och kvällen slutade sedan hemma i soffan framför TV:n. Jag VET hur viktigt det är att göra saker tillsammans, men det är precis som att vi inte tycker det är värt pengarna det kostar, även om det bara är en liten kostnad egentligen. Pratar vi om att gå ut och äta slutar det ändå med att vi lagar mat hemma... Hyr vi film är det inte alltid vi ser den tillsammans, utan han går upp och lägger sig istället. Jag har börjat jämföra mig med alla par vi känner, och känner mig så ledsen då. "Jaha, nu har de en helg i Stockholm, nu ska de gifta sig, nu ska de åka till kanarieöarna..."  Är det bara vi som har det helt dött?

Häromdagen fick jag frågan av en om det inte var jobbigt att inte ha någon släkt i närheten som kan vara barnvakt. Då sa jag att min sambos mamma bor bara några mil från oss, och har varit det några gånger. Fick svaret "då brukar hon komma och sova över?". Eh nej, vi gör aldrig något tillsammans på kvällen så hon behöver det.

Jag kan tro att svaret på det här är att börja göra saker tillsammans, börja ge varandra uppskattning, närhet osv. Men det är svårare än det låter. De få gånger vi går ut och äter har vi liksom inget att säga till varandra känns det som, så det blir bara jobbigt... Vi är också extremt dåliga på att prata med varandra. Jag gråter i tysthet bredvid honom i sängen, men vågar inte prata med honom om hur jag känner. Det är ju helt stört.

Ibland tänker jag att med nästa barn som kommer om knappt en månad kommer vi nå botten, och då kanske vi måste ta tag i det här. Kanske till och med gå och prata med någon, iaf prata igenom vår relation. Det känns som en tröst på något sätt. För en sak är säker, jag vill inte ge upp!

Det tragiska är att vi "bara" har varit tillsammans i sju år, och jag känner ändå att vi inte har något mer att upptäcka hos varandra. Hörde igår några som sa att de fortfarande upptäcker nya saker hos varandra efter 40 år... Då är ju sju år ingenting....

Hoppas någon har orkat läsa allt det här. Äe det någon som har hittat tillbaka till sin partner, och hur gjorde ni? Eller är det någon som har andra råd att ge? Jag vill ju inte ha det så här...  

• Svar på tråden Hur kan man hitta tillbaka till varandra?
  • LinaRosell

Jag skulle vilja fråga er som är med på den här tråden.. Hur skulle ni definiera ordet kärlek när man varit tillsammans några år- kanske 4-8 år? Och kanske har man barn. Hur känns den kärleken?

• Kamelians

Oj, svår fråga! Det är väl en sak hur man skulle vilja att det var, en sak hur det är? Plus att det så klart är oerhört olika från relation till relation.

Den tråkiga sanningen, om jag utgår från mitt eget liv, är att kärleken känns sömnig, nedprioriterad och omdirigerad (till barnet). Rynkar på näsan

Själv då?   

• LinaRosell

För mig är kärlek efter några år;

Man är bästa vänner som trivs tillsammans...
    Man berör varandra på ett djupare sätt..
    Den du älskar är den första du vill ringa till när några bra eller dåligt har hänt..

Den du älskar och den du kände pirr i magen för har blivit din bäste vän som du delar ditt innersta med och som du har ett sexuellt umgänge med..
    Man känner inte pirr och fjärilar i magen varje dag, man saknar inte varandra hela tiden utan det kan vara skönt att var ifrån varandra och få egentid...

Mitt ex sa att han inte älskar mig längre för att han inte kände pirret längre..
    Jag tror att pirret kommer när man delar de där speciella tillfällena med varandra- under sex, en middag elelr bara genom att killa på varandra i handen när man tittar på en film=)

När man varit tillsammans en längre tid utvecklas man till kamrater som delar det lilla extra..

det är kärlek för mig=)

• sassus

Jag tyckte du sammanfattade det bra där i slutet.. Kamrater som delar det där lilla extra Min sambo är min bästa vän måste jag säga. Jag vill dela allt med honom, och det är han som jag ringer direkt jag vill berätta något - tråkigt som kul. Nu när förhållandet går lite på sparlåga och romantiken och sexlivet haltar fram som en gammal åldring brukar jag tänka på att om jag hade det så här med någon av mina andra bästa kompisar skulle jag vilja flytta isär för länge sen. Om ni fattar hur jag menar Det är liksom han jag vill leva med. Punkt

• Alexi
    LinaRosell skrev 2012-08-29 10:21:51 följande:
    För mig är kärlek efter några år;

Man är bästa vänner som trivs tillsammans...
    Man berör varandra på ett djupare sätt..
    Den du älskar är den första du vill ringa till när några bra eller dåligt har hänt..

