• Anonym

    Påverka resedatum till Kina?

    Jag undrar om någon vet om det finns någon flexibilitet när det gäller resedatum för Kina. Dvs. kan man i extremfall skjuta på resan en vecka eller två? Detta är rent hypotetiskt eftersom vi inte ens har skickat vår utredning till någon organisation än, men om vi blir matchade snabbt finns det en liten risk att hämtresan skulle kunna krocka med en helt avgörande utbildning för min man (kommer påverka hans yrkesliv i flera år framöver).

    Någon som vet?

  • Svar på tråden Påverka resedatum till Kina?
  • Anonym

    Då kanske ni ska vänta tills hans utbildning är klar...

  • fabbemam

    Va kul att ni vill adoptera från Kina. Jag tror inte att det är omöjligt att skjuta upp resan om den hamnar olyckligt men ring för säkerhets skull  o kolla med organisationen redan nu så ni slipper att oroa er.

  • Anonym

    En vecka eller två borde inte vara några problem! Ibland vill ju vissa adoptionsorganisationer att man väntar in varandra så att det blir en grupp familjer som åker och då kan ju resan för en viss familj försenas mer än två veckor utan att Kina har någon synpunkt på det. Ring adoptionsorganisationen och fråga.

    Det går ju inte riktigt att pausa resten av sitt liv såsom adoptionsprocessen ser ut nu när man inte vet om man får hämta sitt barn nästa månad eller nästa år.

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-11 18:28:46 följande:
    Det går ju inte riktigt att pausa resten av sitt liv såsom adoptionsprocessen ser ut nu när man inte vet om man får hämta sitt barn nästa månad eller nästa år.

    Exakt, det är svårt att tacka nej till allt som ligger mellan 3 och 12 månader fram i tiden... Och det känns lika svårt att trycka på paus när det gäller adoptionsprocessen...

  • Anonym
    fabbemam skrev 2012-04-11 18:28:12 följande:
    Va kul att ni vill adoptera från Kina. Jag tror inte att det är omöjligt att skjuta upp resan om den hamnar olyckligt men ring för säkerhets skull  o kolla med organisationen redan nu så ni slipper att oroa er.
    Tack för svar. Ja, man kanske ska ringa helt enkelt. Hoppas bara de inte tycker att det tyder på bristande engagemang. Men den risken får vi nog ta eftersom vi inte kan riskera att resan och utbildningen krockar.
  • fabbemam
    Anonym skrev 2012-04-11 19:01:35 följande:
    Tack för svar. Ja, man kanske ska ringa helt enkelt. Hoppas bara de inte tycker att det tyder på bristande engagemang. Men den risken får vi nog ta eftersom vi inte kan riskera att resan och utbildningen krockar.
    Eller så tycker de att ni verkligen är ansvarsfulla efter som vill ha kursen avklarad INNAN adoptionen så att även din man kan koncentrera sig helt på ert nyfådda barn!
  • Anonym

    Om vi blir matchade säg nästa vecka och skickar stora akten inom en månad, när tror ni experter att man som tidigast kan få åka till Kina?

  • fabbemam
    Anonym skrev 2012-04-11 19:33:45 följande:
    Om vi blir matchade säg nästa vecka och skickar stora akten inom en månad, när tror ni experter att man som tidigast kan få åka till Kina?
    Inte för att jag på något vis är expert, bara hemkommen men tänker att jag kanske duger ändå... I denna länk hittar du en tabell över väntetider:
    chinaadopttalk.com/forum/index.php
    Det ser ut som om de flesta får LOA ungefär 2 månader efter LID om de får barnförfrågan först o skickar in stora ansökan sen. Så var det även för oss.

    Våra papper gick iväg till Kina 1 månad efter barnförfrågan ( vi skickade in vår stora ansökan till organisationen 2 veckor innan det men sedan skickades den runt till olika instanser i Sverige)
    Vi fick LOA 1½ månad efter att stora ansökan landat i Kina och reste 6-7 veckor efter det, vi var tvugna att vänta på att kinesiska nyårsfirandet skulle vara över innan vi kunde åka.

    Jag TROR tror att det generellt blivit lite längre väntetider på LOA men för endel går det fort, vad det beror på vet jag inte men jag gissar att de haft sin stora ansökan i Kina så länge att den hunnit bli översatt o granskad.

    Jag TROR att resan för er blir TIDIGAST i slutet av juli men kolla detta med organisationen, de vet ju allra bäst hur det sett ut sista tiden, däremot är det ju INGEN som SÄKERT kan veta hur fort det kommer att gå i framtiden.

