• Anonym

Ni som är familjehem

Varför valde ni att bli just ett familjehem? Älskar ni barnet/barnen lika mycket som ett/flera biologiska barn?

• Svar på tråden Ni som är familjehem
  • Anonym

Hos ett sunt familjehem finns det inget motsatsförhållande mellan att älska barnet och att stötta det i relationen med den biologiska familjen. Barn har rätt till en god kontakt med sin ursprungsfamilj så långt det är möjligt.  Men det är faktiskt människor det handlar om och inga ägodelar och jag tycker personligen att små barns placeringar efter 2-4 år bör permanentas oavsett hur den biologiska familjen sköter sig. Man kan inte slita upp barn hur som helst.

• adaeze

men man kan väl ändå älska ett barn och visa kärlek för ett barn utan att se det som sitt eget? Tycker aldrig man ska försöka ersätta ett barns föräldrar. Det är precis som bonusföräldrar tycker jag, man får älska barnen och visa kärlek och behandla dem som som sina egna, men man ska aldrig aldrig försöka ersätta ett barns riktiga föräldrar, oavsett om den andRA föräldern är död eller missbrukare eller vadsomhelst, det är bara fel fel fel. Man kan väl visa gränslös kärlek och allt det där utan att låtsas att man är barnets förälder och uta att försöka ersätta någon annans plats. Om man vill bli förälder åt ett annat barn får man adoptera.

• adaeze

Man måste ju fröstå vad ens uppgift som familjehem är och om man börjar betrakta barnen som sina egna så tror att man lätt glömmer bort vad ens uppdrag egentligen är. Sen ska man såklart visa kärlek och behandla dem bra, men uppdraget som familjehem är inte att bli någon slags adoptivfamilj

• Anonym
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-04-16 14:54:27 följande:
    fast det ÄR ett uppdrag, även om det för många också är  ett kall. Fråga vilken socialsekreterare som helst.

Det är givetvis så att barnet behöver kärlek och vägledning, men det är inte samma sak (återigen) som att älska ett barn som sitt eget. Man måste klara av att se gränsdragninen mellan sina egna barn och ett placerat barn- en för stark anknytning gör det svårare för barnet att återvända till sin biologiska familj och kan till och med göra det omöjligt om barnet knyter an för hårt till sitt familjehem.

Jag tror ni läser lite som ni vill här.

Min familj är redan godkända som familjehem men vi har i nuläget valt att säga nej till placeringar då vi själva vill ha fler biologiska barn just nu och tänker fokusera på det, vi anser inte att vi har tiden och engagemanget att ta oss an barn som ju har speciella behov-

Men ni får gärna fortsätta ha era romantiska drömmar om familjehem. Det är tur att det finns sånna som ni som faktiskt är idealister, tyvärr spårar det allt för ofta ur och ställer till problem i återanknytningen till förädrarna. Som familjehem ska man ALDRIG ta föräldrarnas plats, det är mycket tydligt i uppdragsbeskrivningen- för det ÄR ett uppdrag hur ogärna ni vill se det.