Den du älskar och den du kände pirr i magen för har blivit din bäste vän som du delar ditt innersta med och som du har ett sexuellt umgänge med..
    Man känner inte pirr och fjärilar i magen varje dag, man saknar inte varandra hela tiden utan det kan vara skönt att var ifrån varandra och få egentid...

Mitt ex sa att han inte älskar mig längre för att han inte kände pirret längre..
    Jag tror att pirret kommer när man delar de där speciella tillfällena med varandra- under sex, en middag elelr bara genom att killa på varandra i handen när man tittar på en film=)

När man varit tillsammans en längre tid utvecklas man till kamrater som delar det lilla extra..

det är kärlek för mig=)
    Jag håller helt med. Jag bara längtar efter att få prata med maken, få berätta saker för honom och bara dela saker med honom. Det är inget himlastormande pirr längre men det kan komma någon gång ibland när man minst anar det också.
  • jonte02

Ni måste börja prata med varandra
    Ni måste "tvinga" ut er på restaurang och/eller liknande 

Jag förstår och håller med om att det kan sitta långt inne. Det är svårt att bryta mönster, men vill man så går det. Såklart att det kan kännas lite obekvämt och konstigt att sitta på en restaurang helt själva som man kanske inte har gjort på flera år. Ge det ett par tre gånger så får ni fart på det hela. Det är jag övertygad om.

Jag och min fru har inte varit så bra på det heller de senaste åren med småbarn. Men det är härligt avslappnande att tillsammans bara vara och sitta och njuta av sin älskling och god mat o kanske en bio. Klä upp sig lite innan och bygga upp lite stämning. 

• Kamelians

Jonte - har ni båda två jobbat på att hålla relationen vid liv?

Tack förresten för ett bra inlägg!  

• jonte02
    Kamelians skrev 2012-09-12 11:41:48 följande:
    Jonte - har ni båda två jobbat på att hålla relationen vid liv?

Tack förresten för ett bra inlägg!  
    I vårt fall var det jag som "vaknade", men det kunde säkert lika gärna varit min fru. I mitt fall så kände jag att jag saknade intimitet och närhet...och självklart sex. Såhär med facit i hand kanske jag började i fel ände, men vi har ändå lyckats hitta tillbaka till varandra och tillsammans skapa en varmare och öppnare kommunikation. 

Vi har tre barn och under våra 7 år med bebis har det gått upp och ner periodvis.

Det var ju mycket annat som kom upp till ytan i våra samtal. Allt mellan himmel och jord. Vi förstår varandra mycket bättre idag efter ett år av öppen kommunikation än vi någonsin förstått varandra tidigare (har levt tillsammans i 12 år).

Någon i förhållandet/relationen måste börja...börja öppna sig. Blotta sina känslor. Tala om vad man tycker och tänker. Utgår man från sig själv så tror jag att det andra kommer mer eller mindre automatiskt. Det är vad jag tror och vad jag har erfarit.
  • Kamelians

Jonte, det låter ju som en riktig solskenshistoria!

Fick ni hjälp av en extern part, eller skötte ni samtalen på tu man hand? 

• jonte02
    Kamelians skrev 2012-09-12 12:32:32 följande:

Jonte, det låter ju som en riktig solskenshistoria!

Fick ni hjälp av en extern part, eller skötte ni samtalen på tu man hand? 

Vi hade en bra fungerande kommunikation även innan, men vi hade aldrig djuplodat så som vi har gjort det senaste året. Vi har inte tidigare "vågat" blotta oss så för varandra...och kanske har inte behovet funnits till det tidigare heller. 

Så, nej vi involverade aldrig en extern part även om jag förde det på tal när det var som mest intensivt och jobbigt. Men min fru ville absolut inte det. Hon skulle känna sig svag som människa då. 

Ska jag vara helt ärlig utan att låta alltför kaxig så hade vi aldrig klarat biffen om jag inte sänkt min guard och utgått ifrån mig själv och vad jag önskade/önskar och ville/vill. I början ansåg hon att det vad jag som hade problem även om jag tror att hon innerst inne förstod och till viss del höll med. Jag å andra sidan försökte få fram budskapet att det är vi som har ett gemensamt problem i våran relation.

