• Nikaz

Teckstöd.

Hej.

Använder teckenstöd till min son och skulle behöva hjälp med lite meningar, hur man tecknar dom.

Vad har du gjort idag?
    Vad ska du göra idag?
    Vad vill du ha för mat?

Det är dom jag kommer på nu.      

Tänkte att det här kunde bli en tråd som vi som använder teckenstöd samlas och hjälper varandra med tecken man undrar över.         

• Svar på tråden Teckstöd.
  • anne h

missade sista där, läste för fort.. "Vad vill du ha för mat?

vill+äta+du? tecknar vi där 

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • MkMk79

Hur mkt tal använder du till dina tecken? Om du nu ska ta ut viktiga ord, kanske du kan ändra frågeställning..

För istället vad gjort idag? Kanske räcker med att du lägger till dagis/förskola sen pratar resten.. Hoppas du förstår hur jag tänker.
    Att det kanske går att ändra dina meningar. För de meningar du vill ha är det grammatik inblandad. Tycker att du kommer från syftet med tss.
    Hm blev kanske snurrigt detta

• mclo

Jag använder Takk med min son, men skulle dock vilja börja med teckenspråk.
    Sonen förstår allt man säger och förstår en del tecken men kan dock inte tala eller teckna och han blir 3 år nu i sommar.

• BeanBag

Jobbar på en språkförskola och vi använder oss av TAKK. Vi tecknar bara de viktigaste orden samtidigt som vi pratar. Tex i meningen "vad har du gjort på förskolan"  tecknar vi vad, barnets namn och förskolans namn.
    Det är helt underbart att se hur lyckliga barnen blir när de lyckas kommunicera och ser att vi förstår dem

• Familjen01

......

OBS!!! GRAFT SYNFEL!!! RESPEKTERA!!!
  • Familjen01
    Jag använder teckenstöd till mitt barn. Jag behöver hjälp med att anväda det i praktiken också.Hur gör man då?
  • Familjen01

Använda.

• Nikaz
    Familjen01 skrev 2012-05-11 20:33:25 följande:
    Jag använder teckenstöd till mitt barn. Jag behöver hjälp med att anväda det i praktiken också.Hur gör man då?

Hur länge har du använt teckenstöd? Tycker också det är svårt att få in teckenstödet i vardagen. Men tänkte försöka köra intensivt i sommar när sonen är hemma på sommarlov, hoppas bara att jag verkligen gör det också
  • Familjen01
    Nikaz skrev 2012-05-11 20:36:09 följande:

Hur länge har du använt teckenstöd? Tycker också det är svårt att få in teckenstödet i vardagen. Men tänkte försöka köra intensivt i sommar när sonen är hemma på sommarlov, hoppas bara att jag verkligen gör det också
    Vi har användet i många år. Vår dotter är 10 år gamla. Vi har gått många kurser så vi behöver friska upp minet och använda i praktiken också. Vi har ej någon att använda det. Vi fick rådet också att vi måster använda detta i somma så hon inte glömmer bort det på sommarlovet.
  • Nikaz
    Familjen01 skrev 2012-05-11 20:40:49 följande:
    Vi har användet i många år. Vår dotter är 10 år gamla. Vi har gått många kurser så vi behöver friska upp minet och använda i praktiken också. Vi har ej någon att använda det. Vi fick rådet också att vi måster använda detta i somma så hon inte glömmer bort det på sommarlovet.

Okey. 

Har inget jättebra tips, annat än redan nu välja ut ett antal tecken som ni ska använda den veckan och sedan veckan efter utöka, för att sedan använda det fullt ut.

Det är ungefär så jag har tänkt göra fram till sommaren och i sommar.     
  • Familjen01
    Nikaz skrev 2012-05-11 20:45:05 följande:

Okey. 

Har inget jättebra tips, annat än redan nu välja ut ett antal tecken som ni ska använda den veckan och sedan veckan efter utöka, för att sedan använda det fullt ut.

Det är ungefär så jag har tänkt göra fram till sommaren och i sommar.     
    Ok. Jag förstår.
Svar på tråden Teckstöd.