Allt för många kommuner har sådan brist på familjehem att de väljer vem som helst, till och med utan komplett utredning vilket är KATASTROF. Ett familjehem ska ha fått grundlig utbildning, ha kontinuerlig handledning och uppföljning samt vägledas i hur man på bästa sätt återskapar en biologisk familj där man som familjehem gör sig själva överflödiga. Det går inte om man hyser en kärlek som är jämställd med den till sina biologiska barn. Med det sagt så betyder det givetvis INTE att man inte kan älska sina familjehemsbarn, det kan man absolut göra och många gör det- men att hålla en gränsdragning och se sin egen roll i barnets liv som tillfällig och avtagande är också viktigt. Många familjehem stannar ju kvar i barnens liv längre perioder även efter det att barnen "kommit hem" och det är super, ju fler vuxna som kan stötta och vägleda ett barn dessto bättre- men inser man inte att det är ett uppdrag på tillfällig basis så ska man absolut INTE bli familjehem och man blir heller inte godkänd som det om man utreds noga efter konstens alla regler.
    Självklart FÅR man älska sitt placerade barn som sitt eget. Barn som får villkorslös kärlek blir starka och trygga och klarar av förändringar i livet som t ex att flytta hem igen till bio-föräldrar. Barn som inte känner sig älskade blir otrygga barn som har svårare att klara omställningar. Nu visar ju faktiskt all forskning om anknytning att barn som fått en bra anknytning till en eller fler omsorgspersoner t ex familjehemmet har LÄTTARE att knyta an igen t ex till sina bio-föräldrar om det ska flytta hem igen. Fick du inte lära dig det på din utbildning? En sak till, det är inte alls ovanligt med uppväxtplaceringar även om det finns fler placerade barn som bara beräknas stanna för en tid. Gör alla blivande familjehemsplacerade barn en stor tjänst - bli inte familjehem med din och din familjs synsätt!
  • Tess1990
    Anonym skrev 2012-05-01 21:04:35 följande:
    Självklart FÅR man älska sitt placerade barn som sitt eget. Barn som får villkorslös kärlek blir starka och trygga och klarar av förändringar i livet som t ex att flytta hem igen till bio-föräldrar. Barn som inte känner sig älskade blir otrygga barn som har svårare att klara omställningar. Nu visar ju faktiskt all forskning om anknytning att barn som fått en bra anknytning till en eller fler omsorgspersoner t ex familjehemmet har LÄTTARE att knyta an igen t ex till sina bio-föräldrar om det ska flytta hem igen. Fick du inte lära dig det på din utbildning? En sak till, det är inte alls ovanligt med uppväxtplaceringar även om det finns fler placerade barn som bara beräknas stanna för en tid. Gör alla blivande familjehemsplacerade barn en stor tjänst - bli inte familjehem med din och din familjs synsätt!

Men ett barn som blir älskat villkorslös kan endå känna sig oälskad, oavsett hur familjehemsföräldrarna än känner för barnet så kan endå barnet ha andra känslor och uppleva det annorlunda än vad dom tror

man kan känna sig älskad även om familjehemsföräldrarna inte känner så, det beror på hur man behandlar barnet
    ja känslan, stämmningen kan göra stor skillnad, men skillnaden mellan att älska ett barn som ett barn eller älska ett barn som sitt eget är inte stor! och behöver inte betyda någon skillnad för det placerade barnet.

och hur kan man som familjehem, älska ett barn precis som sitt eget, och sen släppa barnet?
    jag skulle hellre dö än släppa ifrån mig mitt barn!
    alltså jag menar där familjehemmet sen inte har någon kontakt med barnet när det flyttat hem
    skadar inte det en otroligt mycket att älska helt okontrollerat och sen försvinner barnet?
    och vad händer om man gör det med alla barn som kommer, eller om man bara gör det med enstaka och behandlar barnen olika utifrån vilka man älskar som sitt eget och vilka man inte gör det? 
    som familjehem/jourhem så kan man få ha allt från 2-3 barn till 30-40 barn..  
  • Anonym
    Tess1990 skrev 2012-05-02 12:40:36 följande:

Men ett barn som blir älskat villkorslös kan endå känna sig oälskad, oavsett hur familjehemsföräldrarna än känner för barnet så kan endå barnet ha andra känslor och uppleva det annorlunda än vad dom tror

man kan känna sig älskad även om familjehemsföräldrarna inte känner så, det beror på hur man behandlar barnet
    ja känslan, stämmningen kan göra stor skillnad, men skillnaden mellan att älska ett barn som ett barn eller älska ett barn som sitt eget är inte stor! och behöver inte betyda någon skillnad för det placerade barnet.