I mångt och mycket tror jag det handlar om att uttrycka sig på rätt sätt och inte låta anklagande eller förmyndigande. Om man utgår ifrån sig själv finns det inget att anklaga eller försvara sig emot. Men ifrågasätter man sin "motpart" och hävdar och tycker en massa så kan det lätt bli fel.

Det blev en solskenshistoria av det, men den är långt ifrån färdigskriven .
  • LinaRosell

Det är ju som de säger: En relation är ett heltidsjobb=)

Jag kan säga att sen jag och barnens pappa flyttade isär har vi en mycket bättre relation.. vi kan prata om saker vi inte kunde prata om förut och jag är mycket öppnare vad gäller vardagliga saker och speciellt sex !

Jag håller med Jonte- någon måste ta det där första steget och lägga korten på bordet och blotta sin själ=)

• Storkmamman

Ja va fint sammanfattat. För mig är min man min bästa vän. Jag ventilerar allt med honom. Drömmar mina drömmar med honom och vi kämpar för samma mål. För mig är han mitt allt och han ger mig ny kraft och nya insikter när jag är svag. Ibland är det lite tråkigt och känslorna ligger under ytan och ibland blommar de upp igen i en nyförälskelse trots barn och mycket omkring.

• greta2
    Millicent skrev 2012-04-16 11:00:22 följande:
    Jag tror att första steget är att båda ser och erkänner att allt inte är som det ska i relationen för det är det ju inte om en känner att det är svårt att nå den andre. Därför tänker jag att det är där man behöver börja. Att man måste ta bladet från munnen och säga vad det är det handlar om. Att "tjatet" om restaurangbesök egentligen inte handlar om att gå ut utan att man känner att det finns en för stor känslomässig distans, för lite själslig intimitet, för lite uppriktigt delande av tankar och känslor. Att det egentligen handlar om att bli sedd och att se sin partner. Kan man inte enas om att det behovet finns hos en eller båda och att båda tar det behovet på allvar så blir det svårt att arbeta på att komma närmare. Det krävs två som är med på noterna vad det handlar om. Och som vill. Annars stannar det nog vid tjat om bio och att ena parten inte förstår varför bio skulle vara då viktigt. Familjerådgivning är bra. Det är inte ett misslyckande. Det är ju att ta sin relation på allvar och att försöka underhålla den smart. Som att anöita konsult/hantverkare för jobb man inte klarar helt på egen hand. Varför vänta eller börja bygga fel av frustration? Så kan man iaf tänka om man inte vill falla ner i gropen att känna sig som ett misslyckat par. Jättemånga jag känner har haft en period med parterapi.

Millicent skrev 2012-04-16 11:00:22 följande:
    Jag tror att första steget är att båda ser och erkänner att allt inte är som det ska i relationen för det är det ju inte om en känner att det är svårt att nå den andre. Därför tänker jag att det är där man behöver börja. Att man måste ta bladet från munnen och säga vad det är det handlar om. Att "tjatet" om restaurangbesök egentligen inte handlar om att gå ut utan att man känner att det finns en för stor känslomässig distans, för lite själslig intimitet, för lite uppriktigt delande av tankar och känslor. Att det egentligen handlar om att bli sedd och att se sin partner. Kan man inte enas om att det behovet finns hos en eller båda och att båda tar det behovet på allvar så blir det svårt att arbeta på att komma närmare. Det krävs två som är med på noterna vad det handlar om. Och som vill. Annars stannar det nog vid tjat om bio och att ena parten inte förstår varför bio skulle vara då viktigt. Familjerådgivning är bra. Det är inte ett misslyckande. Det är ju att ta sin relation på allvar och att försöka underhålla den smart. Som att anöita konsult/hantverkare för jobb man inte klarar helt på egen hand. Varför vänta eller börja bygga fel av frustration? Så kan man iaf tänka om man inte vill falla ner i gropen att känna sig som ett misslyckat par. Jättemånga jag känner har haft en period med parterapi.

Bra skrivet!
  • Gulia84

Följer för lite tips! Låter som jag skrivit allt!

• EMJUFIPA

Jag lider med dig sassus, verkligen!

