• Lizzan89

    Göra egen välling som mättar bra? Recept mottages tacksamt.

    Dottern är överkänslig mot mjölkprotein och vi misstänker även att hon reagerar på havre.

    Ersättningen verkar inte vara tillräcklig att ge till kvällsmat, så nu efterlyser jag lite olika recept på välling som mättar och som är mildt för magen. :)
    Mjölk , soya och havrefria!

    Just nu gör jag mannagrynsvälling, men eftersom jag måste göra den på vatten så blir det rätt blaskigt och hon vaknar redan vid 00 och vill äta igen. Trots att hon dragit i sig 300 ml innan hon somnar 19:30. 
     
    Några tips? =)


    Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm
  • Svar på tråden Göra egen välling som mättar bra? Recept mottages tacksamt.
  • Dan Syndrom

    Om den inte blir tillräckligt tjock kan man väl ta smör+ valfritt mjöl och valfri mjölk. Som när man gör sås. 
    Vi brukar inte ha smör, så jag vet inte.

    Dock så fattar jag inte såhär i efterhand varför vi gav industrivälling till dottern,  det är ju så lätt att göra välling. Och den industritillverkade är ju så äcklig!


    Välkommen in på kaffe likör och psykofarm-kaka! --> www.dan-syndrom.se
  • livelovelaugh
    Dan Syndrom skrev 2012-07-12 09:55:20 följande:
    Om den inte blir tillräckligt tjock kan man väl ta smör+ valfritt mjöl och valfri mjölk. Som när man gör sås. 

    Vi brukar inte ha smör, så jag vet inte.

    Dock så fattar jag inte såhär i efterhand varför vi gav industrivälling till dottern,  det är ju så lätt att göra välling. Och den industritillverkade är ju så äcklig!

  • Mammatillhönan
    Dan Syndrom skrev 2012-07-12 09:50:49 följande:
    Jag vet inte om du har fått något svar, för tråden verkar handla om allt annat. Men du kan ju reda välling själv.

    Vår son reagerar på laktos, och vi reder laktosfri mjölk med Gyllenmust (havremjöl) och Maizena (majsmjöl).
    Jag antar att du kan göra samma på havremjölk, men jag har inte testat. Jag  skulle testa Maizena då eftersom den är lite sötare och det kanske blir lite mkt havre med havremjölk+havremjöl.

    Om hon reagerar på havre i sig så måste man ju kunna göra vete-välling. Kanske sojamjölk+vetemjöl/maizena.
    Eller specialersättningen + valfri mjölsort. 

    Du får nog testa dig fram. Vi kokar inte mjölken utan värmer den bara till lagom ät-temperatur och då tjocknar den.

     
    Det skulle vara mjök, havre och soya fritt!!

    Jag har ett bra recept om om du vill testa.. havremjölk och nått som heter skrädmjöl även det gjort på havre och sen har vi en klick kokosfett i ej sånt som du gör ischocklad på..
  • Dan Syndrom
    Mammatillhönan skrev 2012-07-12 17:24:52 följande:
    Det skulle vara mjök, havre och soya fritt!!

    Jag har ett bra recept om om du vill testa.. havremjölk och nått som heter skrädmjöl även det gjort på havre och sen har vi en klick kokosfett i ej sånt som du gör ischocklad på..
    Du skriver havrefritt och så ger du ett recept med havremjölk och havremjöl?

    Rismjölk är väl det enda som funkar då(som man köper i "vanlig affär")

    Margarin (eftersom det ska vara mjölkfritt då), Maizena + Rismjölk skulle jag testa. 
    Välkommen in på kaffe likör och psykofarm-kaka! --> www.dan-syndrom.se
  • Numminen

    Inte läst hela tråden så förlåt om jag upprepar något som tidigare sagts. Vi har en son som tidigare var smått vällingbesatt oc vaknade ofta och ville ha mer. Först efter lång tid förstod vi att han vaknade av att kan kissade - när vi drog ner på vällingmängden vid läggning sov han bättre! Vi som hela tiden trott att han var hungrig! Kanske inte alls stämmer för ditt barn, men kan vara värt att prova kanske?

  • Leni82

    Jag vill bara notera att margarin kanske inte är det bästa att ge med tanke innehåll och tillverkningsprocess

  • Dan Syndrom
    Leni82 skrev 2012-07-13 10:46:28 följande:
    Jag vill bara notera att margarin kanske inte är det bästa att ge med tanke innehåll och tillverkningsprocess
    Vilket mjölkfritt smör skulle du använda då? 
    Välkommen in på kaffe likör och psykofarm-kaka! --> www.dan-syndrom.se
  • Mammatillhönan
    Dan Syndrom skrev 2012-07-12 22:00:51 följande:
    Du skriver havrefritt och så ger du ett recept med havremjölk och havremjöl?

    Rismjölk är väl det enda som funkar då(som man köper i "vanlig affär")

    Margarin (eftersom det ska vara mjölkfritt då), Maizena + Rismjölk skulle jag testa. 
    Receptet var till DIG!!
  • jensljungkvist

    Hej!

    Skippa vällingen och kör bara med gröt tycker jag. Välling ger ju inte lika mycket näring som gröt, plus att det hjälper ditt barn att komma snabbare till riktig mat. Så ge gröt morgon som kväll.

    Här har du ett jättebra recept på gröt som inte innehåller mjölk eller havre utan är gjort på Hirs som är naturligt glutenfritt. Dessutom innehåller gröten samma mänga järn som industrigröten.
    När det lugnat sig lite kan du ju testa att ge normal havregröt med aprikos till då det innehåller mer järn än hirs.

    www.riktigbarnmat.se/grot-valling/
     


  • Jheld
    Hej,
    gjorde nyligen en "välling" med följande ingredienser som dottern formligen slukade.
    ca 5 dl mjölk
    1 ägg
    ca 2 msk maizena mjöl (mindre om du vill ha en lösare konsistens)
    1 msk rapsolja
    ½ msk kakaopulver
    Ett par msk havregryn (kan bytas ut mot t.ex. grahamsmjöl eller liknande)

    Vispa ihop, koka upp och låt stå och småputtra (rör dock om hela tiden) så att havregrynen blir mjuka. Blanda med en mosad banan.

    Då TS efterfrågar ett recept utan mjölk och havre så kan mjölken förslagsvis bytas ut mot t.ex. mandelmjölk eller vatten och havregrynen mot t.ex. grahamsmjöl alternativt skippa dem helt och hållet.

    Kan tillägga att konsistens blev riktigt krämig och "vällingen" intogs med sked. Utgår dock ifrån att konsistensen inte är det viktiga utan att barnet får något mättande i sig innan läggdags.

    Prova gärna med andra ingredienser också, t.ex russin, torkade blåbär, torkad aprikos eller honung (om barnet är över ett år), hampafrön, hasselnötsmjöl m.m. Det är bara fantasin som sätter gränser

    Kan tillägga att dottern snart är två år.
Svar på tråden Göra egen välling som mättar bra? Recept mottages tacksamt.