• Themis

Allt du undrat över men inte velat fråga om?

Det har funnits sådana här trådar förut och de har varit mycket lärorika. Fråga nåt som du undrat över så får andra medlemmar försöka ge ett bra svar.

Idag undrar jag faktiskt en sak vansinnigt mycket: VARFÖR vill kabinpersonalen alltid att fönsterluckorna ska vara uppe när planet startar och landar?

Jag fattar inte alls, planet kan väl inte bli avbalanserat av så lite eller?
    Eller är det någon sadistisk idé om att flygrädda borde öva sig?

Jag blir tokig!!

Men vad undrar du över?

Full frontal nerdity.
  • Svar på tråden Allt du undrat över men inte velat fråga om?
  • elinos01

Jag har under de senaste åren undrat VARFÖR folk i jämtland (och vissa andra ställen i norr) aldrig säger adjektiv i plural?

Dom säger 'vi blev varm' 'är ni kall?' 'Vi blev blöt' eller tex 'Vi var snabb', Det svider i mina öron! Är det någon dialekt grej? 

• carpediemo
    elinos01 skrev 2012-08-22 23:31:44 följande:
    Jag har under de senaste åren undrat VARFÖR folk i jämtland (och vissa andra ställen i norr) aldrig säger adjektiv i plural?

Dom säger 'vi blev varm' 'är ni kall?' 'Vi blev blöt' eller tex 'Vi var snabb', Det svider i mina öron! Är det någon dialekt grej? 
    Ja, jag pratar själv så och det har nog med dialekt att göra, Norröver.
  • elinos01
    carpediemo skrev 2012-08-23 02:26:25 följande:
    Ja, jag pratar själv så och det har nog med dialekt att göra, Norröver.
    Bah, haha! AJa, det är väl bara att vänja sig då ;)
  • lövet2
    elinos01 skrev 2012-08-22 23:31:44 följande:

Det är typiskt för norrländska dialekter att man inte säger något i onödan. Inga onödiga ord och inga onödiga ändelser. Går något att korta av, så gör man det. Ett typiskt exempel från "min" dialekt:
    - Jag har inte varit och handlat ännu (på rikssvenska)
    - Jag har ovarit och handlat (på dialekt)
  • elinos01

hos oss är det mer 'ja hante vatt å handlat än.' Vi i söder snackar inte så snyggt heller när man tänker efter ;) 

• Themis
    HannaVirrpanna skrev 2012-08-23 09:46:04 följande:
    På min dialekt: ja ha int vare å hannla än.
    Älska norrländska! HjärtaHjärta
    För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
  • LunaLunatic
    HannaVirrpanna skrev 2012-08-23 09:46:04 följande:
    På min dialekt: ja ha int vare å hannla än.
    Ja har inte vart å handla
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Bye baby Bunting
    Glädje58 skrev 2012-09-08 12:18:36 följande:
    Varför ringer telefonen när jag sitter på toa?
    Varför svarar en del när de sitter på toa?
    Yta i all ära, men utan substans kommer man inte långt
  • Glädje58
    Glädje58 skrev 2012-09-08 12:18:36 följande:
    Varför ringer telefonen när jag sitter på toa?
    ps

Jag har suttit bredvid telefonen i tre timmar. 
  • Glädje58
    Bye baby Bunting skrev 2012-09-08 12:19:34 följande:
    Varför svarar en del när de sitter på toa?
    Jag svarar på toa när jag är så förutseende att ta med mig telefonerna Glad
  • Pimpinellan

Varför tror nästan alla hundägare att jag är hundrädd när jag inte tillåter deras hundar att slicka och hoppa på mig när det istället handlar om hundallergi vilket jag alltid förklarar på en gång,men ändå tycks det inte riktigt gå in...? 

• Glädje58
    Pimpinellan skrev 2012-09-08 12:29:30 följande:
    Varför tror nästan alla hundägare att jag är hundrädd när jag inte tillåter deras hundar att slicka och hoppa på mig när det istället handlar om hundallergi vilket jag alltid förklarar på en gång,men ändå tycks det inte riktigt gå in...? 
    Tror att många hundägare är hörselskadade eftersom de får höra hundskall så ofta
  • Pimpinellan
    Glädje58 skrev 2012-09-08 12:36:11 följande:
    Tror att många hundägare är hörselskadade eftersom de får höra hundskall så ofta

Ja,kanske det! Och många är ju hundrädda,men jag älskar hundar så det blir väl obegripligt kanske att som sådan inte tillåta hunden att hoppa,men det anser jag f.ö inte att hundar ska göra ändå på främmande.
Svar på tråden Allt du undrat över men inte velat fråga om?