och hur kan man som familjehem, älska ett barn precis som sitt eget, och sen släppa barnet?
    jag skulle hellre dö än släppa ifrån mig mitt barn!
    alltså jag menar där familjehemmet sen inte har någon kontakt med barnet när det flyttat hem
    skadar inte det en otroligt mycket att älska helt okontrollerat och sen försvinner barnet?
    och vad händer om man gör det med alla barn som kommer, eller om man bara gör det med enstaka och behandlar barnen olika utifrån vilka man älskar som sitt eget och vilka man inte gör det? 
    som familjehem/jourhem så kan man få ha allt från 2-3 barn till 30-40 barn..  
    Läs först inlägget igen! Frågeställningen var om familjehemmet älskade barnet lika mycket som sina biologiska barn INTE om det PLACERADE BARNET kände sig älskat eller älskar sina familjehemsföräldrar. Självklart får ett familjehem älska sina placerade barn!
  • Tess1990
    Anonym skrev 2012-05-02 14:49:31 följande:
    Läs först inlägget igen! Frågeställningen var om familjehemmet älskade barnet lika mycket som sina biologiska barn INTE om det PLACERADE BARNET kände sig älskat eller älskar sina familjehemsföräldrar. Självklart får ett familjehem älska sina placerade barn!
    Ja, och frågan var också om dom älskar dom precis som sina egna biologiska barn
    såklart dom får och kan älska placerade barn!
    men frågan är också om man BÖR älska dom precis som sina biologiska barn eller om det kan skada både barnet och dom själva.
    eller om man bör ha en gräns, just för att inte fästa sig för mycket vid barnet (visst kommer man fästa sig, särskilt om det är ett litet barn) för att sedan när det blir dags för barnet att flytta hem igen kunna släppa taget (inte på en gång! men till slut så kommer troligen den familjen gå vidare)
    sen ja, det finns placeringar som kommer bli permanenta men varför ska man släppa hämningarna och kontrollen och älska barnet precis som ens eget direkt när barnet kommer innanför dörren?
    och gör man det med ett barn så tycker iaf jag att man bör göra det med alla, eller inte med alla.  
    att särbehandla barn på det sättet är inte bra, särskilt inte om man har flera samtidigt.  
    sen så måste det vara en viss skillnad mellan ens egna biologiska (som faktiskt är permanenta boende! och som man har en helt annan relation med!) och placerade barn.

tex. så kan ett biologiskt barn få vara ute längre på kvällen just för att det har förtjänat det, en placering som just kommit som är samma ålder får inte vara ute lika länge just för att man inte känner den eller vet vilka behov/problem den har.
    men båda ska tex. plocka undan disken och vara med på filmkväll.  

varför inte bara ta hand om, se till dens behov, hjälpa och älska barnet som ett barn, varken mer eller mindre

att älska ett barn "mindre" än ett biologiskt betyder inte att barnet är mindre värt! eller att man behandlar den dåligt, bara att man inser att det är tillfälligt och att ens roll inte är att ta över en föräldraroll utan att tillfälligt ersätta den och vara en omhändertagande vuxen.
  • Höghus

Lumikki: jag tror inte någon släpper hämningarna och älskar ett placerat barn sekunden efter det stigit innanför dörren. Men om man inte börjar älska ett barn som sitt eget efter att ha vyssjat, vaggat, matat, och varit nära under flera år så är det något fel på en.

• Anonym

Ett biologiskt barn är alltid närmare hjärtat en ett placerat barn. Detta gäller säkert även bonusbarn/biologiska barn också, men det har jag ingen erfarenhet av. Man älskar/ tycker om  sina placerade barn, men man skall inte tro att det kommer av säg självt bara för att det är ett barn. Det är inget lätt jobb att ta emot någon i sitt hem. Vi märkte snabbt att det var svårare än man trodde. Man behöver inte behandla barnen olika bara för det.

• Donum
    Anonym (ja) skrev 2012-04-15 20:10:06 följande:
    Som familjehem ska man behandla barnen som kommer som sina egna. De ska ingå i familjen på samma villkor som de biologiska.
    Man har all rätt i världen att älska dessa barn. När man blir familjehem, skriver man under ett papper på att man tar dessa barn på uppväxtplacering, då det finns stor risk att de kanske inte alls flyttar hem.
    I vilken kommun skriver familjehem under ett papper på att man tar dessa barn på uppväxtplacering?
    Det är lagvidrigt.  
  • Kleerup

Hej! Det är svårt det där med hur mycket man "får" älska. Har en sextonåring som bott här sedan han var nio. Han kommer bo här tills han är vuxen och vill flytta hemmifrån. Om vi älskar honom för mycket är svårt att säga, jag har däremot svårt att tro att vi gör det för lite. :0) Det viktigaste är väl att barnet känner sig älskat? Sen vet jag inte hur man praktiskt gör för att älska lagom. Det viktiga är, tror jag att man inte försöker hindra barnet i sin anknytning till sin biologiska förälder eller på något sätt försöker påverka de känslor som finns för den. Hälsning Kleerup

