• Pepsi

Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)

Hej!

Nu har jag och min sambo gått igenom alla undersökningar som behövs göras för att få börjar med Provera och Pregotime!
    Känns både spännande och skrämmande.
    Det är ju nu det är allvar, förut var det mer blir det så blir det... Men nu har man ju verkligen chansen och bli gravid..

Med denna tråden hoppas jag att vi kan dela lite erfarenheter och tankar kring just den här behandlingen.

Har lite frågor som rör sig i huvudet på mig just nu.. :)

*Finns det någon som möjligen tänkt och börja med detta kring 1:a Maj? Och kanske vill följas åt?
    *Någon som har haft denna behandligen och isåfall hur lång tid tog det för er innan ni blev gravida?
    *Fick ni ägglossning på första försöket?

Mycket frågor i huvudet just nu.

En sak till, på nått sätt kan jag känna att det blir en liten press på en, att det inte känns så spontant längre...Har ni känt likadant och hur gjorde ni för att få bort/mildra den känslan?
    Är lite rädd att det ska bli för mycket press den beräknade ägglossningsdagen ( Om det nu blir något) och det bara blir konstigt..Hoppas ni förstår vad jag menar. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-10 16:22
    Emmie02: Försökt i snart två år, men nyligen startat utredning, inga barn sedan innan. Ätit min andra pergo tablett idag enkeldos, VUL den 16/5 för att se om de vuxit till sig ett eller flera fina ägg :) BIM: förhoppningsvis kring slutet på denna månad :)

Choklaa: Försökt sedan februari, fick provera i januari som togs under tre månader för att få regelbunden mens efter att den uteblivit en längre tid. Tog första pergo-kurens sista tablet 3/5. VUL 7/5 visade att det fanns ett fint ägg som skulle lossna inom kort. Beräknad BIM förhoppningsvis runt 25/5 :)

Jojolita: Försökt sedan mars 2011. Inga barn sedan innan. Har ("mild") PCO och uteblivna menstruationer. Nekad hjälp av Landstinget, men får hjälp via privat gyn sedan 20/4 2012. Tar sista pillret i första pergokuren 11/5. Hoppas på omslag till ÄL nästa vecka, inget VUL inplanerat. BIM blir troligtvis mellan 28/5-4/6.

Szandra: Försökt sedan Augusti 2010. Blev gravid dec 2010 som slutade i ett MA besked feb 2011. Efter det har min mens ballat ur helt och nu har vi äntligen fått hjälp efter uteblivern mens sen november 2011. Efter hormonprover har jag tydligen pco hormon värden men inte "pco äggstockar". Jag fick min mens efter en provera kur 8/5 så nu är det pergo start 12/5 och vul 18/5...Bim förhoppningsvis i början på nästa månad!

Masken: Slutade med p-piller Januari 2011, endast en spontan mens i augusti 2011. Fick Provera i 4 månader i november för att få igång mensen, fick mens av proveran men inte utan. Sambon har lämnat spermaprov som såg bra ut. Provera och pergotime igen i april/maj 2012. VUL visade ingen överstimulering, inte heller någon perfekt mogen äggblåsa. Ev. ägglossning 15-16/5. Egen uträknad BIM i slutet av maj.

Nicholeski: 24 år och har försökt intensivt sedan 2011. Innan dess inte ätit p-piller på 4 år. Konstaterad "mild PCO". Fick min första enkelkur pergotime i mars vilket resulterade i en lyckad ÄL, dock ingen graviditet. Ostimulerad i april och ännu en lyckad ÄL utan graviditet. Avslutade min andra enkelkur pergo igår och imorgon skall jag på VUL.

Pepsi: 25 och vi har inte försökt så länge, drygt ett år. Men pga av min PCO fick vi hjälp direkt. Är inne på dag 3 på min första enkel kur av pergotime. Är mycket spänd på om det ger något resultat.
    Ska på VUL den 16/5.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-11 17:01
    Lillaregnbågsbebis: Har på grund av oregelbundna menstruationer nu börjat med Pergotime. Efter första kuren (enkeldos) ägglossade jag perfekt! Har för tillfället avslutat min andra kur och väntar på bim 16/5.

Renrot: Har försökt sens aug-sept 2011 med ett litet syskon. Men eftersom ingen ägglossning sker och mensen är extremt strulig med täta och långa blödningar på 14-30 dagar så sökte jag hjälp. Tagit första pergotime kuren och har förhoppningsvis BIM nån gång i slutet på maj månad. Annars blir det dubbel kur med pergo till nästa månad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-24 17:16
    Vi är några som lyckats plussa och vi hoppas och håller tummarna för att fler gör oss sällskap snart, till nästa tråd...Så Gravidsnacket kan vi ta där inne =)

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m70568448.html
  • Svar på tråden Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)
  • Rue

Lillebrorsfaster- grattis!!!!! Vad roligt! Välkommen till plustråden😄

Väntar tvillingar feb 2014
  • Irmeline

Stort grattis lillebrorsfaster!!!