Jag känner igen ganska mycket från det du skriver, att man lever parallella liv och inte ett liv tillsammans.
    Jag är gift med min drömkvinna. Vi gifte oss för snart 2 år sedan och har levt tillsammans i snart 9 år. Vi har också 3 underbara barn tillsammans och det har, som du förstår, hänt jättemycket under vår tid tillsammans. (barn på snart 8, snart 6 och 2 1/2, nytt hus, bröllop mm)

När jag kände det som du beskriver som starkast frågade jag min fru om det fanns något hon ville eller borde berätta för mig (jag kände då att jag inte hade något att förlora, vilket i sig var allt annat än rätt men det var känslan som jag hade). Svaret blev ja och starten på min mörkaste tid hittills började där och då.

Min fru hade träffat en annan man, en bekant till oss båda, som hon pendlar tillsammans med på tåget till sitt arbete i en stad några mil bort. "Ingenting" hade hänt eller åtminstone inget fysiskt men hon hade fallit för honom. Många, långa samtal på tåget om djupa saker hade utvecklats till en långlunch och epost och koordinerade restider/tågtider.... Det kändes fruktansvärt och gör det fortfarande, men det som sedan kom upp kändes till en början ännu värre!!

Vi har sedan den kvällen för snart 6 veckor sedan pratat väldigt många timmar om allt som har hänt under våra snart 9 år tillsammans om alt som hon så här i efterhand har känt varit fel eller inte gillat. Saker vi då inte märkte för vi levde i vår "familjebubbla"...

Jag säger inte att din man är otrogen utan det jag vill försöka få fram är att om du känner som du känner och inte får någon respons så FINNS DET GARANTERAT saker ni behöver få upp till ytan.

I vårt fall har vi enats om att vi vill gå vidare tillsammans och kämpa för vår relation och vår familj och det går långsamt framåt. Det jag är rädd för allra mest är att hennes känslor och tankar för "honom" ska blomma upp igen när de ses nästa gång. Nu försöker hon undvika honom men förr eller senare kommer de att ses igen på tåget, på stan eller på soptippen vad vet jag. vad händer då? ja, vad händer då...

Senast det hände var när de träffades på tåget strax efter nyår och då byttes ord och tankar om saknaden av varandra, om hur deras julfirande varit mindre lyckade pga av denna saknad och min fru var tillbaka på ruta ett igen och vi stod nog längre ifrån varandra än någonsin tidigare.

Nu har vi kommit fram till ett antal saker VI TILLSAMMANS måste göra eller ändra på och vi har varit hos en familjeterapeut. Vi kommer fortsätta med det sistnämnda men första gången gav i stort sett ingenting eftersom inget nytt kom fram. Vi har säkerligen tömt ut och in på varandra och oss själva flera gånger om under minst 40-50 timmars samtal på egen hand under dessa 6 mardrömsveckor.

idag klamrar jag mig fast vid att min fru nog befunnit (befinner sig) i någon form av livskris, där hon känner att livet sprungit iväg och att hon inte vet om det är så här livet "ska vara". Att hon träffat "honom" är i sig nog inte det viktigaste för mig utan allt som har sagts där efter - det är det som har sårat mest och det är det som ska vara grunden för när vi nu försöker att bygga upp vår relation och vårt äktenskap på nytt.

Kommer vi att hitta tillbaka igen? Kommer jag någonsin att komma över sveket? Kommer hon någonsin att älska mig och se på mig på samma sätt som sommaren 2012 (när vi gifte oss)? Kommer vi att skiljas?

Jag vet inte! Det enda jag vet är att jag kommer att fortsätta att kämpa för min fru och för min familj så länge jag har luft kvar i mina lungor och sorgen i mitt hjärta inte får det att brista rent fysiskt så kommer jag att fortsätta med det och kanske, kanske någon gång i framtiden så kan vi se tillbaka på det här som en bra sak - som något som faktiskt utvecklade vår relation!

Jag önskar dig all lycka till - var starkt, våga ta upp det svåra och ta inte ett nej från hans sida utan fortsätt att "kräva" att allt ska fram, hur sårande det än kan vara...

• Del

Känner igen mig så mycket i det här, har inga egna tips att komma med men har läst igenom hela tråden och ska använda några av tipsen här. För mig känns det som om jag och min sambo bara kommer längre och längre bort från varandra även om vi går på bio och så. Vi kommer närmare varandra för stunden men dagen efter så känns det lika långt i mellan oss som innan...

Hoppas allt löser sig för er dock

*Kramar*

D

Svar på tråden Hur kan man hitta tillbaka till varandra?