• Anonym

Samarbetssamtal med barn?

Jag undrar ifall någon med kunskap och/eller erfarenhet kan berätta ifall det är möjligt att få med barnen i någon form under samarbetssamtal och i så fall i vilken form det skulle kunna ske?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-08 16:36
    Det hade varit mycket värdefullt för mig att få kontakt med någon som varit med om detta, alternativt vet om det förekommer.

• Svar på tråden Samarbetssamtal med barn?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-08 19:57:16 följande:
    Tror faktiskt just du missade det roliga, men jag kan ha fel.

Det är ju väldigt mycket ot från dig nu ts men jag ska svara att du har helt fel i dina antaganden men som sagt du otar nu
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-08 20:16:34 följande:
    Det är ju väldigt mycket ot från dig nu ts men jag ska svara att du har helt fel i dina antaganden men som sagt du otar nu
    Som sagt, jag kan ha fel. Nu sitter jag mest här och väntar på ett "profissionelt svar förstårs"..... eftersom det utlovades.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-08 20:31:03 följande:
    Som sagt, jag kan ha fel. Nu sitter jag mest här och väntar på ett "profissionelt svar förstårs"..... eftersom det utlovades.

Trodde du nöjde dig med h8hims svar då jag skulle svara lika men jag kan formulera det igen om inte de duger som du fick
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2012-04-08 20:45:46 följande:

Trodde du nöjde dig med h8hims svar då jag skulle svara lika men jag kan formulera det igen om inte de duger som du fick

varför så otrevlig mot ts?
  • Anonym
    vetvadjagvill skrev 2012-04-08 20:51:37 följande:
    varför så otrevlig mot ts?

Ett upplysande svar mer väljer du att tolka det som otrevligt får det stå för dig
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-08 20:59:43 följande:
    Ett upplysande svar mer väljer du att tolka det som otrevligt får det stå för dig
    Betvivlar att h8him arbetar på soc, som du, och skulle därför vilja att du gav ett "profissionelt svar förstårs". Vilken sorts "avdelning" jobbar du på?
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2012-04-08 20:59:43 följande:

du lovade ts ett  "profissionelt" svar och då tackar jag för upplysningen att h8him och det måste ju även inkludera att även andra kan ha professionella svar, dock  kan jag inte tro att någon som inte ens kan stava till ordet professionellt arbetar inom soc och dessutom  har en sådan snorkigt bemötande gentemot andra.

• vetvadjagvill
    vetvadjagvill skrev 2012-04-08 21:20:48 följande:
    du lovade ts ett  "profissionelt" svar och då tackar jag för upplysningen att h8him och det måste ju även inkludera att även andra kan ha professionella svar, dock  kan jag inte tro att någon som inte ens kan stava till ordet professionellt arbetar inom soc och dessutom  har en sådan snorkigt bemötande gentemot andra.

TS - personligen tror jag att h8him kan mer än denna anonym.. en det är bara vad jag tror förstås
  • Anonym
    vetvadjagvill skrev 2012-04-08 21:22:09 följande:
    TS - personligen tror jag att h8him kan mer än denna anonym.. en det är bara vad jag tror förstås
    Det tror jag mig veta också, dessutom tror jag att även du förstår det humoristiska i h8him's inlägg nr 16, vilket 'den soc-anställde' uppenbarligen inte gör.
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2012-04-08 22:36:25 följande:
    Det tror jag mig veta också, dessutom tror jag att även du förstår det humoristiska i h8him's inlägg nr 16, vilket 'den soc-anställde' uppenbarligen inte gör.
    hela inlägg  #16 var  faktiskt lite väl mycket goddag yxskaft tyckte jag.. hahah...

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-08 22:36:25 följande:
    ....h8him's inlägg OM nr 16 .... skulle det ju va.
  • Höghus

Lite OT kanske men angående simskola så är det långt ifrån alla skolor/kommuner som fixar eller ens försöker nå upp till skollagens krav. Det är naturligtvis fel och dumt mm. Men är man rädd om sitt barn och vill att det skall lära sig simma ordentligt sätter man det i simskola redan i fsk-åldern och litar inte på några mediokra gympalektioner i mellanstadiet.

• Anonym (undrar jag med)
    Lumikki skrev 2012-04-09 03:26:48 följande:
    Lite OT kanske men angående simskola så är det långt ifrån alla skolor/kommuner som fixar eller ens försöker nå upp till skollagens krav. Det är naturligtvis fel och dumt mm. Men är man rädd om sitt barn och vill att det skall lära sig simma ordentligt sätter man det i simskola redan i fsk-åldern och litar inte på några mediokra gympalektioner i mellanstadiet.

i barnets skola åker de på simlektioner.

samt kommunen erbjuder gratis simskola till alla barn som inte klarar av att simma, det gäller bara att anmäla sig i tid så barnet kommer in på den simskolan som är på lov och vissa helger.  
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2012-04-08 13:56:19 följande:
    Jag undrar ifall någon med kunskap och/eller erfarenhet kan berätta ifall det är möjligt att få med barnen i någon form under samarbetssamtal och i så fall i vilken form det skulle kunna ske?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-08 16:36
    Det hade varit mycket värdefullt för mig att få kontakt med någon som varit med om detta, alternativt vet om det förekommer.

Samarbetssamtal syftar till att hjälpa föräldrarna att träffa överenskommelser om sitt barn. Avtal skall godkännas av soc om de bedöms vara förenliga med barnets bästa. För att kunna göra den bedömningen kan det vara hjälpsamt för "godkännaren" att ha en kontakt med barnet självt, men det är inget ovillkorligt krav.

Barn kan delta i samarbetssamtal om alla (dvs föräldrar och samtalsledare) är överens om det. I lagens förarbeten sägs att barn inte bör närvara om samtalen är mkt konfliktfyllda. Däremot kan barn vara med om stämningen är lugn och föräldrarna, efter ett antal samtal, närmat sig varandra i uppfattningen.  
  • Anonym
    Anonym (insatt) skrev 2012-04-09 14:59:34 följande:
    Samarbetssamtal syftar till att hjälpa föräldrarna att träffa överenskommelser om sitt barn. Avtal skall godkännas av soc om de bedöms vara förenliga med barnets bästa. För att kunna göra den bedömningen kan det vara hjälpsamt för "godkännaren" att ha en kontakt med barnet självt, men det är inget ovillkorligt krav.

Barn kan delta i samarbetssamtal om alla (dvs föräldrar och samtalsledare) är överens om det. I lagens förarbeten sägs att barn inte bör närvara om samtalen är mkt konfliktfyllda. Däremot kan barn vara med om stämningen är lugn och föräldrarna, efter ett antal samtal, närmat sig varandra i uppfattningen.  
    Jag tycker nog inte heller att det blir en bra situation på själva samtalet att barnet är med. Risk finns ju att han känner sig kluven och som att han måste uttala sig och blir pressad att "välja sida" även om det inte är meningen.

Intressant det här med att samtalsledaren måste godkänna ett ev avtal för då är det ju viktigt att vederbörande får en bild av vad barnets egen inställning. Viljan bör ju vägas med även om den inte alls är samma sak som barnets bästa.
Svar på tråden Samarbetssamtal med barn?