• nigafati

när byta ut ersättningen helt mot välling??

min dotter är 6 månader, och dricker välling som kvällsmål innan natten.

ska man börja byta ut ersättningen på dagen också mot välling tro? eller när gör man det? hur gör ni?

just nu är dotterns matschema om dagarna ungefär såhär:
    6.30-7: ersättning 150ml
    9.30-10: gröt + vatten (ibland lite ersättning som dryck om hon inte är nöjd)
    12-13: ersättning 150ml
    15-16: mål mat + vatten (ibland lite ersättning som dryck om hon inte är nöjd)
    18-tiden: ersättning 150ml
    20-tiden: välling 200ml

förövrigt intressant att höra om ni har ungefär samma fördelning på mat o tider?
    när har ni slutat med ersättning helt?
    välling bara morgon/kväll?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-17 14:20
    anledningen till att jag bytte ut kvällsersättningen mot välling var att jag hört man blir mättare på det - och tack!
    efter vi började med vällingen på kvällen sover lillan från ca 20 till 6-7!!
    visst vaknar hon ibland o har sina undantagsnätter, men förr var man tvungen att ge henne flaska mitt i natten för att hon skulle bli nöjd, hon var hungrig helt enkelt...

• Svar på tråden när byta ut ersättningen helt mot välling??
  • Coyote
    sasso78 skrev 2012-04-08 21:19:52 följande:
    Välling kan man väl dricka högt upp i åldern? Och då menar jag såklart inte enbart välling. Min pojk blir 2 i maj och dricker en flaska välling varje kväll innan han går och lägger sig. Och jag har aldrig hört nån som ger ersättning upp till 2 års ålder. Jag förstår att du inte gillar välling som mat till barn men många barn gör det.
    Va? Jag ger min son välling, han gillar det och jag tycker det är praktiskt. Och jag har inte sagt att man inte ska sluta dricka välling, var har du fått det ifrån? Välling är inte NÖDVÄNDIGT i ett barns kosthållning, som bröstmjölk och ersättning är under barnets första levnadsmånader.
  • sasso78
    Dr Mupp skrev 2012-04-08 21:23:29 följande:
    Ersättning bör vara huvudföda hela första året och man bör gärna fortsätta ge ersättning i två år eller längre om man inte ammar. 
    Välling är samma sak som gröt, bara mer vatten (man kan tex göra välling på grötpulver om man vill). Välling är ett bra komplement till ersättning/mat men är det är inte tänkt att barn ska ha välling som huvudföda. 

Tyvärr är många BVC okunniga om det utan tror att barn ska sluta med välling när de är sex månader, det stämmer dock inte.  
    Okej, BVC är okunniga. Bättre att lyssna och ta till sig råden här på FL!
  • Coyote
    sasso78 skrev 2012-04-08 21:27:39 följande:
    Menar du att du missade uppståndelsen i höstas om att 71 av 72 tillfrågade bvc hade fel angående om råden kring amning?
  • Dr Mupp
    Välling kan man väl dricka högt upp i åldern? Och då menar jag såklart inte enbart välling. Min pojk blir 2 i maj och dricker en flaska välling varje kväll innan han går och lägger sig. Och jag har aldrig hört nån som ger ersättning upp till 2 års ålder. Jag förstår att du inte gillar välling som mat till barn men många barn gör det.
    Ja välling kan man ge men det är aldrig meningen att välling ska vara huvudföda utan som ett komplement till ersättning/amning och mat.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • La Lola
    sasso78 skrev 2012-04-08 21:27:39 följande:
    Ja när det gäller detta så.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • HäckHäxan
    Jag dricker fortfarande välling och jag är 32

Men min dotter avskyr välling, hon är 4.

Välling är en sak, ersättning något annat. OM ditt barn inte äter fast föda alltså riktig mat större delen av dygnet så är de inte bra att gå över till enbart välling, därmed inte sagt att välling är fel, lika lite som en tallrik gröt är fel. Men välling som huvudföda är fel för ett barn under året, så är det bara oavsett vad de på ert bvc har sagt.