• Anonym (Liten och ensam)

Jag hade precis fyllt 10 år när min mamma dog och min pappa och släkt frågade inte efter mig. Jag blev placerad i fosterfamilj och skulle ingenstans. Jag fick ingen kärlek. Jag kramade dom men dom kramade mig bara när någon såg på och högst ovilligt. Jag frågade fostermamman om hon älskade mig lika mycket som sina barn. Svaret bllev.......... Nej! Eftersom jag inte hade någon som frågade om mig så kunne dom behandla mig som dom ville. Att skvallra för soc hade jag inget för. Jag var fosterbarn, dom hade släkt högt inom socialen. Jag var liten och ensam. Glömd av samhället.

• Beckah82

Jag har bott i 3 familjehem. Första familjen var bra, jag bodde där från jag var 8 till jag var 10 år, jag kände mig som en del av familjen och de gjorde ingen skillnad på mig och sina 5 biologiska barn (varav 3 var vuxna och utflyttade). Mot slutet började det dock trassla lite här och där och så fick jag flytta. Förstod inte förrän efteråt att det var för att de låg i skilsmässa och de flyttade isär strax efter.

Andra familjen bodde jag hos från jag var 10-12 år. VIDRIGT KALL FAMILJ! Två biologiska barn, varav ena utflyttad och andra ett år äldre än mig. Jag fick allt materiellt som behövdes och mat och samma regler som deras biologiska unge. Men jag fick NOLL kärlek, inte ens en kram, ingenting! Mamman i familjen var den kyligaste häxan man kan tänka sig. Sa att jag var en psykunge, att jag luktade illa osv. En av hennes uppfostringsmetoder var att brotta ner och sätta sig över mig och hålla fast mig och skrika mig rakt i ansiktet så spottet flög.

Hon var socionom... och jobbade som skolkurator... 

Sen bodde jag en sväng hos min mamma. 

Tredje familjen var ungefär som andra familjen och såg det som ett uppdrag, ett jobb. De var inte direkt elaka, men jag önskade SÅ STARKT hela tiden att de skulle ge mig den kärlek de gav sin biologiska 9-åriga dotter. Jag var så ledsen och trasig och kärlekstörstande och behövde få vara liten i en mammas famn. Det fick jag naturligtvis inte. Jag var 14 år och kunde såklart bara ligga ensam i min säng och gråta av avundsjuka för att den 9-åriga biologiska dottern fick sova hos mamma.

Om jag fick bestämma skulle ENBART de som har inställningen att de kommer ta till sig barnen i hjärtat få vara familjehem. Kalla vidriga "detta är bara ett uppdrag"-personer kan hålla sig till sina egna ungar. Finns det NÅGRA barn som är i STORT behov av att bli ÄLSKADE och bli överösta av kärlek så är det de barn som placeras! De allra allra flesta av dessa barn lider nämligen brist på kärlek.

Det betyder INTE att man inte kan göra allt i sin makt för att upprätthålla en bra kontakt med de biologiska föräldrarna, eller att man inte är införstådd med att målet alltid är att barn ska bo hos sina föräldrar igen i slutänden. 

Min lillasyster var 5 år när hon fick sitt familjehem. Hennes första fråga till familjehemsmamman var om hon fick kalla henne MAMMA. Naturligtvis fick hon det och hon har blivit överöst av kärlek hela sin uppväxt. Hon fyller 18 år nu om ett par veckor och ja, hon har bott hos dessa människor, som varit MAMMA och PAPPA sen hon var 5 år.

Ett råd till de som vill bli familjehem, men ser det som ett jobb, ett uppdrag och har ställt in sig på att hålla distans till barnet: LÅT BLI! Bli inte familjehem! Hitta ett annat extraknäck vettja, för ni är INTE lämpliga som familjehem.

Att Slemmet här i tråden har det här tankesättet och är socionom är skrämmande! Men ja, som sagt, min andra familjehemsmamma var också socionom. Hon jobbar numera som föreståndare på ett boende för flyktingar (ungdomar) i Arjeplog. Fint snus. 

♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
Svar på tråden Ni som är familjehem