    Om du inboxar mig kan jag skicka dig en länk till en svensk grupp för oss som har eller ska adoptera SN-barn från Kina där kan du säkert få tidsperspektivet från de som precis kommit hem.
  • MickeN1973
    Anonym skrev 2012-04-11 18:14:06 följande:
    Jag undrar om någon vet om det finns någon flexibilitet näri det gäller resedatum för Kina. Dvs. kan man i extremfall skjuta på resan en vecka eller två? Detta är rent hypotetiskt eftersom vi inte ens har skickat vår utredning till någon organisation än, men om vi blir matchade snabbt finns det en liten risk att hämtresan skulle kunna krocka med en helt avgörande utbildning för min man (kommer påverka hans yrkesliv i flera år framöver).

    Någon som vet?



    Det är en levande varelse vi pratar om ett barn.

    Det är alltså inte frågan om en bil eller dylikt.

    När man ställer en så fråga är man inte redo att bli förälder
  • Anonym
    MickeN1973 skrev 2012-04-11 22:52:22 följande:
    Det är en levande varelse vi pratar om ett barn.
    Det är alltså inte frågan om en bil eller dylikt.

    När man ställer en så fråga är man inte redo att bli förälder
    Jag visste att jag skulle få den reaktionen från någon, därför valde jag att lägga tråden i känsliga rummet. Du vet inte vilka omständigheter som gäller just oss och det här barnet. Och jag tänker inte heller gå in på det eftersom det inte angår någon annan än oss.

    Dessutom tror jag att jag skulle kunnat skriva samma sak som du till någon annan. Men, som sagt, man har aldrig hela bilden klar för sig. Tack ändå för att du tog dig tid att svara! {#emotions_dlg.flower}
  • MickeN1973
    Anonym skrev 2012-04-12 10:11:30 följande:
    Jag visste att jag skulle få den reaktionen från någon, därför valde jag att lägga tråden i känsliga rummet. Du vet inte vilka omständigheter som gäller just oss och det här barnet. Och jag tänker inte heller gå in på det eftersom det inte angår någon annan än oss.

    Dessutom tror jag att jag skulle kunnat skriva samma sak som du till någon annan. Men, som sagt, man har aldrig hela bilden klar för sig. Tack ändå för att du tog dig tid att svara! {#emotions_dlg.flower}
    Tja alla situationer är unika precis som din.

    Men det är lite av samma resonemang som när någon väljer att göra abort pga förlossningen/bebisen kolliderar med något annat
  • Anonym
    MickeN1973 skrev 2012-04-12 13:24:34 följande:
    Tja alla situationer är unika precis som din.

    Men det är lite av samma resonemang som när någon väljer att göra abort pga förlossningen/bebisen kolliderar med något annat
    Nej, det är inte samma sak. Vi vill ha barnet men måste eventuellt skjuta på resedatumet en vecka eller två. Jag kan inte hålla med om att det är samma sak som att välja bort ett barn genom abort. Däremot håller jag med dig om att det är moraliskt tveksamt. Men, återigen, alla situationer är unika och situationen vi är i just nu är minst sagt unik och komplex (min TS innehåller bara en enskild detalj som jag ville få feedback och information kring). Solig
  • Anonym
    fabbemam skrev 2012-04-11 21:47:00 följande:
    Inte för att jag på något vis är expert, bara hemkommen men tänker att jag kanske duger ändå... I denna länk hittar du en tabell över väntetider:
    chinaadopttalk.com/forum/index.php?topic=8232...
    Det ser ut som om de flesta får LOA ungefär 2 månader efter LID om de får barnförfrågan först o skickar in stora ansökan sen. Så var det även för oss.

    Våra papper gick iväg till Kina 1 månad efter barnförfrågan ( vi skickade in vår stora ansökan till organisationen 2 veckor innan det men sedan skickades den runt till olika instanser i Sverige)
    Vi fick LOA 1½ månad efter att stora ansökan landat i Kina och reste 6-7 veckor efter det, vi var tvugna att vänta på att kinesiska nyårsfirandet skulle vara över innan vi kunde åka.

    Jag TROR tror att det generellt blivit lite längre väntetider på LOA men för endel går det fort, vad det beror på vet jag inte men jag gissar att de haft sin stora ansökan i Kina så länge att den hunnit bli översatt o granskad.

    Jag TROR att resan för er blir TIDIGAST i slutet av juli men kolla detta med organisationen, de vet ju allra bäst hur det sett ut sista tiden, däremot är det ju INGEN som SÄKERT kan veta hur fort det kommer att gå i framtiden.

    Om du inboxar mig kan jag skicka dig en länk till en svensk grupp för oss som har eller ska adoptera SN-barn från Kina där kan du säkert få tidsperspektivet från de som precis kommit hem.
    Tack!
Svar på tråden Påverka resedatum till Kina?