Sen att man blandar och kombinerar välling och ersättning, absolut, det gjorde jag med, för min dotter blev inte mätt på ersättning. Min dotter började äta mat när hon var 3 månader, smakportion, mosad frukt och lite vanlig mat, gröt osv. Eftersom hon så fort gick över till vanlig mat, så tog jag bort ersättningen till slut, vet att när hon var 8 månader så tror jag inte hon åt ersättning alls, bara mat och välling. Från hon var ett år så åt hon knappt välling ( misstänker att hon faktiskt inte tyckte om det med facit på hand )

Men barn är olika och vill de inte äta fast föda så är de bra att fortsätta blanda ersättning och välling, men de är många saker i ersättningen som de fortfarande behöver som enbart välling inte tillgodoser.

Jag gav min havremust som välling, just för att hon verkade gilla den bäst och för att hon då till större delen levde på riktig mat.
    Trygghet är att gå vilse utan att tappa bort sig...
  • sasso78
    La Lola skrev 2012-04-08 21:43:15 följande:
    Ja när det gäller detta så.
    Bra. det ska jag tala om för våran bvc sköterska nästan gång vi ska dit. Att bvc kan man inte lita på, bättre att lita på vad folk på FL skriver!
  • La Lola
    sasso78 skrev 2012-04-08 21:52:36 följande:
    Bra. det ska jag tala om för våran bvc sköterska nästan gång vi ska dit. Att bvc kan man inte lita på, bättre att lita på vad folk på FL skriver!
    Ja gör det. Det är jättebra att hon får lära sig skillnaden på ersättning o välling.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Coyote
    Om hon talat om för dig att du ska byta ut ersättningen mot välling så kan du med gott samvete tala om för henne att hon är okunnig. Läs på slv.se om kostråden för barn och spädbarn, det är dessa som bvc ska tipsa om, inte efter sitt eget tycke.
  • HäckHäxan
    Gör det så kanske de skärper till sig på ditt bvc och då slipper andra få samma idiotiska råd, bra tänkt! {#emotions_dlg.flower}

Läs gärna på förpackningarna ersättning och välling och gröt.

Men som sagt välling är inte farligt, bara ingen bra huvudföda för ett litet barn.
    Trygghet är att gå vilse utan att tappa bort sig...
  • MalinEddie
    La Lola skrev 2012-04-08 21:55:00 följande:
    Ja gör det. Det är jättebra att hon får lära sig skillnaden på ersättning o välling.
  • Majlisen

Som många skrivit, gröt och välling är samma sak, bara att välling är mer utspätt och absolut inte nödvändigt. Jag kommer inte att ge min dotter välling alls av olika anledningar, utan hon kommer att få gröt och långtidsammas när det kommer till det. Tänk dig själv. Skulle du vilja äta gröt flera ggr per dag? Tror du att det skulle vara hälsosamt? Jag är absolut inte emot välling, det kan vara toppen för många, men sätt det där en portion gröt skulle vara lämpligt. Min dotter är nu lika gammal som din. Hennes nuvararande schema är lite gröt på kvällen och bröstmjölk (hon har fått pureer, men blev magsjuk och helammades då, så vi har börjat om). Pratade med en superkunnig bvc-läkare, och barn ska ha ers./b.mjölk som huvudsaklig föda helst till 7-8 månade. Om en månad är planen gröt till kvällen och pure till lunch. Om ytterligare en månad även mindre middag och mindre frukost (gröt, frukt?) som senare utökas tillsammans med mellanmål vid nio månader. Sedan får man anpassa lite efter bebis mage och behov.

• Leni82

Välling är ingen nödvändighet alls. Spannmål med massa kolhydrater. Har aldrig gett min nu 2-åriga dotter välling och tänker inte ge min nya bebis det heller. De äter ersättning fram tills det är dags för riktig mat. Har aldrig förstått varför man ger barn välling vid läggdags. Vi äter middag som sista mål.

Svar på tråden när byta ut ersättningen helt mot välling??