Rue: kurvorna syns inte via appen. Kollade gamla trådar här om dagen och såg att vi var i samma bim-tråd 2011, en tråd med statistik om du minns? Lustigt :)

• Rue

Irmeline- jag minns . Tog det hela lite med ro då men inte 17 trodde man att man fortf inte skulle ha barn vid det här laget!!! Men nu väntar jag ju två så håller tummarna för att bägge ska få växa och må bra och titta ut 2014😄

Väntar tvillingar feb 2014❤
  • Renrot

Hej alla!
    Efter mycket tårar och hopplöshet så fick jag idag ett positivt graviditetstest!
    Körde pergotime, men på vul den 27e så såg dom inget ägg som skulle bli stort nog. Jag blev så nedstämd att vi bara hade mysstund en gång efter vul för jag kände att det endå inte var någon ide. Men idag va jag till gyn för att prata om att starta med sprutor istället och till min förvåning så var det istället en liten prick i livmodern! Fick göra ett grav test och blev så glad! Ett litet mirakelägg lyckades utvecklas och smet ur min pco äggstock :)
    Hoppas bara nu att det går vägen :)

• Sara H
    Renrot skrev 2013-10-25 14:46:01 följande:

Hej alla!
    Efter mycket tårar och hopplöshet så fick jag idag ett positivt graviditetstest!
    Körde pergotime, men på vul den 27e så såg dom inget ägg som skulle bli stort nog. Jag blev så nedstämd att vi bara hade mysstund en gång efter vul för jag kände att det endå inte var någon ide. Men idag va jag till gyn för att prata om att starta med sprutor istället och till min förvåning så var det istället en liten prick i livmodern! Fick göra ett grav test och blev så glad! Ett litet mirakelägg lyckades utvecklas och smet ur min pco äggstock :)

Grattis!

Min historia liknar din och slutade lyckligt. Jag blev gravid av en spontan ÄL och ett liggtillfälle mittemellan två Pergotimekurer, till mina läkares stora förvåning eftersom inget syntes på VUL inför tredje kuren.

Jag hade en fantastisk graviditet och underbar förlossning, och nu sitter jag med min älskade sju veckor gamla son i famnen. <3

Håller tummarna för att allt går bra och önskar dig stort lycka till!
  • Pepsi
    Renrot skrev 2013-10-25 14:46:01 följande:
    Hej alla!
    STORT GRATTIS!
    Så himla glad för din er skull!!
    Håller alla tummar och tår för att det ska gå bra!!!!

Kom över till www.familjeliv.se/Forum-2-14/m70568448.html när du känner för det :)

• Renrot

Tack så mycket!
    Jag är jättglad, men också väldigt rädd nu. Kommer nog vara det till vecka 12 blir passerad.
    Jag kommer in på den nya sidan när jag blivit lite lugnare :)

Alexander 090328 <3 Äntligen gravid igen! bf 21/6-13
  • Pepsi
    Renrot skrev 2013-10-27 14:11:06 följande:
    Tack så mycket!
    Jag är jättglad, men också väldigt rädd nu. Kommer nog vara det till vecka 12 blir passerad.
    Jag kommer in på den nya sidan när jag blivit lite lugnare :)
    Förstår dig helt! 
    Kom när du är redo!!  =) 
  • SVH

Hej! 

Det var ju väldigt läge sedan jag var inne här. Pergotime funkade ju inte för oss, men det gick vägen på första IVF-försöket. Är i vecka 9 nu och ultraljudet i vecka 8 visade ett litet pickande hjärta.

Så ge inte upp hoppet om pertogime inte funkar!

Och grattis till er som plussat!

• Pepsi
    SVH skrev 2014-01-13 22:13:28 följande:
    Hej! 

Det var ju väldigt läge sedan jag var inne här. Pergotime funkade ju inte för oss, men det gick vägen på första IVF-försöket. Är i vecka 9 nu och ultraljudet i vecka 8 visade ett litet pickande hjärta.

Så ge inte upp hoppet om pertogime inte funkar!

Och grattis till er som plussat!

Stort Grattis till den lilla i magen...Själv har ja 8 dagar kvar till bf. :) Tror inte att det är så många kvar i denna tråd faktiskt.
  • Pepsi
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-01-14 00:06:25 följande:
    Jag har gått vidare till trådar för dem med Puregon istället. Kämpar fortfarande för mitt plus...
    Håller tummarna för att det kommer snart!!! 
  • SVH
    Pepsi skrev 2014-01-13 23:22:52 följande:

Stort Grattis till den lilla i magen...Själv har ja 8 dagar kvar till bf. :) Tror inte att det är så många kvar i denna tråd faktiskt.
    Så himla kul Pepsi! Håller tummarna för att allt går bra! :)
Svar på tråden Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)