• Hannah8401

    Hårt tränande kvinnor som försöker bli gravida?

    Hej!

    Jag undrar om det är någon mer än jag som tränar ofta och tungt som försöker bli gravida? Eller någon som lyckats? Tror ni det kan påverka chansen negativt?

    Hittade ingen liknande tråd, de flesta handlar om att gå ner i vikt och börja träna för att bli gravid:)

    Vore roligt att diskutera detta, samtidigt om man nu lyckas, hur man tränar under och efter graviditet.

    Glad påsk!

  • Svar på tråden Hårt tränande kvinnor som försöker bli gravida?
  • Camille

    Ja jättekonstigt hon var rätt så stressad, fattade ingenting. Borde frågat mer men blev lite ställd i situationen.
    Ja första pergokuren, det kommer nog med största sannolikhet bli dubbelkur nästa gång.

    Oj 12pass! Det är mycket det! Men det e klart du har ju det som jobb..
    Har du ätit pergotime tidigare?

  • Hannah8401

    Du får fråga mer nästa gång.

    Ja, dom sista två ska jag ha snart, har verkligen sovit dåligt inatt med så jag är inte så snäll mot kroppen just nu:(
    Men imorgon blir det vvviiilllaa!!!

    Ja jag tog tre kurer med pergotime i somras, enkel, dubbel, och trippel. Jag fick utslag på ältest för första gången, men däremot så fick jag mens en vecka efter, så alla tre cykler på pergotime blev på bara 22 eller 23 dagar. Vet inte vad som hände.
    Men det är bra att du får göra vul för att se att det fungerar.

  • Hannah8401

    Efter 12 pass träningspass denna vecka:) Veckan innan när det troligtvis fäste sig gjorde jag ett gäng repetioner med 100 i mark! Jag har alltså lyckats trots obefintliga äggreserver och massor av träning!!! Wiieee!!!!! Hur går det för dig Weebe? Ska vi starta en träningstråd för gravida som alla kan komma till sen??


  • Camille

    Wow, häftigt!! Och supergrattis Hannah!!!

    Hehe, ja en träningstråd för gravida var en bra idé :)
    Jag hoppas innerligt att jag ska få ett plus såsmåningom också! Har ju gått fint för er andra.

  • WeeBee

    Grattis Hannah!
    Gu va kul!

    Jag tränar inte så mycket nu, har inte haft tid å fy fään va illa jag har mått. Ska iväg å köra ett bodypump-pass idag tänkte jag så att inte allt förfaller

    Men visst...vill du starta en ny tråd för tränande-blivande-mammor så är jag på!

    Jag är i vecka 8 redan...tiden gick fortare än vad jag föreställde mig i början...dock 4 veckor kvar till den där efterlängtade vecka 12!

    Grattis igen!

  • Hannah8401

    Tack igen!! Jag är överlycklig:):):) Bara att hoppas den vill stanna är så rädd för det.

    Ja men då ska jag försöka starta en sån tråd, kanske finns det många som kan mer om det och vet vad som är ok att träna osv.

  • WeeBee

    Ja

    Jag måste dock säga att träningen inte känns riktigt lika viktig längre! Jag ser iof fram emot att komma igång igen efter förlossningen...men just nu tar jag det lugnt å känner att det är helt okej!

    Min bebis går före allt! Kroppen å formen är ju enkelt föränderliga så det fixar jag till igen efter att det inte längre finns ett annat liv som är helt beroende av vad som händer i min kropp.

    Tack vare illamåendet har jag stått stabilt i vikt hela tiden...trots heeeelt förändrad diet å extremt minskad träning.

    Det var många herrans år sedan jag åt så mycket kolhydratsmat som jag gör nu...men jag förmår helt enkelt inte äta vad som helst å mina tidigare nyttiga favoritmåltider är helt motbjudande för tillfället.
    Exempelvis keso...som alltid varit en favorit...till allt! Det går bara inte att äta keso nu...blir äcklad bara av tanken.

    Så aptiten har förändrats enormt mycket!

  • Hannah8401

    Ha ha vad märkligt att det ändras så med vad man tycker om! Undrar om det är kroppen som försöker tala om vad den behöver? Jag har inte märkt något med maten än, men det är nog alltför tidigt för mig. Nej träningen kommer inte bli något prio, baby först. Men hade vart roligt att kunna hålla sig i hyfsad form iaf. Fy jag kommer säkert bli en koloss. men det gör inget

  • WeeBee

    Hannah - Du kommer troligtvis inte att bli en koloss! Du vet ju hur man ska äta å träna så risken för att du ska hamna på soffan å möla godis å chips graviditeten igenom är extremt liten.
    Om du drabbas av samma aptit-problem som mig så lär det inte heller bli nått problem...för då varesig kan eller vill du överäta.

    Du kommer säkert bara att få en skitfin kulformad bebismage som du stolt kan visa upp för omgivningen om några månader!

  • Hannah8401

    Ha ha nej godis och chips på soffan blir det nog inte när började du må illa? Jag har haft step och pump idag, det gick fint men jag tycker konditionen känns sämre. Den 15 november tror jag jag hade äl. Och du då? Vet du vilket datum din bebis blev till?

  • WeeBee

    Hannah - Ja, 26e oktober. Jag har varit illamående i ca 2 veckor nu. Från vecka 6 (5+5) Aptiten förändrades dock redan nån dag innan BiM.
    Första dagarna med illamående accelererade det kraftigt så jag var rädd för att behöva sjukskriva mig från jobbet, men sen stabiliserade det sig å jag har ännu inte kräkts...även om känslan av att det är nära finns ofta.
    Sen är det ju ett förbannat skämt att kalla det för morgon-illamående...jag mår illa till och från dygnet runt å värst är det på eftermiddag/kväll.

    Håller tummarna för att du ska slippa!

  • KarinF

    Tittar in en sväng, har inte varit här sedan plusset i mitten av oktober. Ser att det har hänt en del! Stort grattis till WeeBee och Hannah!! Vad kul! Har gått bra här, är i v.16 nu. Körde med hormonsprutor och trodde inte att det skulle ta sig så fort. Men det gick på första försöket och så blev det tvåäggstvillingar dessutom. Stort lycka till, allihopa som kämpar!!

  • WeeBee

    Tvillingar Va kul! Jag vet inte hur många det gömmer sig i min mage än...säkert bara en, men jag har tvillingar i släkten.

    Jag har precis idag kommit upp i 12 fulla veckor Den magiska gränsen

    Har haft förkylning å magsjuka senaste veckan, så det har varit en prövning...men hoppas att jag å bebis får må bra framöver!

    Lycka till till Dig å alla andra oxå!

  • HArecovery

    Hård träning i samband med för lite mat och stress leder till något som kallas hypotalamisk Amenorre. Det innebär att kroppen känner att den för tillfället inte har tillräckligt med resurser att genomgå en graviditet och således ställer in ägglossningen (och mensen). Det är supervanligt! Jag var själv drabbad av detta i 10 år (märkte det dock inte då jag åt p-piller). Men nu är jag lycklig två-barns-mamma 🥰 själva läkningen var supertuff då det innebar mer mat, mindre träning och viktuppgång, men såhär i efterhand var det sååååå värt det 💖

Svar på tråden Hårt tränande kvinnor som försöker bli gravida?